Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-28, 03:05
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
FY FAN!!!!

Här svinet och här är mamman!

https://imgur.com/a/iylweSv

Ja det är fruktansvärt för den stackars mamman. Vilken katastrof.
Hoppas hon har någon som håller henne vid liv just nu så hon tar sig igenom den här första tiden timme för timme till att börja med. Stackars människa.

Men det är fel att kalla den svårt psykossjuke pappan för ett svin. Både hans försvarare och åklagaren är överen om att han är mycket svårt psykiskt sjuk.
Pappans handlingar är vidriga, fullkomligt avskyvärda. Men när de sker på grund av svår sjukdom och troligen aldrig hade skett om han varit frisk - är det svårt att se honom som ett svin.
Om han varit frisk vid sunda vätskor hade detta sannolikt aldrig någonsin hänt.
Citera
2024-04-28, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hssingenstress
Alla radhus i Lina Hage är HSB bostadsrätter.

Ja, det är redan klarlagt I tråden sen tidigare
Citera
2024-04-28, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depreest
Det sa jag absolut inte, det jag skrev var om empati. Lite skillnad kan man ju tycka.

Du har nog inte barn själv och därför skriver såhär! Ett barn väljer inte att komma till ett liv för att bli mördad och har man ingen empati så är man helt enkelt inte mänsklig.

Hoppas verkligen att ingen sörjer med dig om sådant inträffar inom din familj 👍
Citera
2024-04-28, 05:40
Medlem
Jormapormas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja det är fruktansvärt för den stackars mamman. Vilken katastrof.
Hoppas hon har någon som håller henne vid liv just nu så hon tar sig igenom den här första tiden timme för timme till att börja med. Stackars människa.

Men det är fel att kalla den svårt psykossjuke pappan för ett svin. Både hans försvarare och åklagaren är överen om att han är mycket svårt psykiskt sjuk.
Pappans handlingar är vidriga, fullkomligt avskyvärda. Men när de sker på grund av svår sjukdom och troligen aldrig hade skett om han varit frisk - är det svårt att se honom som ett svin.

Jag har haft grov psykos. Man kan fortfarande ha uppsåt, som denna pappa och 99,9 % mördar inte sina barn. Hämnd på mamman är troligtvist motivet. Feg jävel.
Citera
2024-04-28, 06:52
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma
Jag har haft grov psykos. Man kan fortfarande ha uppsåt, som denna pappa och 99,9 % mördar inte sina barn. Hämnd på mamman är troligtvist motivet. Feg jävel.

Jag har läst på lite om våldsbrott som skett under psykos. De flesta som dömts till fängelse trots psykos verkar ha haft drogutlösta psykoser. Eller har haft insikt om vad de gjort då inte alla psykoser tre sig likadant. Det här var en intressant berättelse som jag tror kan likna detta fall.

I undantagsfall kan psykoser utlösa ett våldsamt beteende hos personer som i ett friskt tillstånd inte är benägna att begått brott.
– Man kan få en störd verklighetsuppfattning som gör det svårt att avgöra vad som är hot och inte hot. Röster i huvudet som befaller personen att göra saker kan också förekomma, säger Bengt Eriksson.

https://www.gd.se/artikel/psykoser-k...ka-valdsbrott/
Citera
2024-04-28, 08:01
Medlem
Citat:

Hur vet du att han är ”svårt psykossjuk”? Han kan väl lika gärna ha varit påtänd eller spela sjuk för att försöka komma lindrigt undan när han i själva verket velat hämnas på mamman eller vad motivet nu kan vara? Åklagare och försvarare är inga läkare.
Citera
2024-04-28, 08:17
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraxmannen
Hur vet du att han är ”svårt psykossjuk”? Han kan väl lika gärna ha varit påtänd eller spela sjuk för att försöka komma lindrigt undan när han i själva verket velat hämnas på mamman eller vad motivet nu kan vara? Åklagare och försvarare är inga läkare.

Han är intagen på rättspsykiatrin på Helix.
Sannolikt refererar hans försvarare och åklagaren vad läkarna där har rapporterat om honom.
Citera
2024-04-28, 08:27
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma

Alla sjukdomar yttrar sig inte likadant hos alla som drabbas.
Det finns gradskillnader och olika varianter. Det finns ju också de som aldrig tillfrisknar.
Ja lyckligtvis är det ytterst få med grav psykos som begår mord.

Du kan ha rätt. Han kanske visar sig vara en feg stackare och ett svin som velat hämnas.
Själv tycker jag att sådana omdömen om MGM kan vänta tills de insatta sagt sitt och vi övriga får reda på vad han döms för.
Senast redigerad av coli 2024-04-28 kl. 08:48.
Citera
2024-04-28, 08:28
Medlem
Citat:
Han är intagen på rättspsykiatrin på Helix.
Sannolikt refererar hans försvarare och åklagaren vad läkarna där har rapporterat om honom.

Mig veterligt har läkare tystnadsplikt och rapporterar inte till domstolar. Om han verkat normal fram till brottet talar det emot svår psykossjukdom. Först efter den rättspsykiatriska utredningen får vi veta om han är sjuk eller inte. Allt annat är spekulationer.
Citera
2024-04-28, 08:37
Medlem
Då ingen verkar veta vad som hänt, inte ens pappan minns enligt honom. Kan vi vara säker på att han mördade dem med flit?

Minns hur en patolog berättade för mig om en gammal historia. En mamma hade varit tvungen att jobba när hennes tre barn varit sjuka så mormor fick komma och ta hand om barnen.

Barnen hostade en del och hon skulle ge dem hostmedicin….tyvärr var det råttgift istället.

Alla tre barn dog.

Både mormors och mamman hamnade på psyket.

Om något likande skulle hända en så skulle man nog kunna få psykos av själva händelsen.

Även om detta förmodligen inte är det mest sannolika…
Citera
2024-04-28, 08:45
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraxmannen
Mig veterligt har läkare tystnadsplikt och rapporterar inte till domstolar. Om han verkat normal fram till brottet talar det emot svår psykossjukdom. Först efter den rättspsykiatriska utredningen får vi veta om han är sjuk eller inte. Allt annat är spekulationer.

Ja läkare har tystnadsplikt.
Samtidigt finns ett protokoll som anger vad som kan rapporteras om ett intaget offer eller en MGM. Som svårt/allvarligt/livshotande/lindrig skadad.

Sannolikt utifrån den typen av protokoll har MGM rapporterats som svårt sjuk.
Utifrån att han vårdas inom rättspsykiatrin blir slutsatsen det som försvararen och åklagaren rapporterar. MGM är svårt psykiskt sjuk just nu.

Hur sjuk han varit när han begick morden på barnen och om han insett vad han gjorde, lär framkomma när resultatet av hans psykiatriska undersökning är klar och domstolen sagt sitt.
Tills dess är han i vart fall i mina ögon som utomstående, en svårt psykiskt sjuk misstänkt mördare, kanske så sjuk att han inte kan hållas ansvarig för eller vet vad han gjort.
Citera
2024-04-28, 08:53
Medlem
Citat:
Ja läkare har tystnadsplikt.
Samtidigt finns ett protokoll som anger vad som kan rapporteras om ett intaget offer eller en MGM. Som svårt/allvarligt/livshotande/lindrig skadad.

Sannolikt utifrån den typen av protokoll har MGM rapporterats som svårt sjuk.
Utifrån att han vårdas inom rättspsykiatrin blir slutsatsen det som försvararen och åklagaren rapporterar. MGM är svårt psykiskt sjuk just nu.

Hur sjuk han varit när han begick morden på barnen och om han insett vad han gjorde, lär framkomma när resultatet av hans psykiatriska undersökning är klar och domstolen sagt sitt.
Tills dess är han i vart fall i mina ögon som utomstående, en svårt psykiskt sjuk misstänkt mördare, kanske så sjuk att han inte kan hållas ansvarig för eller vet vad han gjort.

Många brottslingar hamnar på rättspsyk ett kort tag pga amfetaminpsykos, alkoholdille eller efter att ha skadat sig. T.ex. mamman i Vallentuna som dödade sin dotter i höstas. Hon dömdes till livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in