2024-02-07, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wstar4312
Jag tror nd att venlafaxin var den bsta medicinen jag ngonsin haft.

Jag blev fri frn den malande ngesten jag haft sedan jag vart barn. Jag blev mindre knslig. Hade inga problem att g upp p morgonen och ta mig till jobbet. Jag sg framemot dagarna. Fick en massa energi. Kunde st p mig p jobbet om jag tyckte ngot vart fel. Kunde koncentrera mig.
Vart drivande och beslutsfattande . Blev dessutom vldigt duktig p mitt jobb som snickare och hade planer p att utbilda mig vidare till bygginjegr.

Sedan medicinen slutat fungera har jag inte haft ett riktigt jobb , bara under kortare stunder. Max 1 r nr jag t Elvanse.

Knns s frustrerad . Nu sover jag mest om dagarna. Tar mig till gymmet ibland. Knner mig hopplst. Vaknar varje dag med oro i magen som sedan vergr till tryck ver brstet som jag har dagen igenom. r deprimerad. Det nd som fr mig att gra ngot eller ta tag i saker r nr jag tar till olagliga substanser s som Buprenorfin eller amfetamin.

Detta gr att jag hamnar mellan stolarna inom psykiatrin och missbruksvrden . Fast de borde behandling det under samma "tak" d det r en samsjuklighet och min form av sjlvmedicinering.

Innan de antidepressiva slutade fungera tog jag aldrig droger fr att orka gra saker, visst tog jag vid fest p en fredag eller lrdag nn gng , d kokain eller ecstasy men d var jag 19-20 r.

Nu r jag snart 38r gammal.

Undrar om Ketamin eller Spravato skulle kunna vara ngot, eller Nardil eller Parnate men biverkningarna med de verkar vara s mnga och farliga att jag tror inte det r ngon id.

Vet du nt om vad det var som gjorde att Venlafaxin slutade fungera? Eller nr det hnde osv?
Citera
2024-02-12, 08:16
Medlem
Det hnde p hsten 2010 om jag inte minns fel. Jag hade haft receptet p Effexor Depot (Venlafaxin) och patentet hade lpt ut och jag fick istllet Venlafaxin generika. Det var i samband med vergngen som det slutade fungera bara direkt. Jtte skumt. Frskte byta tillbaka till Effexor igen och betalade full pris men med samma resultat. Blev helt tom I huvudet, enorm energi frlust men samtidigt vart de jobbiga biverkningarna kvar s som svettningar. Frskte de kommande mnaderna med alla olika former av SSRI-SNRI-DNRI-TCA men med samma resultat och de r s fortfarande. Har jag inte tatt de ett lngt tag fr jag effekt frsta dagen av de och jag knner mig upprymd och tillbaka till mig sjlv men sen dag 2 stnger kroppen bara ner och jag blir apatisk, helt tom I huvudet samt fr biverkningarna. Ingen lkare har ngonsin kunnat frklara varfr detta hnder. Det knns s hopplst fr jag hade verkligen en jttebra effekt av SNRI . Allt brus frsvann i huvudet , den frlamande ngesten som jag haft sen barn var under kontroll. Knde mig gladare och behvde inte sova lika lnge. Sg framemot dagarna. Var den som skojade och drog upp stmningen p jobbet. Nu har jag inte haft ett riktigt jobb p flera r. Ibland kmpar jag med att bara duscha och gra mat till mig sjlv. Drogerna har smugit sg in mitt liv och nr jag tar buprenorfin eller benso s slppet det fr stunden och jag kan ta tag i vardagssysslor. Men det ska inte behva vara s hr =(
Citera
2024-02-14, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wstar4312
Det hnde p hsten 2010 om jag inte minns fel. Jag hade haft receptet p Effexor Depot (Venlafaxin) och patentet hade lpt ut och jag fick istllet Venlafaxin generika. Det var i samband med vergngen som det slutade fungera bara direkt. Jtte skumt. Frskte byta tillbaka till Effexor igen och betalade full pris men med samma resultat. Blev helt tom I huvudet, enorm energi frlust men samtidigt vart de jobbiga biverkningarna kvar s som svettningar. Frskte de kommande mnaderna med alla olika former av SSRI-SNRI-DNRI-TCA men med samma resultat och de r s fortfarande. Har jag inte tatt de ett lngt tag fr jag effekt frsta dagen av de och jag knner mig upprymd och tillbaka till mig sjlv men sen dag 2 stnger kroppen bara ner och jag blir apatisk, helt tom I huvudet samt fr biverkningarna. Ingen lkare har ngonsin kunnat frklara varfr detta hnder. Det knns s hopplst fr jag hade verkligen en jttebra effekt av SNRI . Allt brus frsvann i huvudet , den frlamande ngesten som jag haft sen barn var under kontroll. Knde mig gladare och behvde inte sova lika lnge. Sg framemot dagarna. Var den som skojade och drog upp stmningen p jobbet. Nu har jag inte haft ett riktigt jobb p flera r. Ibland kmpar jag med att bara duscha och gra mat till mig sjlv. Drogerna har smugit sg in mitt liv och nr jag tar buprenorfin eller benso s slppet det fr stunden och jag kan ta tag i vardagssysslor. Men det ska inte behva vara s hr =(

Du fr frska ta tag i det igen. Du vet ju om det, s inte mkt lnt att jag sger det, men benzo r ju en satans avgrund bara.

California rocket fuel (Venlafaxin+Mirtazapin) har gjort underverk fr mig.
Citera
2024-02-24, 11:26
Avstngd
Min kusin sade det finns en SSRI som pverkar bde dopamin, noradrenalin och serotonin. Det lter ju helt fantastiskt? Fick voxra men den pverkar bara noraderenalin och dopamin. Tnk om jag har brist p serotonin ocks?
Citera
2024-02-24, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baztarden
California rocket fuel (Venlafaxin+Mirtazapin) har gjort underverk fr mig.

Kan man som man ha kvar bde lust och frmga med den medicineringen?
Citera
2024-02-24, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang

Bde lust o frmga r nedsatt, men inte borta.
Citera
2024-04-04, 17:53
Medlem
Hej! okej s jag har tagit i princip alla antidepressiva som anvnds i Sverige, men vissa var 10 r sen och mitt minne r kasst. Detta mot bde depression och ngest. Har inte tagit ngot sdant p ngra r nu, har funkat bra med Elvanse d den hjt min sjlvknsla = mtt bttre, men fr den inte lngre pga lg vikt och dligt hjrta. r i princip sjlvmordsbengen just nu och extremt impulsiv (har borderline och impulserna slutar ofta med att jag hamnar p IVA och sen blir tvngsinlagd och det vill jag inte).

Klarar mig helt okej p Stesolid nu gllande ngesten men d jag hamnar p behandlingshem om kanske tv mnader kommer jag behva sluta ta den helt, och fr d inte ta ngot narkotikaklassat frutom ev ADHD-medicin. Gabapentin r bra men fr nu bara 300 mg om dagen istllet fr 900 mg som funkat bra innan, pga fr dliga njurar s det r som i princip bara som sockerpiller.

Jag vill i princip bli helt apatisk, skiter i om jag inte kan knna gldje vill bara slippa knna allt. Vad jag minns r SNRI bst fr detta? Och jag vill absolut inte ha SSRI eller mirtazapin eller ngot liknande som ofta kar aptiten mycket. r det Venlafaxin eller Cymbalta som r bst mot detta? Eller ngon helt annan?

Har lkarbesk imorgon och skulle vara tacksam om ngon har tips innan dess.
Citera
2024-04-05, 00:48
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blublang

Mirtzapin kan motverka sexuell dyfsunktion frn SSRI's genom sin aktiverande effekt p serotonin-receptorn 5HT1A. Dremot lr buspiron fungera bttre p den fronten att kombinera ihop med. Man skulle i praktiken kunna slnga in den ocks. Det r en mild ngestdmpande medicin med f biverkningar.

Buspiron kan man addera annars till i princip alla SSRI's, med frdel.
Citera
2024-04-05, 00:59
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Hej! okej s jag har tagit i princip alla antidepressiva som anvnds i Sverige, men vissa var 10 r sen och mitt minne r kasst. Detta mot bde depression och ngest. Har inte tagit ngot sdant p ngra r nu, har funkat bra med Elvanse d den hjt min sjlvknsla = mtt bttre, men fr den inte lngre pga lg vikt och dligt hjrta. r i princip sjlvmordsbengen just nu och extremt impulsiv (har borderline och impulserna slutar ofta med att jag hamnar p IVA och sen blir tvngsinlagd och det vill jag inte).

Klarar mig helt okej p Stesolid nu gllande ngesten men d jag hamnar p behandlingshem om kanske tv mnader kommer jag behva sluta ta den helt, och fr d inte ta ngot narkotikaklassat frutom ev ADHD-medicin. Gabapentin r bra men fr nu bara 300 mg om dagen istllet fr 900 mg som funkat bra innan, pga fr dliga njurar s det r som i princip bara som sockerpiller.

Jag vill i princip bli helt apatisk, skiter i om jag inte kan knna gldje vill bara slippa knna allt. Vad jag minns r SNRI bst fr detta? Och jag vill absolut inte ha SSRI eller mirtazapin eller ngot liknande som ofta kar aptiten mycket. r det Venlafaxin eller Cymbalta som r bst mot detta? Eller ngon helt annan?

Har lkarbesk imorgon och skulle vara tacksam om ngon har tips innan dess.

Venlafaxin r egentligen en SSRI som fungerar som en SNRI enbart i hgre doser (+225 mg). Cymbalta samma lika men hr behver man inte ka doserna lika mycket fr att f in terupptagshmning fr NET.

Amfetamin och centralstimulerande preparat r inte bra vid BPS, delvis genererar ofta den centralstimulerande effekten kad ngest, men ven kningen av dopaminerg signalering kan gra en mer impulsiv. Vrt att tnka p.

Har du provat Strattera? Mjligen r detta ett alternativ. Det r en aktiverande ADHD-medicin som saknar centralstimulerande egenskaper. Ibland kan man off label-behandla BPS med stmningsstabiliserande mediciner s som Lamotrigin.

Annars kan en SSRI, t.ex. Escitalopram frskrivas, och man adderar sedan Voxra, som r en NRI i grunden. Detta kan ta bort viss aptitkning som kan ses. Vill man helt utesluta aptitkning r SSRI'n Fluoxetin en klassiker, den dmpar aptiten rejlt. Man kan kombinera den med andra mediciner ocks.

Voxra frskrivs ibland som off label-behandling vid ADHD, och kan faktiskt ge okej effekt dr.
Citera
2024-04-05, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Venlafaxin r egentligen en SSRI som fungerar som en SNRI enbart i hgre doser (+225 mg). Cymbalta samma lika men hr behver man inte ka doserna lika mycket fr att f in terupptagshmning fr NET.

Amfetamin och centralstimulerande preparat r inte bra vid BPS, delvis genererar ofta den centralstimulerande effekten kad ngest, men ven kningen av dopaminerg signalering kan gra en mer impulsiv. Vrt att tnka p.

Har du provat Strattera? Mjligen r detta ett alternativ. Det r en aktiverande ADHD-medicin som saknar centralstimulerande egenskaper. Ibland kan man off label-behandla BPS med stmningsstabiliserande mediciner s som Lamotrigin.

Annars kan en SSRI, t.ex. Escitalopram frskrivas, och man adderar sedan Voxra, som r en NRI i grunden. Detta kan ta bort viss aptitkning som kan ses. Vill man helt utesluta aptitkning r SSRI'n Fluoxetin en klassiker, den dmpar aptiten rejlt. Man kan kombinera den med andra mediciner ocks.

Voxra frskrivs ibland som off label-behandling vid ADHD, och kan faktiskt ge okej effekt dr.

Kan man bli mer impulsiv av centralstimulerande??? Trodde det var tvrtom.. Impulsivitet som r sjlvdestruktiv r nog det strsta problemet jag har.. Vet du ngot mot detta?? Har gtt terapi mot det i 3 r utan ngon effekt.

Jag tar lamotrigin som stmningsstabiliserande redan, sen 8 r tillbaka eller ngot. Ska dock be om att f hja den d jag tog koncentrationsprov som visade att jag har alldeles fr lg dos.

Tror du escitalopram funkar ensam? Kommer inte ihg effekten av den heller. Jag klarar inte av Voxra, enda gngen den funkade var p 450 mg men d krktes jag konstant och va illamende hela tiden..

Jag fr inte Fluoxetin fr fr helst inte ta sdant som dmpar aptiten mycket d den redan r alldeles fr lg. Ska dock be om B12-injektioner igen som jag tagit i 3 omgngar som faktiskt hjlper att ka aptiten lite.
Citera
2024-10-29, 17:05
Medlem
Gingers avatar
Gick frn 20mg till 10 mg Escitalopram. Gick p 20mg i skert en mnad men bieffekterna var outhrdliga.
Nu p 10mg har jag ont i brstet och knns som mitt huvud r fullt med loppor. Ska det va s
Citera
2024-11-14, 16:31
Medlem
Vilken antidepressiv av de vanliga brukar ge minst sexuella biverkningar? Frutom voxra och Mirtazapin.

Har ven fr mig att Mirtazapin kan kontra dessa biverkningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in