Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-19, 21:26
  #73
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Klart det finns.
Ett omotiverat högt antal är ett tecken på att kvinnan är mindre lämplig att inledda ett förhållande med.

Du kan ju tycka det men om du försöker få reda på hur många aborter en kvinna har gjort och hon säger att du inte har med det att göra så har du helt enkelt inte med det att göra.

Däremot uttrycker du dig på ett sätt så det verkar som att du är olämplig att inleda ett förhållande med.
Citera
2024-04-19, 21:30
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du kan ju tycka det men om du försöker få reda på hur många aborter en kvinna har gjort och hon säger att du inte har med det att göra så har du helt enkelt inte med det att göra.

Däremot uttrycker du dig på ett sätt så det verkar som att du är olämplig att inleda ett förhållande med.
Säger hon att man inte har med det att göra så är det samna sak som att det är för många.
Citera
2024-04-19, 21:39
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nojobstealandrob
Hej!

Jag måste först erkänna att abortfrågan har varit helt iskall för mig. Tycker själv att kvinnan ska bestämma över sin kropp men jag har tyckt att diskussionen och framför allt hatet och alla känslor är omotiverade. För mig är ämnet lika intressant som om en kvinna bör vara hemma vid spisen eller gå full karriär. Gör vad fan ni vill?

Det är väldigt lite officiellt hat ute i det svenska samhället om aborter. Men här inne tuggar trollen fradga och ser rött. Varför är det så?

Jag funderar just idag hur det är med männen som har ett gäng aborter på sitt cv. Är det lugnt eller är de också vidriga barnmördare, bara det att de inte tar dödspillret själva?

Vi kan ju inte ta det själva men nog fan skulle vi också använda det om vi kunde, eller?

Har själv varit med om fyra aborter (okänt mörkertal) och jag har aldrig någonsin fått en negativ kommentar om det. Man har snarare mötts av folk som skrockar (höhöhö, är det dags igen). Så är det väl inte för våra kvinnor?

Är medveten om att den officiella aborttråden existerar men jag hoppas att denna tråd får leva för att få en mer nischad diskussion om männen. Annars får ni ha en strålande fredag!

Vill inte höra någon kristen rappakalja i denna tråd.

Förtydligande; Jag syftar på männen som knullar runt oskyddat och lämnar ett spår av graviditeter efter sig.
Någon som tycker abort är ok är för det första ingen man, utan en liten bortskämd pojke. En kvinna som väljer att döda sitt barn är en mördare.
Att någon frivilligt väljer att umgås med barnamördare är ett tecken på mycket grava förståndshandikapp.
Citera
2024-04-19, 21:48
  #76
Avstängd
nojobstealandrobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Någon som tycker abort är ok är för det första ingen man, utan en liten bortskämd pojke. En kvinna som väljer att döda sitt barn är en mördare.
Att någon frivilligt väljer att umgås med barnamördare är ett tecken på mycket grava förståndshandikapp.

Det låter som att du kommer från medeltiden. Är du religiös?
Citera
2024-04-19, 23:18
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nojobstealandrob
Hej!

Jag måste först erkänna att abortfrågan har varit helt iskall för mig. Tycker själv att kvinnan ska bestämma över sin kropp men jag har tyckt att diskussionen och framför allt hatet och alla känslor är omotiverade. För mig är ämnet lika intressant som om en kvinna bör vara hemma vid spisen eller gå full karriär. Gör vad fan ni vill?

Det är väldigt lite officiellt hat ute i det svenska samhället om aborter. Men här inne tuggar trollen fradga och ser rött. Varför är det så?

Jag funderar just idag hur det är med männen som har ett gäng aborter på sitt cv. Är det lugnt eller är de också vidriga barnmördare, bara det att de inte tar dödspillret själva?

Vi kan ju inte ta det själva men nog fan skulle vi också använda det om vi kunde, eller?

Har själv varit med om fyra aborter (okänt mörkertal) och jag har aldrig någonsin fått en negativ kommentar om det. Man har snarare mötts av folk som skrockar (höhöhö, är det dags igen). Så är det väl inte för våra kvinnor?

Är medveten om att den officiella aborttråden existerar men jag hoppas att denna tråd får leva för att få en mer nischad diskussion om männen. Annars får ni ha en strålande fredag!

Vill inte höra någon kristen rappakalja i denna tråd.

Förtydligande; Jag syftar på männen som knullar runt oskyddat och lämnar ett spår av graviditeter efter sig.

I mitt tycke är män vider om:
- de inte stöttar kvinnan genom aborten och efter
- tvingar en kvinna till abort genom hot och våld etc
- ser ned på kvinnor som gjort abort, hatar på läkare etc
- hindrar en kvinna som vill göra abort

I övrigt inga åsikter. Om, hur, varför är var o h ens ensak kvinna som man.
Citera
2024-04-19, 23:20
  #78
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nojobstealandrob
Är mannen ett vider om han har ett gäng aborter på sitt cv?

"vider"? Jag begriper ingenting. Om jag tolkar SAOB rätt kunde man förr i tiden säga exempelvis vidervärdig. Är det vad du menar?

"cv"? Vem fan sätter upp en abort på sitt CV? Och framförallt, vem fan sätter upp en abort på sitt CV, som någon annan har gjort??
Citera
2024-04-19, 23:32
  #79
Avstängd
nojobstealandrobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
"vider"? Jag begriper ingenting. Om jag tolkar SAOB rätt kunde man förr i tiden säga exempelvis vidervärdig. Är det vad du menar?

"cv"? Vem fan sätter upp en abort på sitt CV? Och framförallt, vem fan sätter upp en abort på sitt CV, som någon annan har gjort??

Nej, jag menar vider som i att någon är vidrig. Det är ett vanligt uttryck, i alla fall där jag bor.

Jag blir fan ledsen samtidigt som jag får migrän. Jag menar inte cv som i ett faktiskt cv, det kan du väl inte tro på själv att jag menar?

Det är ett uttryck för fan.
__________________
Senast redigerad av nojobstealandrob 2024-04-19 kl. 23:37.
Citera
2024-04-19, 23:33
  #80
Avstängd
nojobstealandrobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
I mitt tycke är män vider om:
- de inte stöttar kvinnan genom aborten och efter
- tvingar en kvinna till abort genom hot och våld etc
- ser ned på kvinnor som gjort abort, hatar på läkare etc
- hindrar en kvinna som vill göra abort

I övrigt inga åsikter. Om, hur, varför är var o h ens ensak kvinna som man.

Du och jag tycker likadant. Tack för svar!
Citera
2024-04-19, 23:36
  #81
Medlem
Natalz2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nojobstealandrob

Jag funderar just idag hur det är med männen som har ett gäng aborter på sitt cv. Är det lugnt eller är de också vidriga barnmördare, bara det att de inte tar dödspillret själva?
Ja.
Citera
2024-04-19, 23:40
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nojobstealandrob
Hej!

Jag måste först erkänna att abortfrågan har varit helt iskall för mig. Tycker själv att kvinnan ska bestämma över sin kropp men jag har tyckt att diskussionen och framför allt hatet och alla känslor är omotiverade. För mig är ämnet lika intressant som om en kvinna bör vara hemma vid spisen eller gå full karriär. Gör vad fan ni vill?

Det är väldigt lite officiellt hat ute i det svenska samhället om aborter. Men här inne tuggar trollen fradga och ser rött. Varför är det så?

Jag funderar just idag hur det är med männen som har ett gäng aborter på sitt cv. Är det lugnt eller är de också vidriga barnmördare, bara det att de inte tar dödspillret själva?

Vi kan ju inte ta det själva men nog fan skulle vi också använda det om vi kunde, eller?

Har själv varit med om fyra aborter (okänt mörkertal) och jag har aldrig någonsin fått en negativ kommentar om det. Man har snarare mötts av folk som skrockar (höhöhö, är det dags igen). Så är det väl inte för våra kvinnor?

Är medveten om att den officiella aborttråden existerar men jag hoppas att denna tråd får leva för att få en mer nischad diskussion om männen. Annars får ni ha en strålande fredag!

Vill inte höra någon kristen rappakalja i denna tråd.

Förtydligande; Jag syftar på männen som knullar runt oskyddat och lämnar ett spår av graviditeter efter sig.

Bra och tänkvärd frågeställning.

Ska bli intressant att se abortmotståndarnas kommentarer.
Citera
2024-04-19, 23:48
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I alla fall är han ett vider, om han lurar/lockar/tvingar/pressar/hotar kvinnan att genomföra aborten, fast hon inte vill. Detta är en sak som oroar mig lite efter Saga-mordet - att män ska komma att anspela på det, nu när alla har sett att sådant kan hända: "så kommer det att gå för dig också om du inte tar bort det".

Detta hände två kvinnor jag känner. I deras ungdom. De hotades till att göra abort, hårda hot. Som de av sina erfarenheter av mannen i fråga (ja, det var samma man som gjort båda gravida) förstod att han skulle kunna verkställa. Så de såg ingen annan utväg än att göra abort. Så risken fanns redan då. Men som du skriver: kan givetvis ha blivit värre nu efter det hemska som hände Saga.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En vanlig grej är annars, att mannen inte hotar utan i stället lockar med annat. Typ "det här var verkligen ett wake up-call! NU ska vi göra allt det där som du har velat - åka jorden runt, jobba utomlands, whatever - och SEDAN ska vi skaffa barn! Ring till sjukhuset nu på en gång och beställ tid, så registrerar jag oss på den här internationella arbetsförmedlingen under tiden!". Och när hon kommer hem från sjukhuset, är han borta från lägenheten med alla sina grejor, och hon är blockad överallt... DET är vidrigt!

Känner du till sådana fall? Låter fruktansvärt manipulativt av någon att bete sig så mot en kär, gravid och sårbar kvinna.
Citera
2024-04-19, 23:52
  #84
Medlem
zombie-nations avatar
Om man anser att kvinnor som gör abort är barnamördare så ja, killar som inte skyddar sig utan gör tjejer med barn och sedan bara skiter i det, är värre än barnamördare. Det är som det anses att tjejen gör sig själv med barn utan mannens medverkan och att hon ensam ska ta hand om barnet. Har hört så många historier, t o m svenska, att killen sa att han var inte mogen för barn, så då fick den yngre tjejen ta hand om barnet. Känns lite som att, men det är ju killens barn med, dumpa ungen hos killen så lär han sig. Tjejen har inte samma rätt att resonera att hon inte är mogen för barnet. Adoption finns visserligen, men det är inte samma sak som att mamman eller pappan tar hand om barnet.

Killar skriker högt om att abort är mord, samtidigt som de försvarar killar som inte skyddar sig. Men har t o m läst här att det inte är äkta sex om han har kondom. Sjuka i huvudet är ni.

Det tar två att tangoa eller vad det heter.

Själv tycker jag att abort känns obehagligt för att det framkallar rätt mycket existentiella frågor. Samtidigt skulle jag inte hindra en abort. Det är en fråga baserad mer i tro än i vetenskap, vilket gör att samhället inte kan bestämma, varje individ måste det. Det vi vet är när nervsystemet utvecklas. Men vi vet inte om foster som aborteras återföds eller hamnar i himlen. Eller om de bara inte får finnas. Ingen kan bevisa något. En spermie som inte får bli något dör ju också. En klump embryo är lättare att inse att den har mer framtid. Om inget händer blir den en bebis och en riktig människa. Jag kan förstå alla sätt folk tänker. Därför måste de få bestämma själva och det går på deras samvete.

Men om kvinnan aborterar, och mannen vill det, så självklart har mannen i princip gjort en abort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback