Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-30, 10:20
  #493
Medlem
wwrs avatar
Elon kommer med ett riktigt pang-erbjudande

En enda futtig dollar för att prova Starlink en månad.

Citat:
SpaceX Offers Starlink Hardware for $1 Through New Trial Offer

https://www.pcmag.com/news/spacex-of...ew-trial-offer

Men ingen större publicitet runt nätverket av fem tusen satelliter, många utrustade med laser. Det verkar vara något lurt med detta ...
Citera
2024-04-30, 15:27
  #494
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det verkar vara något lurt med detta ...
Jag skrev ju det för ett bra tag sedan, det är egentligen ett vapensystem
Citera
2024-05-01, 09:38
  #495
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag skrev ju det för ett bra tag sedan, det är egentligen ett vapensystem

Ska man vara petig så är det lite mer komplicerat än så. Dels har du dom civila satelliterna, Starlink, men blandat med dom och i samma omloppsbana, då för att dom skjuts upp tillsammans med Starlink så har du Starshield. Ett mer eller mindre hemligt nätverk för amerikanska staten. Där har man även två lager av satelliter, ett kommunikationslager satellit till satellit och ett annat lager för kommunikation satellit - markterminal.

Det finns indikationer på att Starshield används som en plattform för olika sensorer, wikipedia nämner infraröda sensorer och jag skulle tro att det är till för att spåra båtar världen över. Jag kan även tänka mig enklare kamerasystem i stil med PlanetScope Dove är en annan last. (3 meters upplösning) Det för att spåra objekt över tid.
Citera
2024-05-01, 09:47
  #496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Starlink påstår att de skall kunna koppla upp direkt mot telefoner med de nya satelliterna.

https://www.forbes.com/sites/roberth...h=5c4eb56747df

Personligen undrar jag om Starlink fungerar alls. Det skall ju vara aktiverat i Sverige och många andra länder, men jag har inte sett några ingående tester i större media.

Satelliter fortsätter man skjuta upp i alla fall. 5000 satelliter uppe nu.

Det är så otroligt få potentiella kunder i sverige, klart intresset är svalt. Men ja det funkar, finns svenska användare, rätt dyrt dock men har man inget val så.
Citera
2024-05-01, 10:04
  #497
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Det är så otroligt få potentiella kunder i sverige, klart intresset är svalt. Men ja det funkar, finns svenska användare, rätt dyrt dock men har man inget val så.
Det är mycket diffust vem som verkligen använder Starlink. Det finns inga tester i större tidningar. Det är mycket märkligt för ett system som påstås ge Internet var som helst.

1200 kronor i månaden för Internet var som helst. Dessutom hajpen att köra det allra senaste.

Nu kan man dessutom alltså testa en månad för en dollar.
Citat:
SpaceX Offers Starlink Hardware for $1 Through New Trial Offer
https://www.pcmag.com/news/spacex-of...ew-trial-offer

Nu säger man även att "rymdlasrarna" fungerar. Revolutionerande teknik, men ändå ganska tyst om det. (Mer avancerat än att landa boosters, skulle i alla fall jag gissa.)

Inga tester I större tidningar. Jag gissar att Starlink kan vara en bluff. De "bevis" som hittills presenterats för att det fungerar räcker i alla fall inte, enligt min åsikt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-05-01 kl. 10:26.
Citera
2024-05-10, 05:53
  #498
Medlem
wwrs avatar
Starlink finns i Clas Ohlsons katalog! Är detta en vanlig ordersida? Jag sitter med telefonen, ute nu. Jag hittar inte knappen "lägg i varukorg".

https://www.clasohlson.com/se/Starli...uter/p/39-2488

Edit
Jag ser nu längst ned "produkten har utgått". Detta alltså trots lysande recensioner

Jag misstänker fortfarande bluff. I alla fall tills stora tidningar och andra börjar publicera ingående tester. Det skall vara lätt att köpa den, typ C.O.
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-05-10 kl. 06:27.
Citera
2024-05-10, 18:26
  #499
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag misstänker fortfarande bluff. I alla fall tills stora tidningar och andra börjar publicera ingående tester. Det skall vara lätt att köpa den, typ C.O.

Höhö. Jag skrev för ett tag sedan att dom troligen är vapen, snarare än jox för internet som ingen kan beställa.
Citera
2024-05-11, 01:30
  #500
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Höhö. Jag skrev för ett tag sedan att dom troligen är vapen, snarare än jox för internet som ingen kan beställa.
Jag har en del teorier här

(FB) Starlink (SpaceX), är det egentligen spionsatelliter?

Men det var 4 år sedan. Moderatorerna ville då att alternativa teorier om Starlink skulle hållas i andra trådar. Men de var inte negativa till att slå ihop allt till samma tråd senare. Möjligen skall vi fråga dem om vi nu kan ha alla teorier om Starlink i den tråd vi skriver nu. Men jag är lite upptagen för ögonblicket.

Man noterar också den uppblåsta informationen om hur många Starlink-satelliter SpaceX skjuter upp, hur tätt det är mellan uppskjutningarna, hur satelliterna är så många att de blockerar teleskopen, "titta upp klockan ... då passerar satelliterna" etc etc Man kan därför fråga sig om det i detta fall, liksom oftast, egentligen är tvärtom, d.v.s. att det inte finns så många satelliter. (Vi är redan så övervakade genom telefonerna att fler satelliter bara skulle bidra marginellt.)

Och om någon inte följde Starlink under uppbyggnaden så skall man notera att det var en enorm publicitet runt satelliterna då, under lång tid. Men nu när det är aktuellt att se hur det fungerar har publiciteten mattats av kraftigt. Publiciteten skedde innan verksamheten kommit igång (jfr Northvolt).

Och att Elon skulle ha kunnat fixa laserlänkarna mellan satelliterna, vilket påstås, vill jag se ordentliga bevis för. Det är väl egentligen en viktigare uppfinning än att t.ex. landa förstastegen. Men det är förvånansvärt tyst om detta stora framsteg. Och nu skall satelliterna kopplas direkt till telefonerna. Det låter "mycket".

Krypteringen diskuteras inte heller. Det Internet användaren tar emot sprids över hela grannskapet. Ukraina verkar redan ha knäckt krypteringen. När ryssarna anfaller m.h.a. Starlink (som Elon hjälpt ryssarna och sålt till dem (!)) så kan Ukraina avlyssna robotarna, enligt CNN.
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-05-11 kl. 02:23.
Citera
2024-05-11, 17:12
  #501
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Och att Elon skulle ha kunnat fixa laserlänkarna mellan satelliterna

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
När ryssarna anfaller m.h.a. Starlink (som Elon hjälpt ryssarna och sålt till dem (!)) så kan Ukraina avlyssna robotarna, enligt CNN.

Som sagt, syftet med dom är troligen inte det vi anar. Iaf bra att jag inte är den enda som e lite skeptisk, i tider av idoldyrkande.
Citera
2024-05-17, 10:04
  #502
Medlem
wwrs avatar
Det är lugnt. Clas Ohlson skriver att Starlinks leveransproblem är tillfälliga och snart kommer de att kunna sälja en uppdaterad modell. 🙃 (hoppas inte den har med några rymdvapen att göra som iptrix tror 😂 )
Citat:
Hej N.N!
Tack för ditt mail.

Ja den [Starlink] utgick ur vårt sortiment men det ser ut som att vi ska få in en ny uppdaterad modell framöver så avvakta gärna på vår hemsida för där kommer det att uppdateras så fort vi har fått in en ny i sortimentet igen.

Med vänlig hälsning/ Best regards

N.N.

Customer Care [Clas Ohlson]
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-05-17 kl. 10:07.
Citera
2024-06-18, 12:40
  #503
Medlem
wwrs avatar
Ajaj, vilken otur. Starlink är tillfälligt slut på Dustin också 😉

Citat:
Denna produkt är tillfälligt slut eller har permanent utgått.

https://www.dustinhome.se/product/50...kit?ssel=false
Citera
2024-06-18, 13:03
  #504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ajaj, vilken otur. Starlink är tillfälligt slut på Dustin också 😉
Jag håller med dom ovan, här är definitivt en hund begraven. Eller snarare, en hel jäla kennel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in