Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-11, 16:47
  #313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Malmö var kanske inte världens bästa stad.
Till SVT försvar får vi dock komma ihåg att när Malmö fick Eurovision så hade inte kriget mellam Gaza och Israel börjat.
Jag tror att hade det inte kriget börjat hade troligen nästa alla problem som finns nu inte existerst.

Problemen är mer intensiva än om Israel-Hamas-kriget inte pågått, men anti-israeliska kravaller har ju inträffat ett flertal gånger de senaste decennierna i Malmö. Så att det skulle bli problem var helt uppenbart.

Den mest spektakulära händelsen var 2009 då det hölls en Davis Cup-match mellan Sverige och Israel i Malmö. Över 1000 poliser kommenderades. Gatsten motsvarande 170 lastbildar kördes in till Baltiska hallen för att kastas mot polisen. Ca 7000 personer deltog i en demonstration ledd av Vänsterpartiets ledare Lars Ohly, vilken urartade i kravaller där 18 personer till slut dömdes för våldsamt upplopp.
https://en.wikipedia.org/wiki/2009_M...i-Israel_riots

2013 deltog Israel i en Eurovision-semifinal i Malmö. Även då hölls stora demonstrationer under ledning av Vänsterpartiet och den israeliska delegationen hotades av gäng på gatan.
https://www.thejc.com/news/world/pro...inger-bhrj9zwq
__________________
Senast redigerad av Nannegijala 2024-04-11 kl. 16:50.
2024-04-11, 19:57
  #314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Man undrar vad SVT tänkte när dom valde att sätta detta spektakel i Europas största kalifat i dessa tider. Satan vilken negativ reklam för Sverige
Fanns ju ingen annan stad att ha det.... Om vi vinner i år igen kan sthlm ej ha det för vi har hockey vm 2025. Men iof det kan ha varit i karlstad. Nära till oslo hade det varit
2024-04-11, 20:00
  #315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Fanns ju ingen annan stad att ha det.... Om vi vinner i år igen kan sthlm ej ha det för vi har hockey vm 2025. Men iof det kan ha varit i karlstad. Nära till oslo hade det varit

Ja och eurovision är så viktigt att man tar den risken med Malmö, the show must go on. Hoppas poliserna är väl förberedda.
2024-04-11, 20:03
  #316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Ja och eurovision är så viktigt att man tar den risken med Malmö, the show must go on. Hoppas poliserna är väl förberedda.
Ja jag hoppas ej min crush ska ner dit!!!!!
2024-04-12, 00:54
  #317
Medlem
catos avatar
Man löser problemet med att neka Israel att deltaga på samma sätt som Ryssland och Belarus. Länder som struntar i FN och andra har inte där att göra....
2024-04-12, 07:54
  #318
Medlem
Efter att förfesterna dragit igång, och man har fått ett hum om hur bra låtarna funkar live, har oddsen rört på sig en del. En månad innan finalen är detta vinstchanserna för topp 10, enligt spelbolagen.

1. Schweiz 25 % vinstchans (Tippas vara juryfavoriten)
2. Kroatien 16 % (Tippas vara folkets favorit)
3. Italien 13 %
4. Ukraina 9 %
5. Nederländerna 8 %
6. Frankrike 3 %
7. Grekland 3 %
8. Belgien 3 %
9. Israel 2 %
10. Sverige 2 %

Några övriga (Norden och bidrag som många gillat tidigare i tråden)

13. Finland
15. Norge
16. Irland
21. Estland
25. Danmark
27. Island

Kul att det fortfarande är relativt jämnt. Ingen som dragit iväg ordentligt. Nog fördel en förmodad juryfavorit som Schweiz att det är väldigt många publikfriande låtar i år som sannolikt delar på röster från folket.

https://eurovisionworld.com/odds/eurovision
__________________
Senast redigerad av ilikepancakes 2024-04-12 kl. 07:57.
2024-04-12, 08:18
  #319
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Efter att förfesterna dragit igång, och man har fått ett hum om hur bra låtarna funkar live, har oddsen rört på sig en del. En månad innan finalen är detta vinstchanserna för topp 10, enligt spelbolagen.

1. Schweiz 25 % vinstchans (Tippas vara juryfavoriten)
2. Kroatien 16 % (Tippas vara folkets favorit)
3. Italien 13 %
4. Ukraina 9 %
5. Nederländerna 8 %
6. Frankrike 3 %
7. Grekland 3 %
8. Belgien 3 %
9. Israel 2 %
10. Sverige 2 %

Några övriga (Norden och bidrag som många gillat tidigare i tråden)

13. Finland
15. Norge
16. Irland
21. Estland
25. Danmark
27. Island

Kul att det fortfarande är relativt jämnt. Ingen som dragit iväg ordentligt. Nog fördel en förmodad juryfavorit som Schweiz att det är väldigt många publikfriande låtar i år som sannolikt delar på röster från folket.

https://eurovisionworld.com/odds/eurovision

Lite förvånande ändå att Belgien tappat så mycket på senaste tiden. Jag har bara sett hans framträdande på festivalen i Madrid och jag tyckte inte det framställde låten i negativ dager, men det är ju bara min åsikt.

Min personliga favorit om man håller det till vad jag tycker är ESC, är Armenien. Det är 100 % lycka i det framträdandet, etniskt och party. En låt jag aldrig kommer att lyssna på utanför ESC-forat men som är precis vad jag vill ha i ESC. Grekland är också en sån låt. Jag antar att Armenien är för etnisk för att ha en reell chans till en topplacering.
2024-04-12, 08:23
  #320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Lite förvånande ändå att Belgien tappat så mycket på senaste tiden. Jag har bara sett hans framträdande på festivalen i Madrid och jag tyckte inte det framställde låten i negativ dager, men det är ju bara min åsikt.

Min personliga favorit om man håller det till vad jag tycker är ESC, är Armenien. Det är 100 % lycka i det framträdandet, etniskt och party. En låt jag aldrig kommer att lyssna på utanför ESC-forat men som är precis vad jag vill ha i ESC. Grekland är också en sån låt. Jag antar att Armenien är för etnisk för att ha en reell chans till en topplacering.
För en månad sedan låg Belgien 6a, så de har ju inte tappat så mycket egentligen. Det som hänt är att Grekland och Nederländerna släppt sina låtar sen dess och särskilt Nederländernas är ju galet populär online. Tycker däremot att Belgiens är starkare än Greklands.
Riktigt kul att folk gillar så många olika låtar i år, även utanför toppskiktet. Mina favoriter i år är Kroatien, Nederländerna, Norge och Irland.
Personligen tycker jag det är det roligaste startfältet på oerhört länge.
__________________
Senast redigerad av ilikepancakes 2024-04-12 kl. 08:27.
2024-04-14, 13:29
  #321
Medlem
Israelisk tv besöker Malmö inför ESC

https://stand4israel.net/media/t/1_syv340if

Moskévakterna i slutet är övertygade om att det kommer smälla.
2024-04-16, 16:55
  #322
Medlem
Vilken kalabalik det kommer att bli om Israel vinner..Något säger till mig att det kommer att ske.
2024-04-16, 21:44
  #323
Medlem
SacredSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spark040
Vilken kalabalik det kommer att bli om Israel vinner..Något säger till mig att det kommer att ske.

Israel kommer vinna. Hoppas på ihållande protester mot Israel, ju mer synliga de är med sina absurda demos så kommer urbefolkningen i Europa och Sverige mer sannolikt rösta på IL. Men inte bara pga. det, utan låten är jävligt bra och stark, även om de varit tvungna att mörka att låten handlar om massakern mot Israeliska ungdomar på ett rave så kommer budskapet fram ändå.
2024-04-16, 22:00
  #324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SacredSoul
Israel kommer vinna. Hoppas på ihållande protester mot Israel, ju mer synliga de är med sina absurda demos så kommer urbefolkningen i Europa och Sverige mer sannolikt rösta på IL. Men inte bara pga. det, utan låten är jävligt bra och stark, även om de varit tvungna att mörka att låten handlar om massakern mot Israeliska ungdomar på ett rave så kommer budskapet fram ändå.
Men då får ett annat land ha det israel kan ej ha det nästa år

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback