Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-30, 16:53
  #4933
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Inom 7 år så ska Musk fixa följande:

Tankning i omloppsbana, Ett tiotal starter behövs för att tanka ett Starship full för att klara enkel resa till mars.

Lyckas göra en soft landning i Marsmiljö på första försöket. Det finns nog inte möjlighet att "testa" detta 5-6 ggr som Spacex kan göra på jorden. Man har ett fönster för marsresor vart annat år.

Dom kanske kan ha en liten fulltankad raket som räcker för att transportera tillbaka några prover. Men dom måste utveckla all arkitektur för att kunna ta hand om proverna med nån mekanisk anordning, troligen en marsrover. Kunna ladda provet i returraketen och klara en återresa utan misstag inklusive återinträdet i jordatmosfär. Möjligtvis dom skulle kunna fånga in provet i omloppsbana runt jorden med ytterligare ett Starship.

Sannolikheten att Spacex skulle klara det inom 7 är är nog rätt så små, budgeten kommer nog dessutom att explodera i ansiktet på NASA.

Starship är nog uteslutet. Men det skulle kanske kunna fungera om man kör med Falcon heavy i expendable mode, då kankse man kan lyfta tillräckligt mycket massa i omlopp på 5-6 turer. Den klarar 16 ton till Mars transfer orbit. Man får koppla ihop flera lyft i omloppsbana. Men fortfarande måste man utveckla både ett retursteg och en marsrover. Nja jag är skeptisk.

Jag det blir inte Starship som utför detta inom 7 år. Men om bara SpaceX får pengarna tror jag att SpaceX kan utveckla både en landare och rover samt en återvändande sond som Starship hämtar i jordbanan.

Eller också att NASA begär mer pengar för att fullfölja projektet som man först skisserade. Som vi alla vet är också ESA involverade i Mars Sample Return.

Jag är inte riktigt nöjd med hur man tagit proverna. Jag skulle velat gå långt under ytan för att finna biologiskt material.
Citera
2024-04-30, 17:16
  #4934
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Du är inte den enda. Men det som mest irriterar mig är .. varför? Vad ska vi NER på mars o göra? Det finns ingenting där vi har omedelbar nytta av.

Som sagt, spendera alla dessa uppskjutningar på att dra upp tillräckligt med sk't för ett O'Neill-hjul istället. Det kan förses med drift - t.ex en jonmotor, för du har inte speciellt brått trots allt, när där du befinner dig är var du kan leva.

Det kommer ta tid att utveckla effektiva jonmotorer, men du har rätt i att dom kan ha en framtid vid start från jordbanan.

Min magkänsla säger att vi kan ha jonmotorer om 20 år som förkortar tiden för interplanetära resor. Vi har haft en jonmotor ute i rymden men jag har glömt när/var/hur. Det var på experimentstadiet.

Beträffande O´Neill vill jag hellre ha många rymdlaboratorier i olika banor än en stor koloss. Det laboratorium som Axiom Space planerar kommer kunna ansluta till ISS först men sedan tas loss för eget bruk när väl ISS skrotas.
Citera
2024-04-30, 17:22
  #4935
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Beträffande O´Neill vill jag hellre ha många rymdlaboratorier i olika banor än en stor koloss. Det laboratorium som Axiom Space planerar kommer kunna ansluta till ISS först men sedan tas loss för eget bruk när väl ISS skrotas.
Ok, acceptabel åsikt - vid tillfälle kan vi prata O'Neill versus Stanford torus - det lär vara enklare att starta med en torus fast delarna är *inte* särtagbara

Det hela handlar om vad som krävs för att bygga självgående rymdstationer och "plats" kommer ändå in nånstans nära nummer 1. Gravitation ligger nära, för även med dagliga träningspass utarmas astronauterna - kanske inte så att dom inte kan fortsätta leva i rymden men säkerligen så att dom inte längre kan ta sig "hem" igen.

Sen måste det man bygger vara ett hem, och det funkar inte med nåt skafferistort jox från spaceX utan vi är kanske tillbaks till O'Neill igen. Eller en vettigt planerad Stanford.

Allt av ovanstående är iaf bättre än både månbaser eller marsbaser; vars gravitation ändå inte räcker och du kan inte "fejka mer" på endera platsen. Kanske kan du göra ett hem av det, kanske har du tillräckligt med plats (om du nu gräver dig ner, för att bygga på ytan går helt bort).

Svårt att hitta nån som tar alla frågorna samtidigt på allvar, musk är insnöad på mars, andra är på månbas, var är alla de som likt jag skulle föredra nåt som INTE kliver ner i en svår gravitationsbrunn?
Citera
2024-05-01, 10:13
  #4936
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ok, acceptabel åsikt - vid tillfälle kan vi prata O'Neill versus Stanford torus - det lär vara enklare att starta med en torus fast delarna är *inte* särtagbara

Det hela handlar om vad som krävs för att bygga självgående rymdstationer och "plats" kommer ändå in nånstans nära nummer 1. Gravitation ligger nära, för även med dagliga träningspass utarmas astronauterna - kanske inte så att dom inte kan fortsätta leva i rymden men säkerligen så att dom inte längre kan ta sig "hem" igen.

Sen måste det man bygger vara ett hem, och det funkar inte med nåt skafferistort jox från spaceX utan vi är kanske tillbaks till O'Neill igen. Eller en vettigt planerad Stanford.

Allt av ovanstående är iaf bättre än både månbaser eller marsbaser; vars gravitation ändå inte räcker och du kan inte "fejka mer" på endera platsen. Kanske kan du göra ett hem av det, kanske har du tillräckligt med plats (om du nu gräver dig ner, för att bygga på ytan går helt bort).

Svårt att hitta nån som tar alla frågorna samtidigt på allvar, musk är insnöad på mars, andra är på månbas, var är alla de som likt jag skulle föredra nåt som INTE kliver ner i en svår gravitationsbrunn?

Tiden springer iväg och man kan väl säga att efter Apollo och rymdfärjorna har utvecklingen gått ganska långsamt.
Jag ser en framtid där man färdas mellan olika rymdlaboratorier och utposter som till exempelvis Gateway Station runt månen.
Rymdturism växer fram men jag "vill" inte att turister och astronauter belamrar en enda stor station och det kommer inte heller att ske. Tyvärr behövs turismen för att få ekonomi, "tror" jag.

NASA planerar en utpost på månen och Elon talar om en eller flera baser på Mars. Det ligger långt fram i tiden tyvärr.
Citera
2024-05-01, 14:11
  #4937
Medlem
Enligt youtube-kanalen Nasaspaceflight har idag Starship nr 30 rullats ut till startområdet för testning.

Observera att det är Starship nr 29 som som skall göra flight 4. Förhoppningsvis inom 4 veckor.
Citera
2024-05-01, 16:06
  #4938
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Rymdturism växer fram men jag "vill" inte att turister och astronauter belamrar en enda stor station och det kommer inte heller att ske. Tyvärr behövs turismen för att få ekonomi, "tror" jag.

Jag ser ingen anledning att sprida ut dom, dom själva kommer inte se det. Om nån är det just dessa som kommer kräva O'Neill - så snart nån förklarar det för dom.

Och, om det finns miljardärer som vill bekosta vad som primärt är grundforskning enbart med motparten "jag vill vara där" - vad är 80 kilo till när du ska skicka upp mat? Skiter det sig, ät turisten.
Citera
2024-05-05, 22:22
  #4939
Medlem
1) Det är nu bara 30 timmar kvar till uppskjutningen av Boeings Starliner. Den står på startplattan ovanpå raketen Atlas V.

Eftersom det är en testfärd upp till ISS medföljer denna gång bara två astronauter.

Uppskjutningen följes bäst på "NASA.gov" men man kan också söka diverse youtube-kanaler.

2) På "NASA.gov" kan man också läsa om Lunar Gateway och det är mycket intressant att det blir en rymdstation i omlopp runt månen. Åtminstone en delvis utbyggd Lunar Gateway skall användas vid Artemis IV.

3) Vid Artemis III och IV är det SpaceX som ansvarar för nedfärden till månen med Lunar Starship.

4) Blue Origin kommer in i bilden med sin månlandare först vid Artemis V.

Vi får hoppas att inte förseningar ställer till det, det är mycket som står på spel nu.
Citera
2024-05-06, 19:48
  #4940
Bannlyst
Är det denna? Live nu
https://www.youtube.com/live/j7YaUP5...GEE0mMsm9PkRkI
Citera
2024-05-07, 23:52
  #4941
Medlem
1) Enligt vad jag uppfattat på sociala medier blir nästa försök om 75 timmar att få upp Boeings Starliner. Att starten nu ställdes in berodde på en anomali i det övre steget, Centaur.

2) Enligt diverse youtubers skall SpaceX ha gjort en static fire på Super Heavy booster nr 30. Men observera denna booster skall inte användas på den förestående flight 4.
Citera
2024-05-08, 10:16
  #4942
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
1) Det är nu bara 30 timmar kvar till uppskjutningen av Boeings Starliner. Den står på startplattan ovanpå raketen Atlas V.

Eftersom det är en testfärd upp till ISS medföljer denna gång bara två astronauter.

Uppskjutningen följes bäst på "NASA.gov" men man kan också söka diverse youtube-kanaler.

2) På "NASA.gov" kan man också läsa om Lunar Gateway och det är mycket intressant att det blir en rymdstation i omlopp runt månen. Åtminstone en delvis utbyggd Lunar Gateway skall användas vid Artemis IV.

3) Vid Artemis III och IV är det SpaceX som ansvarar för nedfärden till månen med Lunar Starship.

4) Blue Origin kommer in i bilden med sin månlandare först vid Artemis V.

Vi får hoppas att inte förseningar ställer till det, det är mycket som står på spel nu.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
1) Enligt vad jag uppfattat på sociala medier blir nästa försök om 75 timmar att få upp Boeings Starliner. Att starten nu ställdes in berodde på en anomali i det övre steget, Centaur.

2) Enligt diverse youtubers skall SpaceX ha gjort en static fire på Super Heavy booster nr 30. Men observera denna booster skall inte användas på den förestående flight 4.
Tack för dina rapporter.

När privata företag och miljardärer styr rymdverksamheten blir den felinriktad, anser jag.

Men man måste i alla fall erkänna de konstruktioner som görs. Det verkar som om en judemiljardär vill ut och simma i rymden 😁 så SpaceX har tydligen snott ihop några rymddräkter för utomhusbruk, dock sammankopplade med kapseln. Men vi vill gärna se dem i arbete innan vi erkänner framstegen. Det kan bli under Polaris Dawn-expeditionen.

https://youtu.be/fdELVCg2Ank
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-05-08 kl. 10:55.
Citera
2024-05-08, 19:47
  #4943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack för dina rapporter.

När privata företag och miljardärer styr rymdverksamheten blir den felinriktad, anser jag.

Men man måste i alla fall erkänna de konstruktioner som görs. Det verkar som om en judemiljardär vill ut och simma i rymden 😁 så SpaceX har tydligen snott ihop några rymddräkter för utomhusbruk, dock sammankopplade med kapseln. Men vi vill gärna se dem i arbete innan vi erkänner framstegen. Det kan bli under Polaris Dawn-expeditionen.

https://youtu.be/fdELVCg2Ank

Dear Moon är ett annat projekt som också är helt finansierat av en biljardär, en japan med "konstigt" namn. Vill minnas att han bjuder 8 eller 9 personer i en färd runt månen. En av passagerarna blir en mycket känd youtuber som skriver om SpaceX ganska ofta.

Tyvärr förseningar så frågan är när Dear Moon blir av, Starship är ännu bara en prototyp.

Tyvärr blir Boeings färd ytterligare försenad för man måste dra tillbaka Starliner och Atlas V till hangaren och 17 maj blir tidigaste dag för nytt försök.

Det är bra att SpaceX också arbetar med rymddräkter.

Jag skrev lite fel i mitt förra inlägg. Static Fire var på Starship nr 30, inte på Super Heavy.
Citera
2024-05-13, 20:55
  #4944
Medlem
Det är mycket svårt att följa händelseutvecklingen på Boca Chica Starbase. Det sägs dock att integrationen av skepp 29 ovanpå booster 11 är nära förestående.

Dress rehearsal inför den verkliga färden.

Elon Musk himself säger att flight nr 4 kan ske inom 3-5 veckor. Men som vanligt måste FAA godkänna.

Nu är ju alltid Elon tidsoptimistisk.

Också Starship 30 har testats men Starship 31 fick en anomali igår, en sorts cryotest som gick fel.

Uppskjutningen av den lilla rymdfärjan Dream Chaser är fortfarande uppsatt på andra kvartalet i år men tiden rinner iväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in