Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-30, 14:40
  #1
Medlem
Konservativa vänner!

Hur firar ni en konservativ påsk? Blir det lite pynt med fjädrar och harar och ätande av svenskt smörgåsbord, choklad och godis som de flesta andra svenskar eller är det något som särskiljer den konservatives högtidlighållande av påsken? Mer fokus på det kristna i påsken och bevarandet av långfredagen som en allvarsam dag?
Citera
2024-04-02, 10:20
  #2
Medlem
Naknekejsarens avatar
40 dagar fasta ska man gå igenom på ett eller annat sätt innan påsk, annars så bör inte påskfirandet ens ske.

Fastan är mer essentiell än själva påskfirandet, ni muslimer har inte fel faktiskt i det avseendet.
Citera
2024-04-02, 22:20
  #3
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Vad tusan snackar du om nu? När har nordisk sedvänja varit att fasta i över en månad? När det kommer till svensk konservatism är det inte ens tänkbart att nämna hur muslimer firar någonting.
För en konservativ har du dålig koll på traditionerna, jag trodde ni konservativa gilla traditioner?
Citat:
Följande vecka, påskveckan, präglades av lättnad och fest. Inte minst för att man äntligen hade fått börja äta vanlig mat. Påsken föregicks nämligen av en 46 dagar lång fasteperiod när man varken fick äta kött eller ägg. Fast egentligen var antalet fastedagar före påsk fyrtio dagar, eftersom man fick äta som vanligt på söndagarna.
Ja, du ska fasta i fyrtio dagar. Och långfredagen får du knappt ens tända en lampa, än mindre lyssna på musik eller se en film.
https://slakthistoria.se/livet-forr/...-firar-vi-pask
Citera
2024-04-02, 22:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
För en konservativ har du dålig koll på traditionerna, jag trodde ni konservativa gilla traditioner?

Ja, du ska fasta i fyrtio dagar. Och långfredagen får du knappt ens tända en lampa, än mindre lyssna på musik eller se en film.
https://slakthistoria.se/livet-forr/...-firar-vi-pask
Okej jag får väl ursäkta mig lite grann.
Citera
2024-04-02, 22:44
  #5
Medlem
Fastan verkar inte ha varit så strängt genomförd under senare århundraden
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Fastan var viktig i medeltidens Sverige, men efter reformationen under 1500-talet, då kyrkoårstiden i Svenska kyrkan visserligen behölls, praktiserades inte längre traditionen med bokstavlig fasta. Reformatorerna godkände fastan endast som "en utvärtes anständighet", men förkastade varje påbud om den och gjorde även i detta fall samvetsfrihetens grundsats gällande. Dock fastade man på åtskilliga ställen inom den evangeliska världen ända till mitten av 1700-talet.[1]
och sedan var det bara kött och ägg som var förbjudet, vilket utgjorde en rätt liten del av kosten, och till och med sill var tillåtet, och det åt man mycket oftare, vilket din länk nämnde.
Detta antar jag väl får vara min ursäkt varför jag inte visste om det. För när jag söker på påskfirande nämns fastan väldigt sällan, men oftare om jag söker just på "gammalt påskfirande". Jajaja man kan inte veta allt.
Citera
2024-04-03, 00:32
  #6
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Fastan verkar inte ha varit så strängt genomförd under senare århundraden
och sedan var det bara kött och ägg som var förbjudet, vilket utgjorde en rätt liten del av kosten, och till och med sill var tillåtet, och det åt man mycket oftare, vilket din länk nämnde.
Detta antar jag väl får vara min ursäkt varför jag inte visste om det. För när jag söker på påskfirande nämns fastan väldigt sällan, men oftare om jag söker just på "gammalt påskfirande". Jajaja man kan inte veta allt.

Då jag kände att trådskaparen fokuserade på den konservative kristnes påskfirande så fokuserade jag givetvis på just den kristna aspekten i påskfirandet snarare än att just hänvisa till svenska traditioner. Visst sätter lutheranismen mycket tillit på att man individuellt ska ansvara för ens spirituella liv, men det motsäger inte att man försöker leva upp till Jesus ideal till fullo som lutheran, och därmed att söka ta sig an samma spirituella resa som Jesus gjorde när han fastade i 40 dagar i öknen. En annan aspekt av perioden mellan fettisdagen och påsk är ju annars att känna av Jesus lidande, och sedan fira hur han besegrade döden i påsk.

I våra materialistiska/hedonistiska tider behåller vi firandet och njutningen från religiösa helgdagar men gör oss av med de djupare aspekterna som kräver en spirituell prövning från de troende.

I regel så skulle givetvis även njutningsaspekten av påskfirandet kännas som en större katharsis ifall man går igenom prövningen. Att fira påsk med massa choklad och stora middagar blir då som att ta helikoptern upp för ett berg för att försöka njuta av utsikten på samma sätt som en bergsklättrare gör, men det blir givetvis inte samma upplevelse.
Citera
2024-04-03, 09:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Då jag kände att trådskaparen fokuserade på den konservative kristnes påskfirande så fokuserade jag givetvis på just den kristna aspekten i påskfirandet snarare än att just hänvisa till svenska traditioner. Visst sätter lutheranismen mycket tillit på att man individuellt ska ansvara för ens spirituella liv, men det motsäger inte att man försöker leva upp till Jesus ideal till fullo som lutheran, och därmed att söka ta sig an samma spirituella resa som Jesus gjorde när han fastade i 40 dagar i öknen. En annan aspekt av perioden mellan fettisdagen och påsk är ju annars att känna av Jesus lidande, och sedan fira hur han besegrade döden i påsk.

I våra materialistiska/hedonistiska tider behåller vi firandet och njutningen från religiösa helgdagar men gör oss av med de djupare aspekterna som kräver en spirituell prövning från de troende.

I regel så skulle givetvis även njutningsaspekten av påskfirandet kännas som en större katharsis ifall man går igenom prövningen. Att fira påsk med massa choklad och stora middagar blir då som att ta helikoptern upp för ett berg för att försöka njuta av utsikten på samma sätt som en bergsklättrare gör, men det blir givetvis inte samma upplevelse.
Problemet är i grunden kristendomens död i Sverige. När man tog bort kristendomen gjorde man samtidigt traditionerna meningslösa. Ingen bryr ju sig om att fira något man inte tror på. I det läget återstår det bara för traditionen att antingen försvinna eller att förvrängas till något annat som är helt motsatt vad det var menat att vara. (nu är det ju bara konsumtion, som du nämnde.)
Påsken är bara en värdelös skittradition vid det här laget. Jul likaså, men den har åtminstone någon slags mysfaktor som påsken inte har (inte för att det har något med julfirandets syfte och ursprung att göra).
På det sättet kan man säga att Mona Sahlin hade rätt när hon sade att "svenskar har ingen kultur".

Själv lät jag mig aldrig konfirmeras, för jag tyckte det var ärligare att erkänna det som en äkta kristen tradition i stället för att utnyttja det för presenter och något slags evenemang. Alla andra gick med på det så klart, men deras konfirmation konfirmerade ingenting utom att de bara var materialistiska.
Citera
2024-04-03, 09:50
  #8
Medlem
Ördögs avatar
I Tjeckien har man en förtjusande påsktradition, som borde få proppskåpet att explodera hos varje meetoo-madam och feminucka. På annandag påsk är det karlarnas plikt och rätt att daska unga kvinnor, och även ganska små töser, i baken med en sorts piskor av sammanflätade vidjor. Sån behandling ska göra kvinnfolken vackra, fruktsamma och snälla.

https://english.radio.cz/czech-easte...-girls-8164899
https://youtu.be/jraGnT_5cig?si=out5HNrI-nBvwt2D
https://bank.rbinternational.com/en/...-whipping.html
https://orf.at/av/video/newsVideo3374
Citera
2024-04-03, 10:36
  #9
Moderator
Strix m/94s avatar
Som lutheran tar jag givetvis inte påbudet om påskfasta bokstavligt, utan mera symboliskt. Pragmatiska nordbor har givetvis förlagt fastan till den tid på året när vinterförråden var på upphällningen och i väntan på att våren skulle anlända och hönsen börja lägga ägg igen. Då passade det bra att inleda fasteperioden med fastlagstisdagen, sedan fasteperioden i ca 40 dagar och därefter påskfirandet. I stora drag söker jag hålla på detta, i främst symbolisk form.

Påskhelgen iakttar jag genom kyrkobesök om långfredagen och påskdagen, och iakttar det traditionella skjutförbudet dessa dagar. I övrigt är det framför allt släkt- och familjetillställningar som är på programmet. Viss inre och yttre dekoration utföres, både för att minna om de kristna inslagen i påsken, men också för att iaktta de svenska ursprungliga traditionerna med vårens ankomst.

Exkurs: Vad jag förstår var den förkristna seden att under årshjulet framför allt högtidlighålla sommar- och vinstersolstånden samt vår- och höstdagjämningarna. Kristnandet anpassades till stor del till dessa helger. Möjligen har hösttillställningen fallit bort under senare år - Mickelsmäss.
Citera
2024-04-03, 17:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
I Tjeckien har man en förtjusande påsktradition, som borde få proppskåpet att explodera hos varje meetoo-madam och feminucka. På annandag påsk är det karlarnas plikt och rätt att daska unga kvinnor, och även ganska små töser, i baken med en sorts piskor av sammanflätade vidjor. Sån behandling ska göra kvinnfolken vackra, fruktsamma och snälla.

https://english.radio.cz/czech-easte...-girls-8164899
https://youtu.be/jraGnT_5cig?si=out5HNrI-nBvwt2D
https://bank.rbinternational.com/en/...-whipping.html
https://orf.at/av/video/newsVideo3374
Alla världens incels förenen eder och åk till Tjeckien vid påsk och ramadan!
Detta kunde du, Ördög utnyttja till att grunda ett nytt resebolag med kultur /och tradIDIOnsresor till detta Europas nya Mecka!
Garanterad succé och miljoner till ditt bankkonto😁
Citera
2024-04-04, 12:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Problemet är i grunden kristendomens död i Sverige. När man tog bort kristendomen gjorde man samtidigt traditionerna meningslösa. Ingen bryr ju sig om att fira något man inte tror på. I det läget återstår det bara för traditionen att antingen försvinna eller att förvrängas till något annat som är helt motsatt vad det var menat att vara. (nu är det ju bara konsumtion, som du nämnde.)
Påsken är bara en värdelös skittradition vid det här laget. Jul likaså, men den har åtminstone någon slags mysfaktor som påsken inte har (inte för att det har något med julfirandets syfte och ursprung att göra).
På det sättet kan man säga att Mona Sahlin hade rätt när hon sade att "svenskar har ingen kultur".

Själv lät jag mig aldrig konfirmeras, för jag tyckte det var ärligare att erkänna det som en äkta kristen tradition i stället för att utnyttja det för presenter och något slags evenemang. Alla andra gick med på det så klart, men deras konfirmation konfirmerade ingenting utom att de bara var materialistiska.

Kommersialismen är en ny religion som tar över de kristna högtiderna. Liksom kristendomen tog över förkristna högtider när den förkristna tron dog ut.

Alla kulturer har sina trossystem och högtider. Pride är för Stockholm vad karnevalen var i katolska länder.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Som lutheran tar jag givetvis inte påbudet om påskfasta bokstavligt, utan mera symboliskt.

Är det ett lutheranskt karaktärsdrag? Tvärtom är det just inom protestantismen med dess ”sola scriptura” som bokstavstroende förgreningar av kristendomen uppstått.
Citera
2024-04-04, 12:50
  #12
Medlem
Divinations avatar
I Spanien finns en gammal anrik påsktradition.

Det är under stilla veckan, med andra ord den katolska fastetidens sista vecka som kulminerar med långfredag, som invånarna i staden León i nordvästra Spanien fortfarande observerar en uråldrig tradition. 33 gånger – en gång för varje år som Jesus sägs ha levt på jorden – under veckan ska man enligt traditionen dricka en särskild drink kallad ”limonada”, som är baserad på rött vin, citroner, kanel och socker. Det rituella drickandet kallas i folkmun att man ”dödar judar”.”

https://nordfront.se/judar-rasar-mot...-pasktradition
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback