Citat:
Och vad exakt avgjorde att någon hade råd med vapen, män och hästar..?
Citat:
Suck!
Att Du alltid skall vara tvärsäker om sådant Du inte begriper. På 1600-talet kunde inte adeln reproducera sig full ut, utan det behövde både importeras adel och nyadlas. En stor del av de svenska adelsätterna är nyadlade under 1600- och 1700-talet. Vi har också ett stort antal exempel på bondsöner som avancerat på olika sätt; till storjordbrukare, till präster, till officerare, till ämbetsmän och till och med på olika vägar blivit adlade. Detta skedde i ovanligt hög utsträckning just i Sverige. DU kan läsa mera i: Svensk ståndscirkulation 1680-1950 (Sten Carlsson, 1950).
Att Du alltid skall vara tvärsäker om sådant Du inte begriper. På 1600-talet kunde inte adeln reproducera sig full ut, utan det behövde både importeras adel och nyadlas. En stor del av de svenska adelsätterna är nyadlade under 1600- och 1700-talet. Vi har också ett stort antal exempel på bondsöner som avancerat på olika sätt; till storjordbrukare, till präster, till officerare, till ämbetsmän och till och med på olika vägar blivit adlade. Detta skedde i ovanligt hög utsträckning just i Sverige. DU kan läsa mera i: Svensk ståndscirkulation 1680-1950 (Sten Carlsson, 1950).
Ja jag är tvärsäker på sådant som jag just är säker på. Och herregud Uven, ibland är dina resonemang och argumentation så blåsta så man baxnar, du verkar sakna förmåga att följa ett resonemang hela vägen ut. Att du hade ett fåtal män som lyckades bli adlade m.m. ändrar inte på faktumet att Sverige var ett ståndsamhälle 1600 där de allra flesta var helt låsta i sin infödda klass/ position/ yrke utan möjligheter ta sig nånstans. Och samhällets möjligheter att ta till ara på existerande begåvningar var usel. Halva jävla befolkningens begåvning ex togs överhuvudtaget inte till vara enkom baserat på deras kön. Vidare en fet majoritet av männens begåvningar tog heller inte till vara eftersom de användes till kanonmat
Citat:
Nä, vi vet att du inte kan ta till dig vad experter på något ämne hävdar om de inte säger det du vill de ska säga.
Det där låter mer som en önskan om hur det borde ha varit, än en beskrivning av en faktisk verklighet. Jag nöjer mig med att konstatera att det forntida Egypten var ett slavsamhälle, som knappast kan beskrivas som varken jämlikt eller jämställt.
"Women in ancient Egypt had the right to buy and inherit property. They could represent themselves in court and own businesses. A woman was free to leave her property to whoever she liked after she died, and she could even divorce her husband. Women were entitled to a 1/3 share of the marital property and kept control over what they owned before getting married."
https://www.ees.ac.uk/resource/women...ent-egypt.html