Flashback bygger pepparkakshus!
2024-03-19, 14:24
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Sant, men än idag finns det sossar som är emot NATO. Det enda helt uttalade morståndarpartiet var väl V, de kan man ju inte rösta på, av uppenbara skäl.
Nu gör det ju inte mig något, jag tycker vi skulle gått med redan från början.
Men då så, då tycker vi ju dessutom likadant i just denna fråga!
Citera
2024-03-19, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det blev det inte. Och det (sist jag kollade) är det ett dem. samhälle i Sverige. Jag var Mupp runt 1985, korrekt.

Sverige borde ha varit medlem i NATO sedan första början, dvs. 1940-talet. Samt skaffat A-bomber på 1960 talet som det fanns planer på.
Det var Sveriges största misstag efter kriget. Ett ännu större misstag var det av de allierade att inte följa Churchills uppmaning att fortsätta kriget mot Sovjet. Väst hade lätt besegrat Stalin, men eftersom det inte blev så, vore det enda logiska för oss att gå med i NATO.
Citera
2024-03-20, 09:30
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det blev det inte. Och det (sist jag kollade) är det ett dem. samhälle i Sverige. Jag var Mupp runt 1985, korrekt.

Sverige borde ha varit medlem i NATO sedan första början, dvs. 1940-talet. Samt skaffat A-bomber på 1960 talet som det fanns planer på.

Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det krävdes ingen folkomröstning för att beslutet att stå utanför Nato när det grundades skulle kallas demokratiskt eller legitimt, så varför skulle det krävas en folkomröstning för att beslutet att gå med skulle kallas demokratiskt eller legitimt?

Jo det krävs en folkomröstning för att bryta en neutralitet vi har bibehållit i 200 år, inklusive de två världskrigen, om vi ska kalla det här landet för en demokrati.

Sen vet jag mycket väl att vi inte faktiskt lever i en demokrati, men det blir bara extra tydligt när sånt här sker.
Citera
2024-03-20, 09:34
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
I Sverige har vi representativ demokrati och du hade väl möjlighet att rösta i riksdagsvalet 2022? Eller...?

Folkomröstningar är inte beslutande i vårt land, det trodde jag alla visste.

Om du vill ha beslutande folkomröstningar får du väl börja driva den frågan mot lämpligt riksdagsparti och sedan se till att det skrivs in i vår grundlag. Personligen tycker jag det i vissa fall vore lämpligt att ha beslutande folkomröstningar, men då det inte är så det fungerar idag så behövs det att många driver denna fråga.

Vad gäller NATO så är det uppenbart att en beslutande folkomröstning ändå skulle ha fått samma resultat, men det kan ju dyka upp andra frågor framöver...

Jag är medveten om att det är juridiskt möjligt för vår regim att dra in oss i terrororganisationer som NATO utan att tillfråga folket. Uppenbarligen. Men man kan inte kalla det demokratiskt.

Sen vet jag inte vad riksdagsvalet har med saken att göra? Menar du att jag hade en skyldighet att rösta på VPK om jag inte ville att vi skulle gå med i NATO?
Citera
2024-03-20, 09:36
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Jo det krävs en folkomröstning för att bryta en neutralitet vi har bibehållit i 200 år, inklusive de två världskrigen, om vi ska kalla det här landet för en demokrati.

Sen vet jag mycket väl att vi inte faktiskt lever i en demokrati, men det blir bara extra tydligt när sånt här sker.

Det är ju präktigt fånigt att skrikvänstern och bittra Afs anser att allt som inte sammanfaller med deras obskyra agendor påstås vara "odemokratiskt"?
Citera
2024-03-20, 10:21
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Jag är medveten om att det är juridiskt möjligt för vår regim att dra in oss i terrororganisationer som NATO utan att tillfråga folket. Uppenbarligen. Men man kan inte kalla det demokratiskt.
Att du kallar den mest framgångsrika försvarsalliansen i världshistorien, den som hållit dess medlemmar i Europa utanför krig i nära 80 år nu, för terrororganisation visar väl på din världsbild och en lagom gnutta brist på verklighetsförankring.

Citat:
Sen vet jag inte vad riksdagsvalet har med saken att göra? Menar du att jag hade en skyldighet att rösta på VPK om jag inte ville att vi skulle gå med i NATO?
Jag upprepar:

1. Vi har i Sverige representativ demokrati. Det innebär att du röstar på ett parti och dess representanter för att de ska företräda dig i Sveriges högsta beslutande organ, riksdagen, genom att dels genomföra sina partiprogram och dels genom att du kan kontakta dina riksdagsrepresentanter när du så önskar...

2. Vi har ordinarie val till riksdagen vart fjärde år. Det innebär att om du är missnöjd med vad ett parti representerar eller har lyckats med så kan du rösta på ett annat i riksdagsvalet.

Riksdagsvalet har allt med saken att göra. Det är så du och alla andra tillsätter de som bestämmer i landet.

Då du inte vill att vi ska vara med i NATO så hade du kunnat rösta på något av de partier som var emot NATO. Vet inte vad VPK är för parti (kan ju gissa att du syftar på Vänsterpartiet för all del), men det fanns flera partier som var emot NATO inför förra riksdagsvalet.

Du hade sex månader på dig att skapa opinion, starta ett eget parti eller att bearbeta något annat parti i din önskade riktning. Jag gissar att du inte röstade på ett parti som var emot NATO trots allt, vilket således betyder att du antingen saknar engagemang eller så var inte NATO-frågan så viktig.

Sluta gnälla och börja jobba för det du vill uppnå i stället.
Citera
2024-03-20, 11:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Eller mp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in