Citat:
Ursprungligen postat av
poxxaq
Kan man ha avsaknat DNA för att bygga muskler? Ska jag ge upp och acceptera hur jag ser ut?
Det finns 100 bättre och mer sannolika förklaringar än att du är en mutant med offerkofta. Här är det jag gissar på, alla behöver inte stämma in på dig men garanterat minst 2.
1. Du tränar inte tillräckligt hårt. Du kan vara på gymmet hur många gånger i veckan du vill, men om du inte tränar nära eller till "failure" kommer du inte se bra resultat. Om du är nybörjare (vilket du är) så rekommenderar jag inte att träna nära, utan att gå hela vägen till du inte kan flytta vikten längre. Detta bör ske någonstans mellan 5-15 reps. Klarar du mer än 15 ska du öka vikten.
2. Du äter inte tillräckligt med protein. Sikta på 1g per lb vikt (eller 1g per 0.50kg ungefär)
3. Du äter inte tillräckligt med kalorier. Du kommer sätta på dig muskler väldigt mycket långsammare om du inte har ett överskott på kalorier. Omöjligt är det inte, men dumt.
4. Du sover väldigt dåligt eller lite.
5. Du lider av kronisk stress.
6. Du har valt dåliga övningar för att bygga muskler. Detta kan vara en faktor, men är kanske minst sannolikt av allt jag listat. Du ska bygga muskler även med "flummiga" övningar så länge du tränar hårt.
7. Du håller inte koll på din träning vecka från vecka. Skriv ned dina vikter, reps och sets så du kan öka med något kilo eller någon rep vid nästa tillfälle som du kör samma övning.
8. Du har så pass dålig kondition att dina lungor ger upp innan dina muskler ger upp.
9. Du missbrukar alkohol eller andra droger som stör muskelbygget.
10. Du har extremt dålig form/teknik. Man kan småfuska lite, men om du juckar upp stången varje gång du bänkpressar blir det inte mycket resultat i överkroppen.