Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-17, 16:50
  #13
Medlem
Lillamig72s avatar
Då du varit på akuten så antar jag att de tagit prover på om du fått någon infektion som gått upp till hjärnan. Det prov som behöver tas är lumbalpunktion.
Eller behandlade de dig som vanlig migrän?

Då jag själv drabbades av bakteriell hjärnhinneinflammation orsakad av en mycket ovanlig streptokock och blev livshotande sjuk. Höll på att dö. I mitt fall vet läkarna inte exakt varifrån streptokocken kom. Men.

Efter det är jag väldigt försiktig med allt som gäller vård i huvudregionen. Tandvård, tandhygienist mm.
Dock hade jag även otur när jag ringde ambulans. De vägrade ta med mig.
Eftersom de trodde att det var migrän jag hade och förkylning. Hade extremt ont i huvudet, grät av smärtan, nackstel. Och haft frossa under ett par timmar.
Dagen efter kunde jag inte ta mig upp ur min säng själv. Kunde inte röra på huvudet.
Fick hjälp av min bror och svägerska att ta mig till akuten. Blev inlagd på IVA. Var nära att dö.
Behandling var antibiotika och kortison i hög dos intravenöst genom pump. För att snabbt minska svullnaden i hjärnan.
Bakteriell hjärnhinneinflammation orsakad av streptokocker är en ovanlig akut diagnos.
Därför inte den första de tänker på.
Det finns även andra bakterier man kan få bakteriell hjärnhinneinflammation av. Eller virus. Då inte lika livshotande.
Hoppas du får den hjälp du behöver. Du ska alltså gå till akuten igen.
Kram.
__________________
Senast redigerad av Lillamig72 2024-04-17 kl. 17:11.
Citera
2024-04-17, 16:53
  #14
Medlem
Razkolnikows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sereton
du tvingas till att 'borsta tänder' för att inte ruineras av ett dyrt tandläkarbesök eller att efterlikna de skräckbilderna av sönderfrätade tänder de visar barn när möjligt, trots att tandborstandet i kombination med processat skräp som coca cola är vad som faktiskt är skadligt för tänder.

tandläkaryrket och relaterat är ondskefullt, det vill inbilla människor att de saknar förmågan att läka sig själva utan deras ständiga, skadliga och pengadrivande interventioner.
Du var väl i din fulla rätt att vägra att bli tvingad ?
Citera
2024-04-17, 17:06
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Razkolnikow
Du var väl i din fulla rätt att vägra att bli tvingad ?
ingen på tv eller i reklam eller någon annan stands (förutom i skrivande stund) kommer säga att du inte ska borsta tänder, det är som en enorm mental hypnos att du ska tro att tandläkare och läkare är ovärderliga för mänskligheten, när det är en katastrof ifall så är fallet, eftersom människor har annars naturligt förmågan att läka sig själva ifall det inte ständigt saboteras till fördärvet som via 'modern medicin'.

ingen tvingar dig vaccineras som spädbarn men du ska ändå tvingas vaccineras med något modernt. samma ondska som med att du måste till tandläkare/läkare regelbundet istället för att inte förgiftas och skadas av pengadriven ondska.

vilken reklam kommer ständigt säga att inte dricka coca cola? du kan avkalka toaletten med coca cola, är det inte ondskefullt att sälja detta till barn utblandat med enormt med socker? att inte förbjuda försäljningen av coca cola men istället uppmana till tandborstning med giftiga kemikalier är sinnessjukt ondskefullt.
__________________
Senast redigerad av sereton 2024-04-17 kl. 17:11.
Citera
2024-04-17, 17:21
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sereton
kliniken jag besökte var hjälpsamma och artiga, jag borde kontakta dem nu nästan 5 år senare och tacka dem för att ha rättat en enorm del av mitt liv.

det var inte så att de nämnde något om att inte borsta tänder eller så, det är vad jag har förstått själv att saboterar den naturliga läkeprocessen, men de var villiga att ta ut allt plast över en period på 4 veckor för att se ifall jag inte fick större besvär av detta.

helt otrolig tur att jag hittade dem.
http://www.hausergaarden.dk/



Jag hoppas att de förstår din situation också lika väl. I Sverige är du helt utelämnad ifall du lider av andra tandläkares kompletta oförståelse, otrolig tur att Danmark har fler genomtänkta personer.

Hur förvärrad blev din huvudvärksmärta?
Citera
2024-04-17, 17:27
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fantomen1990
Hur förvärrad blev din smärta?
inte alls, ifall jag åt något nerfruset, d.v.s. is, så kändes det annorlunda med några ilningar där plasten tidigare fanns, men med tiden har det besväret försvunnit helt, som om att tandens naturliga läkeprocess är att främst laga tanden tills att jag inte har ilningar när jag äter.

skillnaden för det bättre utan plast eller dylikt i tänderna är nästintill obeskrivligt stor både hälsomässigt och mentalt, så naturligt behandlade ilningar från tänderna är något i en helt annan storleksgrad med hur min hälsa numera är förbättrad.
__________________
Senast redigerad av sereton 2024-04-17 kl. 17:31.
Citera
2024-04-17, 17:33
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomen1990
Någon som haft liknande? Var och lagade hål i tanden för 3 dagar sedan och sedan dess har jag haft sån svår migrän som inte går över. Smärtstillande biter inte. Fick åka in på akuten igår men dem kunde inte hjälpa och inget dem gav där hjälpte.

Vad kan man göra? Tips?
Kontakta ditt försäkringsbolag..

Ev. Åk in till akuten igen, det låter inte riktigt som att du kräver mycket av dom.. ibland så behöver man på akuten pressa dom mer för en större utredning. Accepterar man bara det dom säger så har dom ju bara ett mindre ärende att ta itu med..
Ställ frågor om vad som är kända komplikationer med samma symptom efter likvärdig tandvård.. Kräv din rätt till vård.

Jag skulle inte berätta vem jag varit hos direkt, dom behöver bara veta att det är en tandläkare här i Sverige.
Citera
2024-04-17, 17:38
  #19
Avstängd
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomen1990
Någon som haft liknande? Var och lagade hål i tanden för 3 dagar sedan och sedan dess har jag haft sån svår migrän som inte går över. Smärtstillande biter inte. Fick åka in på akuten igår men dem kunde inte hjälpa och inget dem gav där hjälpte.

Vad kan man göra? Tips?

Vad var det exakt du gjorde hos tandläkaren, var det t.ex rotfyllning?
Citera
2024-04-17, 17:41
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rompirompi
Kontakta ditt försäkringsbolag..
Ev. Åk in till akuten igen, det låter inte riktigt som att du kräver mycket av dom.. ibland så behöver man på akuten pressa dom mer för en större utredning. Accepterar man bara det dom säger så har dom ju bara ett mindre ärende att ta itu med..
Ställ frågor om vad som är kända komplikationer med samma symptom efter likvärdig tandvård.. Kräv din rätt till vård.

Jag skulle inte berätta vem jag varit hos direkt, dom behöver bara veta att det är en tandläkare här i Sverige.

Utredning via akuten ?
Rätt stor del av befolkningen blir oroade av de långa väntetiderna om man inte kommer med ambulans till akuten....så skumt.

Nervsmärta av något slag låter det som, så TS bör nog överväga att söka "second opinion" hos en annan tandläkarmottagning dagtid.
Citera
2024-04-17, 17:51
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomen1990
Ringde dem men dem sa att det inte fanns något kopplat till tanden och smärtorna

Var det Folktandvården eller en liten privat tandläkare?
Citera
2024-04-17, 18:10
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Utredning via akuten ?
Rätt stor del av befolkningen blir oroade av de långa väntetiderna om man inte kommer med ambulans till akuten....så skumt.

Nervsmärta av något slag låter det som, så TS bör nog överväga att söka "second opinion" hos en annan tandläkarmottagning dagtid.
Fel av mig, vårdcentral kanske stämmer in bättre i det här ämnet..
Dock har jag själv fått pressa på läkare på akuten för att de tyckte att en enkel fråga var tillräckligt i ett fall av eventuell hjärnskakning.. Dom verkar liksom inte vilja gå in mer på grejer om du inte ryter ifrån.

Tror du har rätt i påståendet med en till åsikt med men tänkte att försäkringsbolaget antagligen kommer säga detsamma och vem du måste gå till..
Citera
2024-04-17, 18:18
  #23
Medlem
Fick karies i en visdomstand och efter lagning började det ila av smärta konstant.
Fick akuttid på tandvårdskliniken, tanden drogs ut och det onda försvann. Det var någon nerv som skadats.
Citera
2024-04-17, 18:27
  #24
Medlem
Bäst smärtlindring:
2 Alvedon + 1 Ipren, 3 ggr dagligen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback