Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-21, 09:35
  #9313
Medlem
Draifoss avatar
Ny Palmebok på gång:
Polisen tappade bort honom.
Mannen utanför Grand, med stirrande blick och hängande ögonlock. Läs mer...

https://www.nok.se/titlar/allmanlitt...3-ff32e18c39f3
"Hängande ögonlock", kan det vara CA det handlar om?
Citera
2024-04-21, 10:11
  #9314
Medlem
Felpost
__________________
Senast redigerad av Sumer 2024-04-21 kl. 10:14.
Citera
2024-04-21, 13:46
  #9315
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Gjorde Palmeutredningen några undersökningsåtgärder kring Christer A under Krister Peterssons ledning eller låg allt fokus på Skandiamannen och eventuella kopplingar till honom?

Bra fråga, gissningsvis inget alls eftersom åklagare länge sagt att allt som går att göra med CA-spåret är gjort.

Vilka utredningsåtgärder skulle vi själva här i tråden önska oss om vi fick önska fritt som till julafton och utan hänsyn till bestämmelser?

Jag börjar:
Metalldetektor på tomten i vedahöjden.
Kolla bottnen runt Skeppsholmen och i Vedasjön.
Nytt försök att undersöka vilka sorts kepsar CA burit genom åren, t ex genom foton, förhör, ev kvarlåtenskap hos släktingar.
Ev. ta släktingars DNA bara för att, men jag tvivlar dock starkt på GMs DNA faktiskt finns på Palmes rock.
Citera
2024-04-21, 14:03
  #9316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Bra fråga, gissningsvis inget alls eftersom åklagare länge sagt att allt som går att göra med CA-spåret är gjort.

Vilka utredningsåtgärder skulle vi själva här i tråden önska oss om vi fick önska fritt som till julafton och utan hänsyn till bestämmelser?

Jag börjar:
Metalldetektor på tomten i vedahöjden.
Kolla bottnen runt Skeppsholmen och i Vedasjön.
Nytt försök att undersöka vilka sorts kepsar CA burit genom åren, t ex genom foton, förhör, ev kvarlåtenskap hos släktingar.
Ev. ta släktingars DNA bara för att, men jag tvivlar dock starkt på GMs DNA faktiskt finns på Palmes rock.

Brukade CA bära keps ibland?
Citera
2024-04-21, 14:05
  #9317
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Brukade CA bära keps ibland?

”På fråga om han kan komma ihåg hur han brukade gå klädd under vintern 1986 eller om han hade något favoritplagg vid denna tid, uppger han att han inte kan erinra sig detta. Beträffande huvudbonad uppger Andersson att han inte på rak arm kommer ihåg detta, men han har för sig att han brukade använda mössa, keps eventuellt också basker.”
Citera
2024-04-21, 14:08
  #9318
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Apropå attiraljer är jag nyfiken på om CA ägde ett mörkt glasögonfodral med dragkedja. Det finns tydligen glasögonfodral med dragkedja enligt Google. Undrar om det var vanligare på 70-/80-tal.
Citera
2024-04-21, 14:21
  #9319
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Apropå attiraljer är jag nyfiken på om CA ägde ett mörkt glasögonfodral med dragkedja. Det finns tydligen glasögonfodral med dragkedja enligt Google. Undrar om det var vanligare på 70-/80-tal.

Mörkt hölster i läder hade han i alla fall, som knäpptes över kolven. Man behöver inte göra alltför drastiska antaganden för att hävda att det skulle kunna vara ett sådant som YN sett. (Särskilt inte om hon aldrig sett ett hölster förut.)
Citera
2024-04-21, 14:37
  #9320
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Mörkt hölster i läder hade han i alla fall, som knäpptes över kolven. Man behöver inte göra alltför drastiska antaganden för att hävda att det skulle kunna vara ett sådant som YN sett. (Särskilt inte om hon aldrig sett ett hölster förut.)

Fast varför skulle han behöva fippla med det på DBG då? Som synes hade han ju redan fått undan vapnet eftersom han kunde springa obehindrat upp för trappor och ingen såg jätterevolvern i handen under flykten.

För mig ligger det närmare till hands att det han pysslar med är att få fram glasögonen eftersom han planerar att ”smälta in” som promenerande flanör så snart som möjligt. Och eftersom han hypotetiskt inte hade ögonen på sig vid dådet maskerar han sig litet med glasögonen eftersom de inte finns med i signalementet.
Citera
2024-04-21, 14:48
  #9321
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Gjorde Palmeutredningen några undersökningsåtgärder kring Christer A under Krister Peterssons ledning eller låg allt fokus på Skandiamannen och eventuella kopplingar till honom?

Man kollade inte endast på Stig E under KP:s tid.

Gällande CA tog man inga egna initiativ, men man följde upp några av de uppgifter gällande honom som kom in till utredningen. Exempelvis kusin Lennarts fd sambos tips om att Lennart vid flera tillfällen berättat om CA och MOP. Eller det den psykiskt sjuke fd medlemmen i klubben sagt om CA och vapnet.
Citera
2024-04-21, 14:49
  #9322
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Fast varför skulle han behöva fippla med det på DBG då? Som synes hade han ju redan fått undan vapnet eftersom han kunde springa obehindrat upp för trappor och ingen såg jätterevolvern i handen.

För mig ligger det närmare till hands att det han pysslar med är att få fram glasögonen eftersom han planerar att ”smälta in” som promenerande flanör så snart som möjligt. Och eftersom han inte hade ögonen på sig vid dådet maskerar han sig litet med glasögonen eftersom de inte finns med i signalementet.
Hehe ja detta går att diskutera i evighet - och det gör jag tydligen gärna.
Hölstret stängs enligt C.A. med ett lock över kolven, jag har själv aldrig provat eller sett någon göra det, men en tanke är att GM får undan vapnet i två steg. Steg 1 så stoppar han det löst i en ficka. Steg 2 så tar han fram hölstret och vill få in det i hölstret istället. Exakt varför är svårt att veta, kanske stressad reflex, kanske var det inte så obehindrat att springa med revolvern lös i fickan, för hur vet vi det?

Idén att GM skulle ha tagit av och på sig glasögon har jag personligen aldrig köpt. Vad vi vet så gör han ingen övrig ansats att maskera sig. Det är en hel del annat att fokusera på - jag tror inte ens han tänker på sina glasögon (om han bär glasögon dvs). Tanken på att man skulle bli mindre igenkänd om man tar av sig glasögonen... är så konstig? Skulle GM redan vara framme vid signalementsfunderingar? Om det är en ensamvarg är han ju troligen totalt rasande här, tunnelseende, men lyckas med nöd och näppe behärska sig utanför bion med andra människor i närheten.
"Om jag tar av mig glajjorna och blir halvblind så kanske en förvrängd efterlysning går ut i polisradion..."

Och om det är CA som är GM så har han rätt taskig syn. Det är en konstig sits att sätta sig i, att mörda någon utan att kunna se sig ordentligt omkring. Däremot så hade han rätt tunna bågar och jag tror en del vittnen missade det. Lisbeth säger själv i ett förhör att hon sällan minns efteråt ifall folk i allmänhet bär glasögon eller ej.
__________________
Senast redigerad av fragola 2024-04-21 kl. 14:55.
Citera
2024-04-21, 14:56
  #9323
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ny Palmebok på gång:
Polisen tappade bort honom.
Mannen utanför Grand, med stirrande blick och hängande ögonlock. Läs mer...

https://www.nok.se/titlar/allmanlitt...3-ff32e18c39f3
"Hängande ögonlock", kan det vara CA det handlar om?

Författaren har har vid något tillfälle visat intresse för CA. Har jag för mig.
Citera
2024-04-21, 15:07
  #9324
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Vilka utredningsåtgärder skulle vi själva här i tråden önska oss om vi fick önska fritt som till julafton och utan hänsyn till bestämmelser?

Jag hade gärna sett mer ingående förhör med klubbkamraterna, samt vissa av släktingarna.

Kanske mer luskande i bostadsbytet och nyttjandet av bankfacket.

Möjligen fotovisande för Lisbet, men i princip är det väl för sent för ansiktsihågkommande.

(Antar att vi snackar tiden efter CA:s frånfälle nu; annars hade det ju funnits mycket mer man kunnat önska).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback