Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-10, 14:54
  #433
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Den där var lite rolig! Jag har inte läst bok eller sett filmer väldigt nyligen men jag ett försök!

Hennes namn Pippi-Lotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump är såklart ett lustigt namn men med mycket svensk klang.
* Lotta - Rullgardin - Krusmynta - Dotter - Lång strumpa = svenska ord och svenska namn

Sen tänker jag
* Fräknar och rött hår
* Bor i Sverige och testar gå i svensk skola, samt så görs försök att få in henne på svenskt barnhem
* Ingen frågar henne vilket land hon kommer ifrån

Egentligen är det väl inte mycket som talar emot att hon skulle vara svensk

Nu handlar inte tråden om pippi

Rött hår är inte så vanligt i Sverige så hon skulle lika gärna kunna komma från tex Irland. Hennes farsa är ju sjöman så han kanske träffade Pippis morsa i Dublin, gjorde henne på smällen och drog till Söderhavet. Sen dör Pippis morsa av tuberkulos när Pippi är ett år och hon jag hamnar av någon anledning i Sverige.

Men som sagt - nu handlar inte tråden om Pippi.
Citera
2024-04-10, 19:10
  #434
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Konstnärliga val görs av regissör, producent osv. Om du vill veta något om de konstnärliga valen i just detta fall får de fråga dem.

Jag visste inte att det fanns grådvärgar, vildvittror och rumpnissar under svensk medeltid. Har heller aldrig hört att det fanns en skog som hette Mattisskogen så det där tror jag du fått om bakfoten.

Tycker du att Sagan om ringen utspelar sig i medeltida England bara för att de snackar engelska och för att författaren är en britt?

Var i böckerna/filmerna om Pippi står det att hon är svensk? Hennes morsa är död och av okänd härkomst och hennes farsa är negerkung i Söderhavet.

Du har kanske missat Lostworlds fina inlägg (citat nedan) eller så låtsas du bara inte om det. Det är ingen tvekan om att sagan är baserad på svenska landskap och svensk kultur. Sen har Astrid spetsat till det med sagoväsen. Vittror är också skandinavisk mytologi.

Jag uppskattar Astrid för hennes vilja att förankra historien. En ren fantasyprodukt är för mig lite själlös och intetsägande. I en ren fantasyprodukt kan vad som helst hända. Man kan inte greppa handlingen. Men sagan om Ronja är inte sådan. Den är ganska verklighetsnära.


Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Vad sägs om författaren själv, Astrid Lindgren. Duger det?

Eftersom berättelsen enligt Astrid tilldrar sig under medeltiden var det viktigt att språket och namnen på människor och platser skulle låta äkta och tidsenligt. Flera av egennamnen har en mycket speciell bakgrund. De hämtades från Astrids skolatlas över de svenska fjällen: Ronjas namn är hämtat från Ju-ronjaure-kåtan nordväst om Arjeplog och rövarna Fjosoks och Tjegges namn kommer från sjöarna Fjosoken och Tjeggevas. (felstavat, rätt namn är Tjeggelvas)
Källa: https://www.astridlindgren.com/se/ka...en-bakom-ronja

Astrid är alltså väldigt noga med ursprung, ända till detaljnivå, så som namn på karaktärerna.
Ironiskt nog är det Tjegges namn som omnämns i texten. Tjegges namn kommer från Tjeggelvas som är en sjö i Lappland.
Lappland... Då tänker man inte att han ska gestaltas av en neger. I originalet var han svensk och spelades av Bo Malmborg.
Det blir närmast ett hån när Astrid hade så mycket tanke bakom, att okänsligt wokemässigt bara köra över namnets ursprungsbetydelse och göra den lappländska sjön/karaktären Tjegge till en djungelman.

Citera
2024-04-13, 16:01
  #435
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Ja, det vore ju det mest logiska då Birk ändå heter Borkason och inte Rövarson.

Gissar att den enablande tanten Astrid tyckte det var en lite mer talande titel på sin egen bok med namnet Rövardotter. För att ge en liten hint om vad sagan handlar om. Mattisdotter säger inte så mycket i jämförelse.

Din text fick mig lite osökt att tänka på en annan knasbollig logik med Pippis pappa som också har efternamnet Långstrump, trots att han inte själv bär några långa strumpor likt sin dotter.

Fast hon heter ju inte Rövardotter i efternamn, är ju ett smeknamn Birk kallar henne (ingen annan kallar henne det).
Citera
2024-04-13, 16:15
  #436
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är absolut möjligt att Astrid inte hade gillat denna serie men det får vi aldrig veta. Folks verk blir slaktade hela tiden. Det viktigaste är att upphovsmännen får vara med och bestämma medan de lever. När de är döda är det inte lika viktigt.


