Citat:
Ursprungligen postat av
nojobstealandrob
Kvinnor här inne blir i stort sett dödshotsade (paradispolis) om de har för många aborter. Männen själva möts av skrock, i alla fall ute i samhället.
Är det någon skillnad och i så fall varför? Eller är det samma sak? Detta är inte mitt paradämne, därav tråden.
Jag upplever att det svenska samhället är väldigt toleranta mot både kvinnor och män som har aborter i sin historia. Har aldrig hört om någon kvinna eller man som blivit dödshotade, eller ens skambelagda, på grund av aborter. Sverige är väldigt heterogent att en kraftig majoritet tycke ratt aborträtten är självklar.
Men eftersom jag själv är mot abort skulle jag säga att man bör tänka efter om man träffar någon med flera aborter i bagaget. Vad är anledningen? Antingen lever de utan att ta ansvar för vad de gör (oskyddad sex, bryr sig inte om konsekvenserna) eller så är de folk som tvingar andra till saker de inte vill (oftast männen som tvingar sina partners till abort för att "de inte är redo"). Här har jag varit med om båda sakerna. Jag känner flera kvinnor som sörjer att de lyssnade på deras (oftast dåvarande) partners som tvingade dem till abort. Sedan har jag träffat på oräkneliga individer som har sett abort som ett "efter-sista-minuten-preventivmedel". Oftast är det folk som lever stort och brett (vad gäller sex och fest) men som inte tar ansvar för sina handlingar eller tänker över sina beslut särskilt noga.