Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-24, 18:02
  #13
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemon-tree
Det är klart det är en betaltjänst.. människor betalar för det. Låter som en urdum bortförklaring
Ja, det är ett kryphål i lagen som SVT utnyttjar.

Vi betalar ju för SVT Play. Syns på deklarationen.
Citera
2024-03-24, 19:31
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemon-tree
Ok..kika just på tidigare råd i tråden om NordVPN, kosta 180 kr per månad
Alltså det du menar är en liten portabel router med inbyggd VPN som man tar med sig?Funkar i all länder då eller?
Låter bättre att betala 800 en gång än en månadsavgift..
När du har en router som har inbyggd VPN-Server så startar du en av de VPN-server typerna den har. Det finns flera olika t.ex "WireGuard VPN", "OpenVPN" och gamla "IPSec VPN".
OBS att "OpenVPN" inte är samma som "OVPN" som är en VPN tjänst för att surfa anonymt.

När du har startat VPN server i routern så laddar du hem motsvarade App till mobilen/ PCn / Google TV dongeln och följer beskrivningen i Routern hur du gör för att sätta upp kopplingen mellan dem.

OpenVPN ansågs nog tidigare vara den bästa Hemma-VPN servern men på senare år har WireGuard blivit populärt.
(FB) WireGuard - bättre än OpenVPN och IPSec? Framtidens VPN-klient?

Du har inte med dig någon extra sak på resan, du bara starten VPN-clienten så att den skapar en tunnel hem. Du blir också säkrare när du kopplar upp dig på öppna nätverk på flygplatser/hotell eftersom allt du gör blir krypterat mellan din enhet och routern hemma.
Citera
2024-03-24, 19:51
  #15
Medlem
Wow..tack för utförlig beskrivning då hänger jag med.. eftersom jag var inom EU så hotspotta jag mobilens Internet om det var nödvändigt för lite mer säkerhet.Men din beskrivning passar bättre för andra tjänster med, så ska definitivt satsa vidare på detta, tackar för detta

Citat:
Ursprungligen postat av Waterproof32
När du har en router som har inbyggd VPN-Server så startar du en av de VPN-server typerna den har. Det finns flera olika t.ex "WireGuard VPN", "OpenVPN" och gamla "IPSec VPN".
OBS att "OpenVPN" inte är samma som "OVPN" som är en VPN tjänst för att surfa anonymt.

När du har startat VPN server i routern så laddar du hem motsvarade App till mobilen/ PCn / Google TV dongeln och följer beskrivningen i Routern hur du gör för att sätta upp kopplingen mellan dem.

OpenVPN ansågs nog tidigare vara den bästa Hemma-VPN servern men på senare år har WireGuard blivit populärt.
(FB) WireGuard - bättre än OpenVPN och IPSec? Framtidens VPN-klient?

Du har inte med dig någon extra sak på resan, du bara starten VPN-clienten så att den skapar en tunnel hem. Du blir också säkrare när du kopplar upp dig på öppna nätverk på flygplatser/hotell eftersom allt du gör blir krypterat mellan din enhet och routern hemma.
Citera
2024-03-24, 20:03
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemon-tree
Wow..tack för utförlig beskrivning då hänger jag med.. eftersom jag var inom EU så hotspotta jag mobilens Internet om det var nödvändigt för lite mer säkerhet.Men din beskrivning passar bättre för andra tjänster med, så ska definitivt satsa vidare på detta, tackar för detta
Jag fattar inte varför det inte är mer info om det och inte alla kör egen VPN server hemma.
Citera
2024-03-24, 20:15
  #17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Krångel.

Man borde kunna logga in med Bank-ID och se var som helst i världen.

Krångel? Det är hur lätt som helst. Tar max fem minuter att ordna. Finns t.om. gratis VPN.
Citera
2024-03-24, 23:14
  #18
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemon-tree
Efter resa i Spanien insåg jag att vissa program på SvT play inte är tillgängliga..man har endast tillgång till vissa program...tycker det är fel när man tvings betala public service via skatt sen inte får åtkomst till hela utbudet... oavsett var man är...

Det kunde vara värre. Förr i tiden, när vi hade TV-licens och man tittade på TV genom att ta emot signaler via en antenn, så var det inte alla i Sverige som bodde så att de kunde se TV, men alla var tvungna att betala. Nu kan man i alla fall se på det om man vill, när man är i Sverige. Och har man fem minuter att lägga på att skaffa VPN så kan man se det även om man är i Långtbortistan.

Hur lätt tror du det var att se svensk TV i Spanien innan det fanns SvT Play? Det har aldrig varit så enkelt som det är nu.
Citera
2024-03-25, 07:19
  #19
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemon-tree
Tack för tips..bor du inom EU eller utanför Europa? Vart mest förvånad för jag rörde mig mellan Spanien och Grekland vilket är inom EU.Hur mycket kostar VPN?Är inte it begåvad .. men det här kan värt det..
Ja, jag bor inom EU.
Citera
2024-03-25, 07:47
  #20
Medlem
Sant.men alla är inte it begåvade ..nu har jag ju fått en bra skjuts i denna tråd..många saker är bättre nu jämfört med tidigare men man kan ändå lyfta problem och skapa förbättringar..är inte superkunnig inom området,men om man betalar skatt och sen ska man köpa vpn och router etc för att kunna se det utomlands.. blir extra kostnad också.Bra att möjligheten finns men tycker inte det är optimalt.Bank id hade varit bättre med konto på SvT play eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det kunde vara värre. Förr i tiden, när vi hade TV-licens och man tittade på TV genom att ta emot signaler via en antenn, så var det inte alla i Sverige som bodde så att de kunde se TV, men alla var tvungna att betala. Nu kan man i alla fall se på det om man vill, när man är i Sverige. Och har man fem minuter att lägga på att skaffa VPN så kan man se det även om man är i Långtbortistan.

Hur lätt tror du det var att se svensk TV i Spanien innan det fanns SvT Play? Det har aldrig varit så enkelt som det är nu.
Citera
2024-03-25, 10:59
  #21
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemon-tree
Sant.men alla är inte it begåvade ..nu har jag ju fått en bra skjuts i denna tråd..många saker är bättre nu jämfört med tidigare men man kan ändå lyfta problem och skapa förbättringar..är inte superkunnig inom området,men om man betalar skatt och sen ska man köpa vpn och router etc för att kunna se det utomlands.. blir extra kostnad också.Bra att möjligheten finns men tycker inte det är optimalt.Bank id hade varit bättre med konto på SvT play eller liknande.

Jo men om man nu lägger några tusen på att åka till Spanien, så kanske man har ytterligare 149 kronor att lägga på en månads VPN om man känner att man måste kolla på svensk TV? Det måste hursomhelst vara bättre än innan SvT Play fanns, för då kunde du ju inte se SvT alls på semestern, oavsett hur mycket du var villig att betala.

Annars tror jag att de flesta VPN-tjänster har någon prova på-period, så man kanske inte behöver betala något alls.

Som du kanske inte känner till så kostar det pengar varje gång du loggar in med Bank-ID, pengar som då SvT (och i förlängningen skattebetalarna) får punga ut med. Jag är inte säker på att jag vill betala ännu mer skatt till SvT för att du skall kunna logga in på SvT Play när du är på semester.
Citera
2024-03-25, 11:26
  #22
Medlem
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Svt var min länk till hemlandet under mina år utomlands. Där kunde jag hänga med i Rapport och annat som kan anses nödvändigt/intressant.

Är det Sveriges fetaste katter eller Präst söker fru som inte fungerar?
Citera
2024-03-25, 12:57
  #23
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det vore väl ännu mer konstigt om man kunde se program på Svt om man inte bor i landet och inte betalar skatt för det.
Jag kan se program på Svt-play fast jag inte bor eller betalar skatt i Sverige.
Men det är nästan uteslutande deras egna produktioner. Av copyright-skäl såklart.
Citera
2024-03-25, 13:25
  #24
Medlem
jag har denna, mycket nöjd
funkade bra när jag bodde i frankrike
https://www.ovpn.com/sv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback