Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-05, 21:43
  #25
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Samma tankefel som David Chalmers gör när han säger sig veta att han själv är medveten därför att han själv upplever. Det är snarare så att du kan aldrig veta om du själv är en bot.

Ert tankemönstret utgår från dualism där det inuti huvudet finns en agent som fritt kan analysera alla transcendenta förnimmelser som uppstår i huvudet och därav dra korrekta och logiskt intakta slutsatser om sin egen natur. Men om det inte finns någon sådan agent och aldrig funnits?

När du tänker så vet du inte själv var tankarna kommer ifrån. Om du hade varit förprogrammerad att tänka att du är medveten därför att du är upplever så hade du tänkt precis samma sak och kommit fram till samma slutsats. Och så länge du inte vet varifrån dina egna tankar kommer kan du inte veta att det inte är så.
Jag avser inte tankar utan den rena förnimmelsen, alltså vad som återstår efter en fenomenologisk reduktion.
Citera
2024-04-05, 21:45
  #26
Medlem
Nej det gör det inte. Min tro är att vårt medvetande kommer från en högre makt. Ursprunget Gud, vårt hem. Som ingen materialistisk vetenskap kan förklara eftersom vår sinnen inte räcker till.

Lek med tanken att vårt universum är uppfunnet av ett annat universum. Det förändrar ingenting. Vår hem är frid i Gudsrike som är över materialism och smuts. Frid och ro i himlen.

Medvetandet är ett mysterium som inte vetskapen kan förklara. Våra vetenskaplig sinnen kan inte göra det. Där kommer religion och andlighet in för att hjälpa att förklara.

Medvetande är själsligt. AI-robotar kommer aldrig ha det.

Ursäkta om jag återupprepar mig. Jag skrev detta inlägg förut, men verkar som det förvunnit i etern. Lätt hänt. Så jag skriver igen helt enkelt.

Jag tror det är omöjligt för robotar att få medvetande.
Citera
2024-04-05, 21:45
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jag avser inte tankar utan den rena förnimmelsen, alltså vad som återstår efter en fenomenologisk reduktion.
Och hur vet du att det existerar någon förnimmelse?
Citera
2024-04-05, 21:45
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Kan människor någonsin skapa ett medvetande i framtiden med hjälp av teknologiska verktyg under några förutsättningar om vi inte ens kan sätta fingret på vad det är ännu?

Eller är allt vi människor skapar underordnat oss på något sätt?
Vi kan skapa vad vi vill vad är problematiskt?
Citera
2024-04-05, 21:47
  #29
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Och hur vet du att det existerar någon förnimmelse?
Jag erfar min egen men vet inget om andras. Hört talas om solipsism?
Citera
2024-04-05, 21:54
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jag erfar min egen men vet inget om andras. Hört talas om solipsism?
I grunden cirkelresonemang.

Du tänker att du har förnimmelser och att dessa förnimmelser är mer fundamentala än dina tankar, detta med bakgrund av att du varken vet varifrån förnimmelserna eller tankarna kommer ifrån.

Du kan postulera att förnimmelserna är mer fundamentala än dina tankar och det stämmer med allt du kan veta. Men du kan lika gärna postulera att tankarna är mer fundamentala än dina förnimnmelser och det stämmer också med allt du kan veta.

Därför finns det två lösningar på problemet som ingen kan avfärdas mer än den andra och du kan själv inte avgöra vilken som är den sanna.
Citera
2024-04-05, 21:56
  #31
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
I grunden cirkelresonemang.

Du tänker att du har förnimmelser och att dessa förnimmelser är mer fundamentala än dina tankar, detta med bakgrund av att du varken vet varifrån förnimmelserna eller tankarna kommer ifrån.

Du kan postulera att förnimmelserna är mer fundamentala än dina tankar och det stämmer med allt du kan veta. Men du kan lika gärna postulera att tankarna är mer fundamentala än dina förnimnmelser och det stämmer också med allt du kan veta.

Därför finns det två lösningar på problemet som ingen kan avfärdas mer än den andra och du kan själv inte avgöra vilken som är den sanna.
Tolkar jag dig rätt att du anser vi kan veta om/när vi skapat ett medvetande? Hur, i så fall?
Citera
2024-04-05, 21:59
  #32
Moderator
Psilosophers avatar
Det går inte att observera förnimmelse utifrån. Dat problem.
Citera
2024-04-05, 22:00
  #33
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Nu finns det ju både filosofer och neurologer som anser sig veta hur medvetandet fungerar. Räknas inte de med i Mänskligheten?

Nja. Det finns flera väldigt olika hypoteser om hur det ungefär kan tänkas fungera, men ingen har egentligen någon aning. Medvetandet är fortfarande ett mysterium. EnCarte har helt rätt att "vi" inte vet vad det är eller hur det fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Samma tankefel som David Chalmers gör när han säger sig veta att han själv är medveten därför att han själv upplever. Det är snarare så att du kan aldrig veta om du själv är en bot.

Ert tankemönstret utgår från dualism där det inuti huvudet finns en agent som fritt kan analysera alla transcendenta förnimmelser som uppstår i huvudet och därav dra korrekta och logiskt intakta slutsatser om sin egen natur. Men om det inte finns någon sådan agent och aldrig funnits?

När du tänker så vet du inte själv var tankarna kommer ifrån. Om du hade varit förprogrammerad att tänka att du är medveten därför att du är upplever så hade du tänkt precis samma sak och kommit fram till samma slutsats. Och så länge du inte vet varifrån dina egna tankar kommer kan du inte veta att det inte är så.

Men i och med att det finns något som upplever dessa tankar, ett subjekt för vilken den eventuella illusionen äger rum, så spelar det ingen roll var tankarna kommer ifrån. Ett medvetande enligt definitionens mest grundläggande betydelse finns oavsett om det är offer för en illusion. Tankar och medvetande är inte nödvändigtvis samma sak.
__________________
Senast redigerad av anomalign 2024-04-05 kl. 22:03.
Citera
2024-04-05, 22:04
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Tolkar jag dig rätt att du anser vi kan veta om/när vi skapat ett medvetande? Hur, i så fall?
Skapar vi ett program som rent programmatiskt kommer fram till att det är medvetet genom att minnas samma saker och föra samma resonemang som vi människor för när vi kommer till att vi är medvetna, då kan vi själva inte veta att vi har något som programmet saknar. Ockhams rakkniv säger då att vi skall anta att det inte finns något annat än programmet har. Är jag själv medveten så är programmet också medvetet och vice versa.
Citera
2024-04-05, 22:08
  #35
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Skapar vi ett program som rent programmatiskt kommer fram till att det är medvetet genom att minnas samma saker och föra samma resonemang som vi människor för när vi kommer till att vi är medvetna, då kan vi själva inte veta att vi har något som programmet saknar. Ockhams rakkniv säger då att vi skall anta att det inte finns något annat än programmet har. Är jag själv medveten så är programmet också medvetet och vice versa.
Helt klart en poäng. Men vi kan aldrig veta att den förnimmer, endast praktiskt utgå från att så är fallet.

Typ som du och jag.
Citera
2024-04-05, 22:09
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Nja. Det finns flera väldigt olika hypoteser om hur det ungefär kan tänkas fungera, men ingen har egentligen någon aning. Medvetandet är fortfarande ett mysterium. EnCarte har helt rätt att "vi" inte vet vad det är eller hur det fungerar.
Vetenskapen är ingen demokrati. Det räcker att det finns en enda person som vet hur medvetandet fungerar så är påståendet att inget vet fel. Om majoriteten av mänskligheten har medfödda spärrar som gör att de inte är mottagliga för den enklaste förklaringen så kommer vi kanske aldrig längre än så.

Citat:
Men i och med att det finns något som upplever dessa tankar, ett subjekt för vilken den eventuella illusionen äger rum, så spelar det ingen roll var tankarna kommer ifrån. Ett medvetande enligt definitionens mest grundläggande betydelse finns oavsett om det är offer för en illusion. Tankar och medvetande är inte nödvändigtvis samma sak.
Tankar och medvetande är inte nödvändigtvis samma sak, men det utesluter inte att de faktiskt är samma sak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback