Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-01, 14:48
  #37
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd
vätgas beter sig inte på lika sätt som co2 sen säger du vid ett flertal ggr att det är fysik ?? i min värd är detta kemi och inte fysik..
Hur menar du att vätgas beter sig annorlunda?
Citera
2024-04-01, 17:39
  #38
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd
Det var inte det jag undrad.. kanske ska läsa igen

Ja, du kanske ska läsa din egen trådstart igen:

Har funderat lite på hur/var CO2 fungerar. Den allmänna vetskapen om gasen är att den är tyngre än luft, och att vi släpper ut för mkt av den så det påverkar klimatet. Det är här jag är helt borttappad. Om nu CO2 lagras från marken och uppåt till atmosfären, hur kan våra bilar starta? och hur kan vi tända en eld? och den stora fråga är hur kan vi andas?

Du antar att koldioxid lägger sig på marken under luften, när sanningen är att det blandas upp med övriga gaser i luften.
Citera
2024-04-02, 14:33
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ja, du kanske ska läsa din egen trådstart igen:

Har funderat lite på hur/var CO2 fungerar. Den allmänna vetskapen om gasen är att den är tyngre än luft, och att vi släpper ut för mkt av den så det påverkar klimatet. Det är här jag är helt borttappad. Om nu CO2 lagras från marken och uppåt till atmosfären, hur kan våra bilar starta? och hur kan vi tända en eld? och den stora fråga är hur kan vi andas?

Du antar att koldioxid lägger sig på marken under luften, när sanningen är att det blandas upp med övriga gaser i luften.

ja det har jag fattat, men då är ju inte CO2 längre utan en annan molekyl där co2 ingår. Då är ju hela den vetenskapen inte korrekt då det inte är co2 som är problemet utan en mix där co2 är inkl i. så jgg har rätt co2 i sig själv är tyngre men inte i molekylen där co2 ingår i.
Citera
2024-04-02, 14:36
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Hur menar du att vätgas beter sig annorlunda?

vätgasen är mkt lättare än syre, då H är den minsta atom i universum. och den better sig inte på samma sätt som en co2 atom (som är en blandning av 2 kol och en syre atom = koldioxid. väte är bara en H och den binder sig bara med visa typer av atomer t.ex syre
Citera
2024-04-02, 14:42
  #41
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd
vätgasen är mkt lättare än syre, då H är den minsta atom i universum. och den better sig inte på samma sätt som en co2 atom (som är en blandning av 2 kol och en syre atom = koldioxid. väte är bara en H och den binder sig bara med visa typer av atomer t.ex syre
Vätgas beter sig likadant som koldioxid i hur den interagerar med andra gaser när det inte finns förutsättningar för kemiska reaktioner.

Koldioxid består för övrigt av en kolatom och två syreatomer medan vätgas består av två väteatomer.
Citera
2024-04-02, 14:43
  #42
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd
ja det har jag fattat, men då är ju inte CO2 längre utan en annan molekyl där co2 ingår. Då är ju hela den vetenskapen inte korrekt då det inte är co2 som är problemet utan en mix där co2 är inkl i. så jgg har rätt co2 i sig själv är tyngre men inte i molekylen där co2 ingår i.
Det där var verkligen bara svammel
Citera
2024-04-02, 14:46
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vätgas beter sig likadant som koldioxid i hur den interagerar med andra gaser när det inte finns förutsättningar för kemiska reaktioner.

Koldioxid består för övrigt av en kolatom och två syreatomer medan vätgas består av två väteatomer.
https://www.google.se/url?sa=i&url=h...AAAAAdAAAAABAE
så här ser H ut
sen har du rätt att det är 2 kol och en syre.

som du märker erkäner jag när jag har fel, detta medför att jag är den vuxne irumet
__________________
Senast redigerad av Thermoskydd 2024-04-02 kl. 14:48.
Citera
2024-04-02, 14:48
  #44
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd
https://www.google.se/url?sa=i&url=h...AAAAAdAAAAABAE
så här ser H ut
En väteatom ja. Inte en vätemolekyl.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A...migt_v%C3%A4te
Citera
2024-04-02, 14:49
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
En väteatom ja. Inte en vätemolekyl.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A...migt_v%C3%A4te
har jag aldrig sagt heller
Citera
2024-04-02, 14:51
  #46
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd
som du märker erkäner jag när jag har fel, detta medför att jag är den vuxne irumet
Jag lovar att jag kommer att erkänna att jag har fel när jag har det.

Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd
har jag aldrig sagt heller
Vi har hela tiden pratat om vätgas. På vilket sätt är enskilda väteatomer relevanta då?
Citera
2024-04-02, 14:52
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det där var verkligen bara svammel

på vilket sätt är det svammel? det stämmer ju det jag säger om du tar en co2 molekyl och sätter drn tillsammans med andra molekyler "vilka det nu skulle vara" så blir ju co2 molekylen endel av en annan molekyl och därmed försvinner som ett eget ämne
Citera
2024-04-02, 14:53
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag lovar att jag kommer att erkänna att jag har fel när jag har det.


Vi har hela tiden pratat om vätgas. På vilket sätt är enskilda väteatomer relevanta då?

har inte pratat om vätgas hela tiden. Pratatom co2 och inget annat, det är ni som blandar in andra element i diss. har bara tagit H som exp och inget annat
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback