Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-21, 00:31
  #5293
Medlem
ProPapas avatar
Många har flyttat eller sitter just nu med en del av sitt kapital i 'hög'-räntekonton.

Vid en räntesänkning kommer spararna successivt att flytta pengarna från räntekonton tillbaka till aktiemarknaden med stigande index som följd.
De dominerande börsmäklarna ser då till att index under denna period står så högt som möjligt.

Således borde en eventuell nedgång inledas först när småspararna åter är fullinvesterade i börsen och storbankerna kan sälja dyrt.

Summasumarum, index kommer att stiga kraftigt tills dess att räntan på sparkonton sjunker rejält. Antagandet kräver dock inte att det blir en krash eller dipp i närtid.

Hur går resonemanget i stugorna?
Citera
2024-04-21, 04:14
  #5294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Alla är överens om att värderingarna på aktiemarknaden är rejält uppblåsta p/e talen är rekordhöga och OMXS är upp 20% i år.

Så det kommer att smälla snart men vad tror ni kommer att utlösa en börskrasch?
(Tvåsiffrigt inom några dagar).

Har grubblat på detta men kan inte komma på några realistiska hot. Oavsett vad som händer i Kina, med Covid, med jobben i USA eller nåt annat så tuffar börsen på uppåt.

Vilka sektorer kommer att drabbas värst?
Vilka bolag tror ni kommer att gå bra på 5-års sikt?
Tack.
Ett scenario är att inflationen kommer ikapp aktieindex så det inte blir ett ras i kronor. Men i köpkraft.
Citera
2024-04-21, 18:53
  #5295
Medlem
kyrkstockens avatar
Som jag ser det så har sp500 gått ner 5% till 20 dagar ma. Det är en sund korrigering på en enorm uppgång.. Det kan fortsätta ner till 10% och 50 dagar ma och det 'är fortfarande en normal korrigering i en uppåtgående trend. Jag har svårt att se börsen vända med den enorma mängd pengar som tryckts. Det sker först när något går sönder i systemet.

Jag har en liten chanspost i sp500 bear x 20 och hoppas vi skall ner en bit till.

Det här är inte mina tankar utan källorna jag följer som jag tycker verkar mest logiskt.
Citera
2024-04-24, 12:16
  #5296
Medlem
Banker börjar få det svettigt, Köper istället känns som överreaktion!
__________________
Senast redigerad av piiluu 2024-04-24 kl. 13:00. Anledning: Fel analys
Citera
2024-04-24, 13:01
  #5297
Medlem
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
Banker börjar få det svettigt, kreditförluster ökar!

Är det verkligen kreditförlusterna som ökat? Det var väl snarare generella konstnadsökningar i verksamheten och minskad lönsamhet som drar ner aktiekurserna i framförallt SHB? Kreditförlusterna tycks inte ha rört sig nämnvärt.
Citera
2024-04-25, 23:28
  #5298
Medlem
Ray Dalio!

https://youtu.be/sfrSCeavvm8?si=SxwpZAX1zalLrDlc
Citera
2024-04-27, 14:02
  #5299
Medlem
Swingexpertens avatar
Det blev ingen krasch den här gången heller, istället fick vi ett nytt ATH i OMXS30 (2565) 🥵

Den tekniska analysen säger att nästa anhalt är 2600. Enligt RSI kan vi även nå ända upp till 2650 innan nästa paus.
Citera
2024-04-27, 16:14
  #5300
Medlem
Det räcker med att kolla hur US Bonds utvecklats, vi är definitivt inne i en bear market, -30% YoY.

Jag tror att Fed kommer börja med rate cuts innan Aug. Dom försökte lite granna med resultatet att Silicon Bank och Signature bank kollapsade.

Bank of Amerika är tekniskt insolvent, räcker med att läsa senaste Q rapporten.

Centralbankerna kommer fortsätta med sin currency debasement för och trycka mer pengar (läs pga geographics, vi är en krympande befolkning och det påverkar GDP)

Den enda anledningen till att S&P går upp, är på grund av all liquidity som trycks.

Tror knappast på någon kollaps, men du behöver göra 12% plus i årlig avkastning för att inte förlora pengar.
Citera
2024-04-27, 16:16
  #5301
Medlem
bithaxs avatar
Jag tror inte på någon crash just nu, och det är därför att om man tar höjd för inflation så är inte värderingarna så extrema som det ser ut i SEK. SEK som har rasat, samtidigt som börsen gått upp.
Prissätt börsen i guld i stället, och ni kommer att se att avkastningen varit ganska normal på börsen.
__________________
Senast redigerad av bithax 2024-04-27 kl. 16:18.
Citera
2024-04-27, 17:02
  #5302
Medlem
Gått 3 år nu, så vart är kraschen då?

Folk kommer skrika sig hesa hela tiden om kraschar och andra negativa saker eftersom det säljer och kan få andra folk få panik så dom säljer sina aktier billigt, så sveper dom in som skrek om krasch in och köper doms aktier billigt.
Citera
2024-04-29, 17:02
  #5303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Gått 3 år nu, så vart är kraschen då?

Folk kommer skrika sig hesa hela tiden om kraschar och andra negativa saker eftersom det säljer och kan få andra folk få panik så dom säljer sina aktier billigt, så sveper dom in som skrek om krasch in och köper doms aktier billigt.
"Doms aktier" kan bli dyrköpta om de själva missar ett rally genom att ligga likvida. Det kan vara lika stor risk att vara utanför börsen som inne i den då man riskerar att förlora avkastning på så vis och måste pricka en botten som kanske inte ens kommer eller är en falsk-botten.
Citera
2024-04-29, 19:24
  #5304
Medlem
448s avatar
Kan ju bli en ganska smaskig uppgång vid fedpivot , aån här 12-20 månaders uppgång o sen kanske en dipp , fet dipp.

Sug efter pandemi,inflation,putins ukr äventyr o så

Hur gick det med LundNoGoZone , han var inte här o skrev trots avstängningen upphörde - var det inte 50 mille han satt på att börsen skulle surcrasha??
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback