Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-26, 19:47
  #1717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Är Simon McBride en värdig ersättare sedan han fick ersätta Steve Morse?
Ja, han är värdig. McBride gör ett övertygande jobb. Morse är i en annan liga och man kan inte jämföra dem annat än att de gör ett jäkla bra jobb. Same same but different. Jag var 18 år när Deep Purple drog igång 1968. Jag har varit ute på en lång "resa" med Purple.
Citera
2024-03-26, 20:58
  #1718
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Machine Head är väl nästan i klass med In Rock som ett av deras bästa album?

Machine Head är deras absolut bästa album. Space Trucking, Maybe I'm A Leo, Lazy...
In Rock gillar jag också men tyvärr har jag tröttnat lite på den.
Citera
2024-03-26, 21:34
  #1719
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Ja, han är värdig. McBride gör ett övertygande jobb. Morse är i en annan liga och man kan inte jämföra dem annat än att de gör ett jäkla bra jobb. Same same but different. Jag var 18 år när Deep Purple drog igång 1968. Jag har varit ute på en lång "resa" med Purple.

Då får vi se hur det blir när Deep Pruple med McBride går in i studion & ger oss en ny
Deep purple skiva.? Det skall bli intressant.


Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Machine Head är deras absolut bästa album. Space Trucking, Maybe I'm A Leo, Lazy... In Rock gillar jag också men tyvärr har jag tröttnat lite på den.

Aldrig tänkt på att Machine Head kan ibland vara ett litet snäpp bättre än In Rock.
In Rock är väl den mest sönderspelade av Deep Purple även om det ändå är en riktig klassiker.
Citera
2024-03-27, 22:56
  #1720
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Ja, han är värdig. McBride gör ett övertygande jobb. Morse är i en annan liga och man kan inte jämföra dem annat än att de gör ett jäkla bra jobb. Same same but different. Jag var 18 år när Deep Purple drog igång 1968. Jag har varit ute på en lång "resa" med Purple.

Upptäckte du Deep Purple under deras första år? Minns du hur du upptäckte de? Var det via Hush?
Citera
2024-03-29, 00:06
  #1721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Upptäckte du Deep Purple under deras första år? Minns du hur du upptäckte de? Var det via Hush?
Ja, det var via Hush. Några år senare köpte jag Deep Purple in Rock. Måste har varit 1970. Synd att Ian Gillan blivit gammal och tappat rösten. DP var/är väldigt bra tillsammans med Steve Morse och nu senast med Simon McBride. Hur är dina minnen?

En LP kostade 25:- 1968. Motsvarar i dagens penningvärde ca 275:-
Citera
2024-03-30, 15:37
  #1722
Medlem
Tror McBride kommer att ge Purple ett tämligen nytt sound och det blir spännande att höra. Definitivt lite "hård" rockigare. Kolla in "Some sort of hip-hop dance thing" videon på The Highway Star, fett lir från Simon här..
Citera
2024-04-02, 01:31
  #1723
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Ja, det var via Hush. Några år senare köpte jag Deep Purple in Rock. Måste har varit 1970. Synd att Ian Gillan blivit gammal och tappat rösten. DP var/är väldigt bra tillsammans med Steve Morse och nu senast med Simon McBride. Hur är dina minnen?

En LP kostade 25:- 1968. Motsvarar i dagens penningvärde ca 275:-

Måste vara underbart att hängt med i alla dessa år. Jag är yngre och då är fördelen att man fått mycket serverat på en gång och skivorna omkring från t.ex. Gillan, Captain Beyond eller The Dixie Dregs är enklare att upptäcka. Kan tänka mig att många sådana skivor passerade förbi många fans förr om åren (svårt att hålla koll på allt).

Nackdelen, åtminstone för mig, är att minnena inte är lika starka. Vilken var första skivan med bandet jag köpte? Sånt blir en stor rörig gryta då jag skaffade mig skivorna relativt kort inpå varandra (kontra X-antal år mellan varje).

Det ska bli kul att höra nya skivan med Simon McBride och de har annonserat om turné med start om några månader också. Tycker detta låter som en bättre avslut till bandet än cover-skivan. Har inget direkt emot cover-skivan, men att avrunda så lång karriär med något sådant känns fel för ett av världens största band.
Citera
2024-04-11, 19:54
  #1724
Medlem
Geomeisters avatar
Utöver framtida album + turné med Deep Purple är Glenn Hughes igång med Black Country Communion och nya albumet "V". Steve Morse ska även turnera USA med Dixie Dregs OCH Steve Morse Band. Inte alls omöjligt att något av Steve Morse två olika band kommer ut med nytt album heller
Citera
2024-04-15, 17:00
  #1725
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Måste vara underbart att hängt med i alla dessa år. Jag är yngre och då är fördelen att man fått mycket serverat på en gång och skivorna omkring från t.ex. Gillan, Captain Beyond eller The Dixie Dregs är enklare att upptäcka. Kan tänka mig att många sådana skivor passerade förbi många fans förr om åren (svårt att hålla koll på allt).

Nackdelen, åtminstone för mig, är att minnena inte är lika starka. Vilken var första skivan med bandet jag köpte? Sånt blir en stor rörig gryta då jag skaffade mig skivorna relativt kort inpå varandra (kontra X-antal år mellan varje).

Det ska bli kul att höra nya skivan med Simon McBride och de har annonserat om turné med start om några månader också. Tycker detta låter som en bättre avslut till bandet än cover-skivan. Har inget direkt emot cover-skivan, men att avrunda så lång karriär med något sådant känns fel för ett av världens största band.

Det blir väl ändå ett till Deep Purple Album innan bandet lägger av?
Ett bättre avslut till bandet än cover-skivan måste väl ändå kunna släppas
Eller blir det mera live skivor istället tro?
Citera
2024-04-23, 12:15
  #1726
Medlem
Geomeisters avatar
Deep Purple har släppt en ny trailer.

Trailern: https://www.youtube.com/watch?v=cjq31W68q0M

Vad är det som händer?
Citera
2024-04-24, 16:06
  #1727
Medlem
Rebali179s avatar
Deep Purple share details of new album ‘=1’
"The record is set to drop on July 19 via earMUSIC. It also marks the rock veteran’s first full-length release since 2021, when they dropped the covers album ‘Turning To Crime’, and first LP of original material since 2020 with ‘Whoosh!’."

The ‘=1’ tracklist is:
1. ‘Show Me’
2. ‘A Bit On The Side’
3. ‘Sharp Shooter’
4. ‘Portable Door’
5. ‘Old-Fangled Thing’
6. ‘If I Were You’
7. ‘Pictures Of You’
8. ‘I’m Saying Nothin’’
9. ‘Lazy Sod’
10. ‘Now You’re Talkin’’
11. ‘No Money To Burn’
12. ‘I’ll Catch You’
13. ‘Bleeding Obvious’


Omslaget ser hemskt tråkigt ut måste jag säga
https://www.nme.com/wp-content/uploa...@2000x2000.jpg
Citera
2024-04-25, 02:38
  #1728
Medlem
Geomeisters avatar
Instämmer om omslaget. Ungefär så intetsägande som det kan bli.

Anar att det kan ha underliggande mening:

Purpendicular var bandets första med Steve Morse. Uselt skivomslag, men bra skiva.

Now What!? var första skivan på länge och första med Bob Ezrin. Ännu sämre omslag. Bra skiva.

Nu är det första skivan med Simon McBride. Förhoppningsvis är även detta en bra skiva och fokus kommer ligga på musiken. Inte skivomslaget och det fysiska omkring.

Bra namn på låtarna dock. Inte bara massa klichénamn man sett massor med gånger förut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback