Citat:
Ursprungligen postat av
blabaeret
Letat febrilt över internet och söker mig nu istället till fb. Jag tränar regelbundet och har så gjort en längre tid. Jag har av och till problem med min ena axel i form av smärta, där jag har kunnat lokalisera till pressövningar som den utlösande faktorn. Jag har letat runt men inte hittat bra ersättningsövningar för bröst som inte stressar min axel så som pressövningar (hantelpress/bänkpress) gör. Har fb några tips på övningar för bröst som är lindrigare? Jag kör helkroppspass med vila mellan dagarna med mycket basövningar där jag träffar mer än en muskelgrupp i taget i övningarna, men kan avgå den principen tillfälligt när det kommer till bröst.
Min axel har jag försökt stretcha med olika övningar, men skall släpa mig till en fysioterapeut för att komma till roten med besvären då de är återkommande och stör mig i min vardag och i min träning.
Axel problem beror i princip uteslutande pga. Fel i funktionen i axeln.
Dvs den jobbar inte som den ska för att musklerna inte stabiliseras under rörelsen.
Detta kan bero på svaga muskler men också dålig koordination som i sin tur innebär dålig stabilitet.
https://youtu.be/QU-_Du-Zk3I?si=NMXgaPTNfk7K6ehr
Här är en video med ett par övningar som man kan göra, varav några som jag själv gör som uppvärmning innan ett pass.
Vilket innebär att jag kanske bara gör 1-2 set och att jag inte går till fail utan kör tills att det känns jobbigt sen slutar jag.
Poängen med övningarna är ju inte tillväxt utan att lära musklerna att aktiveras mer optimalt, detta i sin tur gör att man också blir starkare.
Sedan gäller det ju förstås att stretcha bröstet, här tycker jag ett gummiband fungerar mycket bättre än en träpinne som man för bakom kroppen och sedan över huvudet till framför kroppen.
Här kan man successivt hålla tajtare för att få bättre rörlighet i bröstryggen.
Detta är något man kan göra i någon minut som uppvärmning oavsett vad man ska träna för något.
Sist men inte minst träning för övre ryggmusklerna/baksida axlar, inte latsen som faktiskt kan göra det tajtare då de fäster på framsidan av överarmen.
Nu säger jag inte att du ska träna lata, utan att du ska köra övningar där latsen inte är huvudmuskeln utan kanske mellersta trapz och baksida axlar som exempel.