Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-02, 21:53
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hprospects99
Landslaget är en så liten del, jag vill bara ha bra spelare,

OK, förstår hur du menar, men tycker amerikaners vinnarmentalitet kontra svenskars ibland kan vara överdriven också..
Citera
2024-05-02, 22:14
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
OK, förstår hur du menar, men tycker amerikaners vinnarmentalitet kontra svenskars ibland kan vara överdriven också..

Håller helt med dig där! Om man tar U18 som exempel så skulle jag inte påstå att jänkarna har någon överlägsen vinnarmentalitet, utan de är helt enkelt bättre. Bättre skridskoåkning och bättre teknik, och när de spelar på toppen av sin förmåga så blir motståndarna överkörda, vilket får så kallade "experter" att börja prata om GRIT och tävlingsmentalitet istället för att tala klarspråk.

Men då kan man fråga sig vad det här beror på, hur de kan vara så mycket bättre?

Har dem helt enkelt bättre förutsättningar med en större befolkning, mer pengar och bättre utbildning? Kanske! Men jag tror inte att det förklarar allt, och jag tror även att Sverige hade gynnats av införandet av lite mindre rinkar.

Den som lever får se, kanske får vi en ny Foppa en dag.
Citera
2024-05-02, 22:22
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hprospects99
Håller helt med dig där! Om man tar U18 som exempel så skulle jag inte påstå att jänkarna har någon överlägsen vinnarmentalitet, utan de är helt enkelt bättre. Bättre skridskoåkning och bättre teknik, och när de spelar på toppen av sin förmåga så blir motståndarna överkörda, vilket får så kallade "experter" att börja prata om GRIT och tävlingsmentalitet istället för att tala klarspråk.

Men då kan man fråga sig vad det här beror på, hur de kan vara så mycket bättre?

Har dem helt enkelt bättre förutsättningar med en större befolkning, mer pengar och bättre utbildning? Kanske! Men jag tror inte att det förklarar allt, och jag tror även att Sverige hade gynnats av införandet av lite mindre rinkar.

Den som lever får se, kanske får vi en ny Foppa en dag.

Bra inlägg!
Citera
2024-05-02, 23:27
  #52
Medlem
Så vackert att man nästan gråter.
Citera
2024-05-03, 22:03
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
Är Celebrini skadad eller varför är han inte med?


Med i herr-VM
Citera
2024-05-05, 11:24
  #54
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Det gick utan honom!
Svenskarna visade vilka som har mest sisu och hatten av till Härenstam som steppat upp.

Det lär bli respass mot Kanada men efter denna överraskningsseger från en till synes medioker trupp så vet man inte

Lycka till för Sverige i a.f. det var strongt att besegra Finland på bortaplan.
Citera
2024-05-05, 12:10
  #55
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Enkla lillebror, ut i kvarten mot Storebror på sin egen hemmaplan. Gott.

Du glömmer en detalj där. Sverige har blivit Lillebror inom hockeyn på senare år. Det är bara och se vilka lag/spelare som styr i Nhl.
Citera
2024-05-05, 15:51
  #56
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Du glömmer en detalj där. Sverige har blivit Lillebror inom hockeyn på senare år. Det är bara och se vilka lag/spelare som styr i Nhl.

Tycker du verkligen det?
18,19,20,21,23 vann väl ingen finne SC vilket faktiskt känns lite märkligt.

Finns två bra lag som kan sägas styras av Finnar; Florida & Canes.
Dallas har en handfull bra finnar men knappast de som styr.
Lehkonen & Rantanen gör säkert kapten Landeskog stolta i MacKinnons lag.
__________________
Senast redigerad av Kedox 2024-05-05 kl. 15:54.
Citera
2024-05-05, 19:59
  #57
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Du glömmer en detalj där. Sverige har blivit Lillebror inom hockeyn på senare år. Det är bara och se vilka lag/spelare som styr i Nhl.
Ja och det är fördel Sverige. Kolla på draften de senaste åren (speciellt förstarundan) och återkom gärna med en åsikt. Lilla finland har ingen ljus framtid direkt.
Citera
2024-05-06, 19:13
  #58
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Lycka till för Sverige i a.f. det var strongt att besegra Finland på bortaplan.

Och du som på allvar trodde att Finland var ett av turneringens två bästa lag.

Finnen Christain Ruuttu har en märklig förklaring på varför nordamerikanska under-18 är så mycket bättre än finska dito:

Det finns ändå flera logiska anledningar till det. Christian Ruuttu räknar upp två. Dels, menar han, att nordamerikanerna mognar snabbare rent fysiskt.

– Man ser inte skägg på värst många av våra killar, säger Ruuttu
.

https://svenska.yle.fi/a/7-10056213

Det var något nytt. Att svarta mognar snabbare än vita är ju välkänt men så många svarta spelare finns det inte i nordamerikas landslag.
Citera
2024-05-07, 00:58
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Och du som på allvar trodde att Finland var ett av turneringens två bästa lag.

Finnen Christain Ruuttu har en märklig förklaring på varför nordamerikanska under-18 är så mycket bättre än finska dito:

Det finns ändå flera logiska anledningar till det. Christian Ruuttu räknar upp två. Dels, menar han, att nordamerikanerna mognar snabbare rent fysiskt.

– Man ser inte skägg på värst många av våra killar, säger Ruuttu
.

https://svenska.yle.fi/a/7-10056213

Det var något nytt. Att svarta mognar snabbare än vita är ju välkänt men så många svarta spelare finns det inte i nordamerikas landslag.


Jag tycker inte man ser skägg på många överhuvudtaget i Finland, vuxna som unga. Väldigt dålig ansiktsbehåring där borta.
Citera
2024-05-07, 11:57
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Jag tycker inte man ser skägg på många överhuvudtaget i Finland, vuxna som unga. Väldigt dålig ansiktsbehåring där borta.

Ja, det är nog den klart större faktorn i det här fallet.

Dessutom har Finland större meriter på juniornivå än seniornivå i hockey. I både U18 och U20 har man fler guld än Sverige(ja, Sverige har fler medaljer), men på seniornivå är man förkrossande långt efter på ett historiskt plan såväl i guld som medaljer. Tre av fem guld(VM och OS) har dessutom kommit på slutet när internationell seniorhockey varit enormt brandskattad på dom bästa spelarna. Just på U18-VM är man tredje bästa nation genom tiderna. Så det skulle snarare tala för motsatsen att finska junisar är ganska tidiga med hår på pitten.

Finland är också bland annat en stor presterare i ungdomsfriidrott som talar emot tesen om sen fysisk utveckling.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback