Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-21, 15:17
  #9325
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Hehe ja detta går att diskutera i evighet - och det gör jag tydligen gärna.
Hölstret stängs enligt C.A. med ett lock över kolven, jag har själv aldrig provat eller sett någon göra det, men en tanke är att GM får undan vapnet i två steg. Steg 1 så stoppar han det löst i en ficka. Steg 2 så tar han fram hölstret och vill få in det i hölstret istället. Exakt varför är svårt att veta, kanske stressad reflex, kanske var det inte så obehindrat att springa med revolvern lös i fickan, för hur vet vi det?

Det finns vittnesuppgifter om att han rörde sig med spänstiga steg i trappan, 2-3 trappsteg i taget om jag inte minns fel. Han verkar alltså ha rört sig relativt obehindrat. Och när han väl är uppe på DBG avtar väl farten betänkligt eftersom han då gjort slut på alla ”anaeroba” krafter och måste ta av sin begränsade kondition. YN uppger väl också att det inte gick speciellt fort.

Det är dessutom plan mark. Några ergonomiska skäl att förflytta revolvern tycks alltså i det här läget ha avtagit.

För att hölsterteorin ska hålla får man väl dessutom anta att han helt missar YN/AZ trots att båda uppfattat honom. Lite väl risky att fippla med ett hölster helt öppet annars. Däremot krävs det väl inte så mycket fantasi för att föreställa sig att han uppfattat dem och att det är därför han håller nere huvudet så pass mycket. Om de skulle råka uppfatta ett glasögonfodral spelar det väl ingen roll.

Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Idén att GM skulle ha tagit av och på sig glasögon har jag personligen aldrig köpt. Vad vi vet så gör han ingen övrig ansats att maskera sig. Det är en hel del annat att fokusera på - jag tror inte ens han tänker på sina glasögon (om han bär glasögon dvs). Tanken på att man skulle bli mindre igenkänd om man tar av sig glasögonen... är så konstig? Skulle GM redan vara framme vid signalementsfunderingar? Om det är en ensamvarg är han ju troligen totalt rasande här, tunnelseende, men lyckas med nöd och näppe behärska sig utanför bion med andra människor i närheten.
"Om jag tar av mig glajjorna och blir halvblind så kanske en förvrängd efterlysning går ut i polisradion..."

Och om det är CA som är GM så har han rätt taskig syn. Det är en konstig sits att sätta sig i, att mörda någon utan att kunna se sig ordentligt omkring. Däremot så hade han rätt tunna bågar och jag tror en del vittnen missade det. Lisbeth säger själv i ett förhör att hon sällan minns efteråt ifall folk i allmänhet bär glasögon eller ej.

Tanken (åtminstone för mig) är inte att han tar av sig glasögonen före dådet för att förvilla något signalement. Utan det gör han därför att han ser en risk för tumult med avrivna glasögon – eller att de råkar ramla av i farten när han spurtar därifrån. Det kan vara en gammal vana från skolidrotten att man inte ”sportar” med glasögon. Dessutom kan det bildas imma på glasögon vid flera minus. Detta är inte särskilt långsökta anledningar.

Att sedan ta på sig dem blir ju bara en grej som inte skadar att göra om hans plan var att smälta in. Vilket inte heller är en speciellt långsökt plan. Han hade ändå 2 timmar på sig att fundera lite. Han var av allt att döma rätt försoffad med en del övervikt och såg kanske inte framför sig en kontinuerlig språngmarsch ända till Hälsingegatan. Det drar ju dessutom onödig uppmärksamhet.
__________________
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-04-21 kl. 15:33.
Citera
2024-04-21, 15:27
  #9326
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Det finns vittnesuppgifter om att han rörde sig med spänstiga steg i trappan, 2-3 trappsteg i taget om jag inte minns fel. Han verkar alltså ha rört sig relativt obehindrat. Och när han väl är uppe på DBG avtar väl farten betänkligt eftersom han då gjort slut på alla ”anaeroba” krafter och måste ta av sin begränsade kondition. Det är dessutom plan mark.

Några ergonomiska skäl att förflytta revolvern tycks alltså i det här läget ha avtagit.

För att hölsterteorin ska hålla får man väl dessutom anta att han helt missar YN/AZ trots att båda uppfattat honom. Lite väl risky att fippla med ett hölster helt öppet annars. Däremot krävs det väl inte så mycket fantasi för att föreställa sig att han uppfattat dem och att det är därför han håller nere huvudet så pass mycket. Om de skulle råka uppfatta ett glasögonfodral spelar det väl ingen roll.

Tanken (åtminstone för mig) är inte att han tar av sig glasögonen före dådet för att förvilla något signalement. Utan det gör han därför att han ser en risk för tumult med avrivna glasögon – eller att de råkar ramla av i farten när han spurtar därifrån. Det kan vara en gammal vana från skolidrotten att man inte ”sportar” med glasögon. Dessutom kan det bildas imma på glasögon vid flera minus. Detta är inte särskilt långsökta anledningar.

Att sedan ta på sig dem blir ju bara en grej som inte skadar att göra om hans plan var att smälta in. Vilket inte heller är en speciellt långsökt plan. Han hade ändå 2 timmar på sig att fundera lite. Han var av allt att döma rätt försoffad med en del övervikt och såg kanske inte framför sig en kontinuerlig språngmarsch ända till Hälsingegatan. Det drar ju dessutom onödig uppmärksamhet.
Ja, ok! Det är inte orimliga tankar.

En till intressant sak ang glasögon. Varken Robrandt eller Samson nämner väl glasögon i förhöret? Men när Robrandt pekar ut en man i Rapport såsom lik den flyende mannen så har denna person stål/guldbågade glasögon (och framskjutande haka).
__________________
Senast redigerad av fragola 2024-04-21 kl. 15:37.
Citera
2024-04-21, 16:09
  #9327
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Det finns vittnesuppgifter om att han rörde sig med spänstiga steg i trappan, 2-3 trappsteg i taget om jag inte minns fel. Han verkar alltså ha rört sig relativt obehindrat. Och när han väl är uppe på DBG avtar väl farten betänkligt eftersom han då gjort slut på alla ”anaeroba” krafter och måste ta av sin begränsade kondition. YN uppger väl också att det inte gick speciellt fort.

Det är dessutom plan mark. Några ergonomiska skäl att förflytta revolvern tycks alltså i det här läget ha avtagit.

För att hölsterteorin ska hålla får man väl dessutom anta att han helt missar YN/AZ trots att båda uppfattat honom. Lite väl risky att fippla med ett hölster helt öppet annars. Däremot krävs det väl inte så mycket fantasi för att föreställa sig att han uppfattat dem och att det är därför han håller nere huvudet så pass mycket. Om de skulle råka uppfatta ett glasögonfodral spelar det väl ingen roll.



Tanken (åtminstone för mig) är inte att han tar av sig glasögonen före dådet för att förvilla något signalement. Utan det gör han därför att han ser en risk för tumult med avrivna glasögon – eller att de råkar ramla av i farten när han spurtar därifrån. Det kan vara en gammal vana från skolidrotten att man inte ”sportar” med glasögon. Dessutom kan det bildas imma på glasögon vid flera minus. Detta är inte särskilt långsökta anledningar.

Att sedan ta på sig dem blir ju bara en grej som inte skadar att göra om hans plan var att smälta in. Vilket inte heller är en speciellt långsökt plan. Han hade ändå 2 timmar på sig att fundera lite. Han var av allt att döma rätt försoffad med en del övervikt och såg kanske inte framför sig en kontinuerlig språngmarsch ända till Hälsingegatan. Det drar ju dessutom onödig uppmärksamhet.

Precis som du säger. Det kan vara så enkelt som att promenaden tillsammans med ett stresspåslag pga det han ska göra ökar utandningsluften så glasögonen immar igen.

Jag tror GM tar av dem under de sekunder han väntar vid Dekorima. De är ett problem, han har inget behov av dom; Palme går rakt mot sitt eget öde.
Citera
2024-04-21, 17:08
  #9328
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Precis som du säger. Det kan vara så enkelt som att promenaden tillsammans med ett stresspåslag pga det han ska göra ökar utandningsluften så glasögonen immar igen.

Jag tror GM tar av dem under de sekunder han väntar vid Dekorima. De är ett problem, han har inget behov av dom; Palme går rakt mot sitt eget öde.

Tror också att det troligen uppknäppta ytterplagget talar för att han hölstrat vapnet redan vid mordplatsen. Det är det som tar lite tid och gör att han inte kommer iväg direkt.

Det finns knappast någon annan anledning att ha uppknäppt ytterplagg när det är åtskilliga minus och man behöver springa fort – det blir sladdrigt och ökar luftmotståndet.

Det långa ytterplagget väljer han ut för att det ska maskera hölstret när han väl hinner knäppa det längre fram på flyktvägen.
Citera
2024-04-22, 17:35
  #9329
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Tror också att det troligen uppknäppta ytterplagget talar för att han hölstrat vapnet redan vid mordplatsen. Det är det som tar lite tid och gör att han inte kommer iväg direkt.

Det finns knappast någon annan anledning att ha uppknäppt ytterplagg när det är åtskilliga minus och man behöver springa fort – det blir sladdrigt och ökar luftmotståndet.

Det långa ytterplagget väljer han ut för att det ska maskera hölstret när han väl hinner knäppa det längre fram på flyktvägen.

Är plagget uppknäppt? Vet vi det?

Mårten pratar om en eventuell axelremsväska. Jag tycker det är intressant. Är CA möbelaffärsmannen måste man tillstå att Mårten är ett bra vittne, för fantombilden är väldigt lik. Och då kan väskan vara verklig
Citera
2024-04-22, 18:47
  #9330
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är plagget uppknäppt? Vet vi det?

Mårten pratar om en eventuell axelremsväska. Jag tycker det är intressant. Är CA möbelaffärsmannen måste man tillstå att Mårten är ett bra vittne, för fantombilden är väldigt lik. Och då kan väskan vara verklig

Nej det vet vi inte, men min subjektiva uppfattning är att det är troligt eftersom det är en så att säga avvikande uppgift som återkommer i ett antal vittnesmål. Grundförväntningen är väl annars att folks ytterplagg ska vara knäppta när det är minusgrader.

På ungefär samma sätt tror jag att GM hade huvudbonad trots att vissa menar att han inte hade det. För en huvudbonad är något som man mer aktivt behöver lägga märke till jämfört med barhuvad för att införliva det i sitt vittnesmål.
Citera
2024-04-22, 20:14
  #9331
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är plagget uppknäppt? Vet vi det?

Mårten pratar om en eventuell axelremsväska. Jag tycker det är intressant. Är CA möbelaffärsmannen måste man tillstå att Mårten är ett bra vittne, för fantombilden är väldigt lik. Och då kan väskan vara verklig

Många talar om ett knälångt, mörkt rockliknande plagg som fladdrade till, men få såg något av vapnet. Inge M, Anders D och Ann-Charlotte H. Av dem tror jag att AH såg bäst från baksätet i Delsborns taxi - första parkett, så att säga, och en ung kvinna som inte är överdrivet bombastisk över sitt vittnesmål.

Citat:
”Gärningsmannen var högerhänt och stoppade ner vapnet innanför rocken på dess vänstra sida. Ann-Charlotte uppfattade inte om mannen hade med sig någon väska eller liknande föremål där vapnet kunde ha förvarats”.

Öppen eller halv-öppen rock. Händelsen är förenlig med antingen ett axelremshölster eller ett enklare hölster fäst vid svångremmen på motsatt sida av den dominanta handen. En fulladdad S&W väger 1,3 kg, vilket är nästan som att springa med en 1,5 liters Coca-Cola i fickan. Tillsammans med Yvonne N:s observation uppe på åsen gissar jag att det handlade om ett enklare hölster som krånglade betänkligt.

Eftersom vi har en man som avlossar två skott efter varandra och sedan hölstrar vapnet innan de flesta ens hinner vända sig om, har vi förmodligen att göra med en van skytt som har övat på just det momentet på skjutbanan.

Det andra jag tycker man kan sluta sig till är något som uppfattas som en bred ryggtavla. Tre vittnen säger samma sak oberoende av varandra direkt i samband med brottet. Anders D "en kroppsbyggare", Anna H "snygg rygg om man säger så" och Lars J "en bred ryggtavla".

Det är intressant att se en bild på CA från skjutbanan för att avgöra om han har för vana att fästa hölstret på samma sida av kroppen som vapnet eller på motsatt sida. Båda metoderna förekommer. Bred rygg har han förvisso, men den tillhör definitivt inte en kroppsbyggare eller särskilt snygg man.
__________________
Senast redigerad av omiga 2024-04-22 kl. 20:29.
Citera
2024-04-22, 20:57
  #9332
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
//
Eftersom vi har en man som avlossar två skott efter varandra och sedan hölstrar vapnet innan de flesta ens hinner vända sig om, har vi förmodligen att göra med en van skytt som har övat på just det momentet på skjutbanan.
//
"Hölstrar vapnet", var får du det ifrån?
Citera
2024-04-26, 16:54
  #9333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
"Hölstrar vapnet", var får du det ifrån?

Ja,vet du med bestämdhet hur och på vilket sätt som Christer..eller GM för mera tunnskinnade individer..får undan vapnet så snabbt som han enligt samstämmiga vittnesutsagor får?
Nej,det vet du ju inte.
Det finns två alternativ..antingen så sticker Christer ned pistolen i någon ficka i sin telefonsboksblåa jacka eller rock..eller också så har han naturligtvis ett hölster till sin spädgris..vilket är helt naturligt i fallet Christer Andersson.
Det finns saker som pekar olika håll som varken motsäger eller underbygger meningen att Christer hölstrar vapnet direkt efter dådet..tvärtom ger vissa vittnesuppgifter stöd för uppgiften.
Vilka får du själv leta upp eftersom du endast är ute efter att underbygga din egna till stora delar egenpåhittade hypotes.
Du är ingen seriös debattör eller kritiker så du får allt leta själv..återkom när du gjort det..inte förr.
Citera
2024-04-27, 00:43
  #9334
Medlem
Omiga,Roerlig,Kato och vänner till oss.

Det kan vara så att mållinjen är inom synhåll.

Ni vet vad jag sagt,ni vet att någon sorts mållinje måste finnas i horisont för hypotes.

Kort sagt kommer jag inte att ägna ytterligare ett år till vansinnet MOP.

Jag känner mig tillfreds med hypotes CA som den överväldigande mest sannolika hypotes som utvinns kan från materialet.
Därmed är jag nöjd.Den ger en solid föklaring till varför,hur och vem..och vem kan efterfråga mera än detta?

I Breathe mera Oxygene än Vacuum i deras gamla hit.

Jag känner Exitdörrens handtag ..jag har gjort vad jag skall genom åren...alla ..dessa år.

Jag tror att sommar och höst kommer att vara oss vänliga.Jag tror på ett genombrott,men inser å min sida för med svaghet glas halvfullt,
Hopp kan å annan sida den singulära bästa egenskap vi kan bära framåt som idioter..i MOP sammahang eller annat.

Kort sagt,mina vänner som MOP ovänner.vi kommer snart dö och det bästa vi kan hoppas på är morgondagen..:-)

Det kan eventuellt vara värt att börja leva idag.Vi är mestadels gråhåriga nuförtiden..ingen jävla 80 tals gymping kan mera erkännas våra åldrande kroppar.

Det är som det måste vara,det är det bästa vi vet,

När sätter man stopp?

Är det efter att 1000 gånger på ett hyggligt realistiskt sätt förklarat varför Dekorimamannen egentligen vart Anders B?

När är nog..nog?

Skall skiten få ta ytterligare 30 år av mitt liv?

Jag sitter därinne i labyrinten...jag vill ut.
__________________
Senast redigerad av Lookalike 2024-04-27 kl. 00:54.
Citera
2024-04-27, 01:33
  #9335
Medlem
HassanVonEssens avatar
Hur motiverar ni att CA kunde veta att Palme just denna kväll var utan sina livvakter, ni som är insatta och håller CA som den mest sannolika hypotesen? Just den grejen tycker jag känns märklig. Gärningsmannen borde ha känt till detta, försvunnit in i någon port inte långt från mordplatsen, och haft samröre med några andra som kände till detta. Annars måste ju CA ha fått syn på Palme av en slump när de gick in på bion, sprungit hem och hämtat vapnet, väntat tills bion var slut och sedan slagit till.
Citera
2024-04-27, 07:08
  #9336
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Annars måste ju CA ha fått syn på Palme av en slump när de gick in på bion, sprungit hem och hämtat vapnet, väntat tills bion var slut och sedan slagit till.

Finns inget som talar direkt emot detta scenario. Han bodde i närheten och brukade ta kvällspromenader.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback