Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-09, 19:59
Medlem
Hegamons avatar
Jag förstår att samtliga Europeiska länder har bidragit med allt från hjälmar till stridsvagnar. Hur stor %-andel står USA för när det gäller allt krigsmaterial som sänts till Ukraina?

Andelen ekonomiska stödpaket kan också diskuteras i tråden, USA respektive Europeiska länders ekonomiska bidrag till Ukraina.

Personligen tror jag att USA har bidragit med ca 10% av samtliga stridsvagnar, bepansrade fordon, ammunition, hjälmar, artilleri och sjukvårdsutrustning. Ekonomiskt har jag ingen aning.

Vad är din uppfattning om andelarna?
Citera
2024-05-09, 20:11
Medlem
Intressantare fråga, om vi pratar andelar, borde vara, vad köper respektive land som ”skänker” stridsmedel till Ukraina? Inte så konstigt att intresset för Ukraina är stort, givet att de värdens största spannmålsexportör. För du tror väl inte att de gör det här för Ukrainas skull?
Citera
2024-05-09, 20:46
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Personligen tror jag att USA har bidragit med ca 10%

Utan att kunna styrka det med länkar och rapporter, så gissar det ligger högre. Jag drar till med 20%.

Det lär dock vara svårt att reda ut. Mycket sådan här import/export sker indirekt via andra länder. Mycket av utrustningen innehåller i sin tur delkomponenter från olika länder. Och framförallt, så har varken Ukraina eller USA något intresse av att berätta exakt vad som levererats.
Citera
2024-05-09, 20:51
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qstar
Intressantare fråga, om vi pratar andelar, borde vara, vad köper respektive land som ”skänker” stridsmedel till Ukraina? Inte så konstigt att intresset för Ukraina är stort, givet att de värdens största spannmålsexportör. För du tror väl inte att de gör det här för Ukrainas skull?
Ja det hela verkar lika mycket handla om ett markövertagande från den "goda sidan" istället, men svårt att veta detaljerna kring allt hur det gått till. "Slåss till den sista ukrainaren" så att BlackRock med monsanto och andra underföretag kan lägga an på Ukrainas mark och ägor med hjälp av gåvorna och lånevillkoren man gett... verkar ha varit en del i det hela. Finns mycket att säga och en hel del mer att spekulera om men...

Undrar om ukrainarna har koll på hur saker ligger till, att de tvingas dö för ett land som säljer ut dem?

Hörde det först från Robert Kennedy Jr, en presidentkandidat som inte anser usa som helt oskyldiga till att konflikten startade...(men då är ju såklart rfk jr och alla som nämner något om omständigheterna eller något som kan tolkas som att det inte Bara är Ryssland som borde kritiseras i det hela såklart "ryzztroll")

Det vore intressant att se all möjlig fakta presenterad, land för land, företag för företag av vapentillverkare m.m. och ägandeandelarna i dessa företag, samt som Qstar säger också i detalj vilka som köper upp.

Del av citat från rfk jr som säger att det är en "money laundering scheme"

(Han säger också att invasionen är ett illegalt krig och att det fanns andra sätt för Putin) men bl.a.

“It's a war that should have never happened. It's a war the Russians tried repeatedly to settle on terms that were very, very beneficial to Ukraine and us. The major thing they wanted was for us to keep NATO out of the Ukraine. The big military contractors want to add new countries to NATO all the time. Why? Then that country has to conform its military purchases to NATO weapon specifications, which means certain companies, Northrop Grumman, Raytheon, General Dynamics, Boeing and Lockheed get a trapped market". Osv... Om ts vill ha en länk till någon konversation med rfk jr där han beskriver mer så kan jag leta upp, tror jag länkat ett par konversationer där det nämns mer ingående här förut, om inte bara på andra forum... Men citerade bara första resultat nu ..
Senast redigerad av Room531 2024-05-09 kl. 21:00.
Citera
2024-05-09, 21:19
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
berätta mer och tala inte i gåtor.
Eller fantiserar du bara och har ingen fakta?
Ta sverige som exempel.
Vad köper Sverige av Ukraina?
vad är byteshandel?
Vad betalar Ukraina för?
Vad skänker sverige utan krav på motprestation?
Citera
2024-05-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
berätta mer och tala inte i gåtor.
Eller fantiserar du bara och har ingen fakta?
Ta sverige som exempel.
Vad köper Sverige av Ukraina?
vad är byteshandel?
Vad betalar Ukraina för?
Vad skänker sverige utan krav på motprestation?

Jag försöker inte påstå att jag kan detaljerna, men det är ganska solklart för mig iaf.
Det är inte Ukraina som vill in NATO tex. Det är USA som vill det.
Och av nån konstig anledning är EU kåta som fan på att få in Ukraina också. Sverige är en del av EU.
Före all den här skiten klassades Ukraina som ett av världens mest korrupta länder.
Vadan detta intresse från NATO och EU? ”Putin är ett hot” håller liksom inte. Han gick in först när NATO i farstun blev ett reellt hot. Är det så konstigt att han reagerar tycker du?
Kan du läsa mellan raderna, eller det för gåtfullt?
Citera
2024-05-09, 22:00
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jag försöker inte påstå att jag kan detaljerna, men det är ganska solklart för mig iaf.
Det är inte Ukraina som vill in NATO tex. Det är USA som vill det.
Bevisa det
Och av nån konstig anledning är EU kåta som fan på att få in Ukraina också. Sverige är en del av EU.
Före all den här skiten klassades Ukraina som ett av världens mest korrupta länder.
Vadan detta intresse från NATO och EU? ”Putin är ett hot” håller liksom inte. Han gick in först när NATO i farstun blev ett reellt hot. Är det så konstigt att han reagerar tycker du?
Kan du läsa mellan raderna, eller det för gåtfullt?
Vi pratar inte om Putin och vem som vill gå med i NATO etc så att det blir off topic
Nu pratar vi andel krigsmaterial USA står för och din kommentar "Inte så konstigt att intresset för Ukraina är stort, givet att de värdens största spannmålsexportör."
Vad har detta med trådstarten att göra menar du?
Skulle USA och andra länder ha högre andelar av denna anledning?
Sker det ngt byte av spannmål mot vapen så att USA kan skänka mer?
Eller vad menar du? Berätta.
Citera
2024-05-09, 22:14
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Jag vet ej vad för material som "köps" och skänks om vi utrycker oss så. Personligen tror jag att Ukrainas roll som spannmålsexportör är mycket underordnat den riktiga orsaken. Europa verkar enligt mig föra proxykrig mot Ryssland för att strida för Demokratin. Europa har satsat så mycket kapital och anseende att nu vägrar många politiker bära hundhuvudet när allt stöd inte hjälpte. Likaså är många politiker rädda för att Ryssland ska invadera andra Europeiska länder, vilket jag inte tror alls på.

Från amerikanskt håll tror jag mest det är USA:s del i NATO som får dessa att agera. Möjligen det finns en konspiratorisk ådra hos mig som tror att USA en gång för alla vill göra upp med den sovande björnen. Möjligen för att USA anser att Ukraina som starkt inspirerat av väst som viktigt för den nationella säkerheten. Inte minst vill USA visa musklerna för andra nationer exempelvis Kina, Iran och Indien att ni ska inte invadera andra länder för då kommer världspolisen USA.

Här finns en länk som visar att under 2023 skänkte de europeiska länderna dubbelt så mycket som USA tillsammans. Dessa siffror förändras, USA går in mera under 2024 vid vissa enskilda tillfällen än under 2023: https://www.ifw-kiel.de/publications...wice-as-large/

Denna länken visar på att USA under april 2024 går in med ett betydande stort ekonomiskt stöd, i form av utrustning och annat som associeras med kriget mot Ryssland: Större än någonsin tidigare: https://www.cfr.org/article/how-much...-going-ukraine
Senast redigerad av Hegamon 2024-05-09 kl. 22:42.
Citera
2024-05-09, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vi pratar inte om Putin och vem som vill gå med i NATO etc så att det blir off topic
Nu pratar vi andel krigsmaterial USA står för och din kommentar "Inte så konstigt att intresset för Ukraina är stort, givet att de värdens största spannmålsexportör."
Vad har detta med trådstarten att göra menar du?
Skulle USA och andra länder ha högre andelar av denna anledning?
Sker det ngt byte av spannmål mot vapen så att USA kan skänka mer?
Eller vad menar du? Berätta.

USA ger naturligtvis mest med 6 billioner dollar, vet att EU lånat Ukraina €50 mdr, men att begränsa tråden till enbart vem som ger mest blir ju en ganska meningslöst. En naturlig utveckling på den blir ju naturligtvis, vem vinner på det här då, och vad vinner de?
Men vill du begränsa dig till procentsatser i leveranser hit och dit så är ju diskussionen över ganska omedelbums och ingen har lärt sig skit. Så, det ju den då.
Men för all del. Diskutera A och ignorera B.
Im out.
Citera
2024-05-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag vet ej vad för material som "köps" och skänks om vi utrycker oss så. Personligen tror jag att Ukrainas roll som spannmålsexportör är mycket underordnat den riktiga orsaken. Europa verkar enligt mig föra proxykrig mot Ryssland för att strida för Demokratin. Europa har satsat så mycket kapital och anseende att nu vägrar många politiker bära hundhuvudet när allt stöd inte hjälpte. Likaså är många politiker rädda för att Ryssland ska invadera andra Europeiska länder, vilket jag inte tror alls på.

Från amerikanskt tror jag mest det är USA:s del i NATO som får dessa att agera. Möjligen det finns en konspiratorisk ådra hos mig som tror att USA en gång för alla vill göra upp med den sovande björnen. Möjligen för att USA anser att Ukraina som starkt inspirerat av väst som viktigt för den nationella säkerheten. Inte minst vill USA visa musklerna för andra nationer exempelvis Kina, Iran och Indien att ni ska inte invadera andra länder för då kommer världspolisen USA.

Här finns en länk som visar att under 2023 skänkte de europeiska länderna dubbelt så mycket som USA tillsammans. Dessa siffror förändras, USA går in mera under 2024 vid vissa enskilda tillfällen än under 2023: https://www.ifw-kiel.de/publications...wice-as-large/

Vi är på samma sida. Intressant att du fyller på med appearance aspekten. Den är inte att förakta.
De som vinner på kriget är ju försvarsmakten i USA. Det är ju de som får pengarna. Det är en pengatvätt smaskin som pågår mellan USA och Ukraina. Gissa också vilka som får kontrakten när landet ska byggas upp sen. Men det förstår nog redan.
EU fattar jag inte riktigt ärligt talat. De lånar ut pengar till Ukraina. Vill samtidigt att de ska komma in i EU så fort som möjligt. Trots att de uppenbarligen inte kan möta de ekonomiska kraven för inträde.
Jag tror definitivt att EU är ute efter spannmålen. Blir väldigt billiga spannmål för EU länderna. Jag kan inte se nåt annat riktigt skäl till EUs inblandning. Möjligen att de får en del av kontraktskakan.
Men det har definitivt inte med säkerhetsaspekten och göra. De vet lika väl som du och jag att Putin inte intresserad av gå in i Europa, möjligen länderna däromkring..typ Belarus eller Georgien eller nåt..men inte utanför gamla sovjetgränsen, och definitivt inte balt-länderna. Men det är EU och USA som bara drar ut på det oundvikliga. Ryssland kommer inte förlora det här. Inte en chans. Appearance du vet.
Och Ukraina går bara sönder mer och mer medan komikern springer omkring och tigger pengar och låtsas att han styr nånting.
Citera
2024-05-10, 12:10
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du menar men önskar rätta dig på en ytterst viktigt punkt.
Ukraina är inte världens största spannmålsproducent, inte innan kriget och definitivt inte nu.
Citera
2024-05-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Jag förstår inte riktigt vad du menar men önskar rätta dig på en ytterst viktigt punkt.
Ukraina är inte världens största spannmålsproducent, inte innan kriget och definitivt inte nu.

Nu blir man inte klokare av att vara bokstavlig. Poängen går fram ändå.

Ukraina är världens största exportör av solrosolja (50 procent av världens export), den tredje största exportören av korn (18 procent), den fjärde största exportören av majs (16 procent) och den femte största exportören av vete (12 procent).

Sen är det ju ganska självklart att både produktion och export minskat under kriget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in