2024-11-17, 00:35
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Kan man bli mer impulsiv av centralstimulerande??? Trodde det var tvrtom.. Impulsivitet som r sjlvdestruktiv r nog det strsta problemet jag har.. Vet du ngot mot detta?? Har gtt terapi mot det i 3 r utan ngon effekt.

Jag tar lamotrigin som stmningsstabiliserande redan, sen 8 r tillbaka eller ngot. Ska dock be om att f hja den d jag tog koncentrationsprov som visade att jag har alldeles fr lg dos.

Tror du escitalopram funkar ensam? Kommer inte ihg effekten av den heller. Jag klarar inte av Voxra, enda gngen den funkade var p 450 mg men d krktes jag konstant och va illamende hela tiden..

Jag fr inte Fluoxetin fr fr helst inte ta sdant som dmpar aptiten mycket d den redan r alldeles fr lg. Ska dock be om B12-injektioner igen som jag tagit i 3 omgngar som faktiskt hjlper att ka aptiten lite.

Sent svar men lgger in ett nd. Det kan definitivt pverka, men kan ven f personer som r impulsiva att bli mer eftertnksamma. Det r individuellt. Men som svar p frgan, absolut.

Lamotrigin, r du bipolr? Den kan fungera ibland vid annan problematik ocks.

Escitalopram kan fungera bra ensam, men nstan alla SSRI's r fr veka i sin funktion fr att ge potent effekt och r i regel bttre att kombinera ihop med en annan medicin. T.ex. Escitalopram + Mirtazapin, Voxra m.m.

Fluoxetin r speciell som SSRI d den har en sekundr pverkan p en serotonerg sub-receptor, nr den pverkas p det sttet Fluoxetin medfr, s snks aptiten duktigt. Man fr komma ihg att Fluoxetin r godknd fr att behandla bulimi, hetstning, och det r just av den anledningen. Svrt att hetsta nr man knappt vill ta.
Citera
2024-11-17, 00:36
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Gick frn 20mg till 10 mg Escitalopram. Gick p 20mg i skert en mnad men bieffekterna var outhrdliga.
Nu p 10mg har jag ont i brstet och knns som mitt huvud r fullt med loppor. Ska det va s

Du kan vara knslig fr mnet och metaboliserar lngsamt, d kan en lgre dos vara bttre. Det kan rra sig om insttningssymptom som gr ver efter ngra veckor nr hjrnan stabiliserats och receptorerna r stabila. Fortstter problemen efter 1-2 mnader s byt medicin.
Citera
2024-11-17, 00:50
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samarbetarinte
Vilken antidepressiv av de vanliga brukar ge minst sexuella biverkningar? Frutom voxra och Mirtazapin.

Har ven fr mig att Mirtazapin kan kontra dessa biverkningar?

Ingen. Alla serotonerga terupptagshmmare (SRI/SSRI) kommer att pverka serotonerga subreceptorer vilket leder till sexuella biverkningar i olika utstrckning. Dessa skulle allts tillhra de "vanliga" som frskrivs.

Man kan kontra det genom att kombinera ihop med Mirtazapin. Mirtazapin har en (av flera funktioner) i sin effekt som gr att receptorer som hmmas via SSRI (och leder till sexuell dysfunktion) aktiveras igen. Det r inte svart p vitt och MSTE inte ske, men den kan mycket riktigt motverka detta.

Mnga tycker inte om Mirtazapin p.g.a. dess trtthetsgivande effekt. Man kan istllet kombinera i princip samtliga SSRI's med en gammal ngestdmpande medicin som heter buspiron. Buspiron har samma effekt i att aktivera upp receptorn igen (agonist-aktion) som leder till de sexuella besvren/biverkningarna. Genom att kombinera SSRI med buspiron fr man ven en frstrkt antidepressiv effekt samt ngestdmpande effekt.
Citera
2024-11-17, 11:49
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Du kan vara knslig fr mnet och metaboliserar lngsamt, d kan en lgre dos vara bttre. Det kan rra sig om insttningssymptom som gr ver efter ngra veckor nr hjrnan stabiliserats och receptorerna r stabila. Fortstter problemen efter 1-2 mnader s byt medicin.

Ja verkligen.

Det r fan vrre n att ta amfetamin ibland.

Tack fr hjlpen
Citera
2024-12-01, 21:03
Medlem
Citat:
Sent svar men lgger in ett nd. Det kan definitivt pverka, men kan ven f personer som r impulsiva att bli mer eftertnksamma. Det r individuellt. Men som svar p frgan, absolut.

Lamotrigin, r du bipolr? Den kan fungera ibland vid annan problematik ocks.

Escitalopram kan fungera bra ensam, men nstan alla SSRI's r fr veka i sin funktion fr att ge potent effekt och r i regel bttre att kombinera ihop med en annan medicin. T.ex. Escitalopram + Mirtazapin, Voxra m.m.

Fluoxetin r speciell som SSRI d den har en sekundr pverkan p en serotonerg sub-receptor, nr den pverkas p det sttet Fluoxetin medfr, s snks aptiten duktigt. Man fr komma ihg att Fluoxetin r godknd fr att behandla bulimi, hetstning, och det r just av den anledningen. Svrt att hetsta nr man knappt vill ta.

Lamotrigin tar jag mot borderline.

Jag fick brja ta min Elvanse igen och det hjlper mig mer och mer fr varje doshjning, och den har minskat t ex min droganvndning nr jag fick brja med den igen.

De har ven satt mig p Venlafaxin men r fortfarande p frsta upptrappningsdos dr trots att det gtt 2 mnader. Tyckte frst att den gjorde mig mer apatisk n jag var innan, men nu nr min PE-behandling brjat s mrker jag att det r lngt ifrn hanterbart med ynka 75 mg s ska frska be lkaren att ka den.
Citera
2024-12-06, 23:24
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Lamotrigin tar jag mot borderline.

Jag fick brja ta min Elvanse igen och det hjlper mig mer och mer fr varje doshjning, och den har minskat t ex min droganvndning nr jag fick brja med den igen.

De har ven satt mig p Venlafaxin men r fortfarande p frsta upptrappningsdos dr trots att det gtt 2 mnader. Tyckte frst att den gjorde mig mer apatisk n jag var innan, men nu nr min PE-behandling brjat s mrker jag att det r lngt ifrn hanterbart med ynka 75 mg s ska frska be lkaren att ka den.

Det r inte vettigt att kombinera hgre doser av Venlafaxin nr du samtidigt str p Elvanse. Det kommer att generera kad ngest och stressniv. I doser under 150 mg fungerar Venlafaxin enbart som en SSRI. Det vore klokare att stta in en annan SSRI man kan doshja utan att f pslag av kad noradrenalinsignalering. Detta bidrar Elvanse med redan.
Citera
2024-12-23, 21:31
Medlem
Citat:
Det r inte vettigt att kombinera hgre doser av Venlafaxin nr du samtidigt str p Elvanse. Det kommer att generera kad ngest och stressniv. I doser under 150 mg fungerar Venlafaxin enbart som en SSRI. Det vore klokare att stta in en annan SSRI man kan doshja utan att f pslag av kad noradrenalinsignalering. Detta bidrar Elvanse med redan.

Det har fungerat bra med 75mg Venlafaxin och 60mg Elvanse faktiskt. Och s lite kad dos p Gabapentin. Blivit lite mer apatisk vilket blir lite problematiskt medan jag gr behandling men tror att det r bttre n att vara ett fullkomligt knslomssigt vrak. Behver inte ta Stesolid s ofta lngre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in