Citat:
Du får allt googla igen. Fina höga hattar (den du ser på promoveringar) var förr tillverkade av harskinn. Sedan var håret borstat till stubb. Så tillverkas inte höga hattar längre. Men det är en sådan du vill ha för att framhäva att du inte är en uppkomling och därav priset.För TS är det sannolikt så att det är kepsarna helt enkelt inte följer de mått som påstås. Mät ditt huvud med ett måttband - hattstorlek är omkretsen i cm. Sedan blev det många trevliga frågor som kom upp i tråden.
När det gäller filthattar har jag fått lära mig att de krymper med åren om de inte används.
Att köpa en storlek för stor hatt är ingen fara, men ännu bättre än än papper eller tyg innanför svettremmen, om en hatt är ett nummer stor, är kork. Man har då särskilt hattkork:
https://hattshoppen.se/Hattkork-by-Lierys.html
Kul information om den antika hattmarknaden! Det är som med exklusiva hagelgevär, särskilt när de kommer parvis. De ska helst också vara farfars.
Hoppas du ursäktar en besserwisser (och detta vet du säkert redan) men det är ju lite missvisande att skriva harskinn för själva skinnet är ju inte med: en klassisk hatt är av filt gjort av harens ull. Ännu finare än harfilt är bäverfilt, eller en blandning av bäver och hare. Påskharen får passa sig.
Sedan är exklusiva höga hatter ibland också gjorda av silke.
När det gäller filthattar har jag fått lära mig att de krymper med åren om de inte används.
Att köpa en storlek för stor hatt är ingen fara, men ännu bättre än än papper eller tyg innanför svettremmen, om en hatt är ett nummer stor, är kork. Man har då särskilt hattkork:
https://hattshoppen.se/Hattkork-by-Lierys.html
Kul information om den antika hattmarknaden! Det är som med exklusiva hagelgevär, särskilt när de kommer parvis. De ska helst också vara farfars.
Hoppas du ursäktar en besserwisser (och detta vet du säkert redan) men det är ju lite missvisande att skriva harskinn för själva skinnet är ju inte med: en klassisk hatt är av filt gjort av harens ull. Ännu finare än harfilt är bäverfilt, eller en blandning av bäver och hare. Påskharen får passa sig.
Sedan är exklusiva höga hatter ibland också gjorda av silke.
Fast jag är ingen besserwisser. Jag har bara samlat på mig otroligt mycket onödig kunskap genom att läsa enorma mängder av allt med bra minne.