Citat:
Ursprungligen postat av
Severloh
Jag är medveten om att det är juridiskt möjligt för vår regim att dra in oss i terrororganisationer som NATO utan att tillfråga folket. Uppenbarligen. Men man kan inte kalla det demokratiskt.
Att du kallar den mest framgångsrika försvarsalliansen i världshistorien, den som hållit dess medlemmar i Europa utanför krig i nära 80 år nu, för terrororganisation visar väl på din världsbild och en lagom gnutta brist på verklighetsförankring.
Citat:
Sen vet jag inte vad riksdagsvalet har med saken att göra? Menar du att jag hade en skyldighet att rösta på VPK om jag inte ville att vi skulle gå med i NATO?
Jag upprepar:
1. Vi har i Sverige representativ demokrati. Det innebär att du röstar på ett parti och dess representanter för att de ska företräda dig i Sveriges högsta beslutande organ, riksdagen, genom att dels genomföra sina partiprogram och dels genom att du kan kontakta dina riksdagsrepresentanter när du så önskar...
2. Vi har ordinarie val till riksdagen vart fjärde år. Det innebär att om du är missnöjd med vad ett parti representerar eller har lyckats med så kan du rösta på ett annat i riksdagsvalet.
Riksdagsvalet har allt med saken att göra. Det är så du och alla andra tillsätter de som bestämmer i landet.
Då du inte vill att vi ska vara med i NATO så hade du kunnat rösta på något av de partier som var emot NATO. Vet inte vad VPK är för parti (kan ju gissa att du syftar på Vänsterpartiet för all del), men det fanns flera partier som var emot NATO inför förra riksdagsvalet.
Du hade sex månader på dig att skapa opinion, starta ett eget parti eller att bearbeta något annat parti i din önskade riktning. Jag gissar att du inte röstade på ett parti som var emot NATO trots allt, vilket således betyder att du antingen saknar engagemang eller så var inte NATO-frågan så viktig.
Sluta gnälla och börja jobba för det du vill uppnå i stället.