För att citera hennes egna ord om det:
”Man får ett underlag och så börjar fantasin spela och man bygger vidare på detta. Men det tycker jag man får låta bli. Ta gärna bort en hoper, men lägg inte till något som ändrar bokens karaktär.”'


Det var därför Tage Danielsson hade sådan respekt för hennes bok när han filmatiserade den. För som han sa i en intervju under inspelningen att hans jobb var att han berätta hennes berättelse.

Tyvärr är det vanligt numera, manusförfattare som ska skriva filmmanus på andras verk och lägger till en massa saker som inte hör dit då de tror att de kan skriva bättre än författaren i fråga (om de vore bättre författare hade de ju kunnat skriva egna berättelser istället för att skriva om andras).
Citera
2024-04-13, 19:16
  #437
Avstängd
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens
Fast hon heter ju inte Rövardotter i efternamn, är ju ett smeknamn Birk kallar henne (ingen annan kallar henne det).
Så du menar att bokens titel är skriven från Birks perspektiv? Har jag svårt att tro faktiskt.

Mattis använder också namnet Rövardotter när han beskriver sitt nyfödda barn för de andra rövarna.
Citera
2024-04-14, 15:19
  #438
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dead-arson
En intressant detalj är att Kerstin Linden som spelar Ronja är född som pojke. Huruvida hon är opererad eller ej vet jag inte.
Haha.

Serien är helt ok iaf.
Citera
2024-04-15, 09:23
  #439
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Så du menar att bokens titel är skriven från Birks perspektiv? Har jag svårt att tro faktiskt.

Mattis använder också namnet Rövardotter när han beskriver sitt nyfödda barn för de andra rövarna.

Men det är väl uppenbart att det är ett smeknamn? Och Mattis säger aldrig att hon heter rövardotter utan han säger att han har fått en rövardotter. Ja, titeln är uppenbarligen tagen från Birks smeknamn. Eller tvärtom, Birk gav henne samma smeknamn som bokens titel.

Och om det nu skulle vara hennes efternamn, så känns inte heller det speciellt märkligt.
Citera
2024-04-15, 11:38
  #440
Avstängd
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Men det är väl uppenbart att det är ett smeknamn? Och Mattis säger aldrig att hon heter rövardotter utan han säger att han har fått en rövardotter. Ja, titeln är uppenbarligen tagen från Birks smeknamn. Eller tvärtom, Birk gav henne samma smeknamn som bokens titel.

Och om det nu skulle vara hennes efternamn, så känns inte heller det speciellt märkligt.
Nej, det är inte uppenbart för mig. Om Ronja nu egentligen hetat Mattisdotter så hade detta nämnts i boken vilket det inte gör. Men whatever. Vill du tolka det som ett smeknamn så gör det. Vi tycker olika.
Citera
2024-04-15, 13:13
  #441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Nej, det är inte uppenbart för mig. Om Ronja nu egentligen hetat Mattisdotter så hade detta nämnts i boken vilket det inte gör. Men whatever. Vill du tolka det som ett smeknamn så gör det. Vi tycker olika.

Är det någon i boken som nämns vid efternamn alls? Mattis tilltalar Birk Borkason vid ett tillfälle. Utöver det ingen alls? Det är möjligt att Ronja hette Mattisdotter. Hade jag fritolkat hade jag gissat att både Mattis och Borka är familjenamn.
Citera
2024-04-15, 13:21
  #442
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Så du menar att bokens titel är skriven från Birks perspektiv? Har jag svårt att tro faktiskt.

Mattis använder också namnet Rövardotter när han beskriver sitt nyfödda barn för de andra rövarna.
Själv kallade jag mitt barn för skitunge. Vet du vad, hon är inte döpt till skitunge.
Citera
2024-04-15, 19:14
  #443
Avstängd
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Själv kallade jag mitt barn för skitunge. Vet du vad, hon är inte döpt till skitunge.
Fast det är ju inte samma sak. Om t.o.m. Ronjas egen far benämner henne som en Rövardotter flera gånger om så är detta troligtvis hennes riktiga efternamn, precis som Birks efternamn är Borkason då ingen annan kallar honom Rövarson.

Mattisdotter hade varit ett mer passande namn men som tidigare påpekats så är Rövardotter en mer beskrivande titel på boken.
Citera
2024-04-15, 19:20
  #444
Avstängd
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Är det någon i boken som nämns vid efternamn alls? Mattis tilltalar Birk Borkason vid ett tillfälle. Utöver det ingen alls? Det är möjligt att Ronja hette Mattisdotter. Hade jag fritolkat hade jag gissat att både Mattis och Borka är familjenamn.
Som sagt. Du har din tro och jag väljer att tro något annat. Finns inte mycket mer att tillägga från mitt håll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback