2024-05-17, 20:28
Medlem
MarcusDahlmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej, men då går du såklart inte vidare i ansökningsprocessen. Det står tydligt och klart i platsannonsen, att du behöver visa upp ID.

Arbetsgivaren skickar dig en länk inför en eventuell intervju, du kopplar upp dig, och visar ditt pass eller ID-kort i kameran
jaha ok, aldrig sett i någon annons så måste vara nytt fenomen i takt med alla invällare vi tagit emot
Citera
2024-05-17, 22:09
Medlem
Jantejantejantes avatar
Vad ska alla människor som faller bort i denna gallring ägna sig åt? Säg t.ex. någon som blev speltorsk och råkade på fyllan i ren desperation ta sms-lån och förlora allting och sedan får kronofogden efter sig samt betalningsanmärkningar. Ska denna person få lida resten av livet för misstaget när den söker nytt jobb? Även om denna person är civilingenjör, läkare, programmerare, advokat, budbilsförare, väktare, politiker, bussförare eller städare?
Senast redigerad av Jantejantejante 2024-05-17 kl. 22:11.
Citera
2024-05-18, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Vad ska alla människor som faller bort i denna gallring ägna sig åt? Säg t.ex. någon som blev speltorsk och råkade på fyllan i ren desperation ta sms-lån och förlora allting och sedan får kronofogden efter sig samt betalningsanmärkningar. Ska denna person få lida resten av livet för misstaget när den söker nytt jobb? Även om denna person är civilingenjör, läkare, programmerare, advokat, budbilsförare, väktare, politiker, bussförare eller städare?

Ja du får lida. Så länge du har problemen.

Har du sådana typer av problem är du inte lämplig för att jobba på många typer av tjänster eller företag.
Allt som är säkerhetsklassat t.e.x.

Jag fick göra bakgrundskontroll när jag skulle jobba på bank t.e.x med registerutdrag och allt sånt. Det är för att banken är intresserad om du är dömd för ekonomiska brott.

Du får flippa burgare på donken helt enkelt, eller ta andra jobb som inte kräver sådan typ av kontroll.
Citera
2024-05-18, 09:53
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante

Sitter du hos kronis så kanske vissa jobb är mindre lämpliga, t.ex jobb där du har ansvar för ekonomi med möjlighet att attestera fakturor, kontanthantering eller jobb där din ekonomiska situation kan användas som påtryckning.
Citera
2024-07-12, 02:37
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Säg INTE upp dig och nämn inget på jobbet förrän du skrivit på för det nya jobbet och du är säker på att dom inte kommer kunna sparka dig.
Det är inte som för några år sedan. Mycket har förändrats och se det som att rekryterarens jobb är att hitta skit på dig för att inte anställa dig(vissa kollar även sociala medier etc.).
Att du åkt på ringa narkotika är inte bra för att arbetsgivarna kan inte sparka dig senare om du hamnar i ett missbruk.

Ge inte upp! Känner 2 personer som har ganska färska ringa-domar på sig som fått ganska bra jobb. Du kommer högst troligen få söka 100x fler jobb och lägga ner mycket mer tid på arbetssökandet än någon som inte har någon dom.
Jag har själv gamla domar på mig och sökt en jävla massa jobb, är ganska säker på att jag inte kommer få något jobb pga ålder samt gamla domar men jag har inga planer på sluta söka jobben.

Då är jag körd då jag har en relativt färst ringa narkotikadom på mig (2 år sen), nu har ett långt hål i CV:t (ca 1 år) och är över 40 år.

Jag har inte fått komma på en enda intervju sedan jag blev arbetslös och sökt massa jobb, trots i övrigt bra CV. Jag är fucked for life, tyvärr.
Citera
2024-07-17, 16:08
Medlem
Gäller detta anmärkningar som finns i belastningsregistret eller gäller det även gallrade handlingar?

Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Har gått igenom flera SUA klassde uppdrag, rådet är att inte hålla tyst om saker du vet kan påverka beslutet.

Har du ekonomiska problem och anmärkningar är du ganska körd, narkotika historik är ett stort NEJ, misshandel, ekonomisk kriminalitet, fyllekörning etc etc...

Som sagt, ljug inte, det kommer fram i deras utredningar förr eller senare.

Se det som en rening av dig som person, är du inte ren blir du inte godkänd, det är för att rensa bort dåliga personer från bra, inte konstigare än så.
Citera
2024-07-17, 20:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Trådar sammanfogade.

Mod.
Citera
2024-07-17, 20:55
Medlem
Det är nog så att när politiker och ansvariga för samhället inte tog sitt ansvar utan lät massinvandring och kriminalitet skena iväg så blev situationen väldigt jobbig för företagen. De arbetssökande påhejade av arbetsförmedlingen sökar ALLA jobb även om de är långtifrån kompetenta nog för arbetet de söker till.

Det gör att företagen går på smällar allt oftare och försöker bemöta detta med mer arbete i rekryteringsprocessen. Där har då antalet rekryterare exploderat i antal ungefär som när antalet väktare har ökat i antal. Apparaten blir bra större och större för nu är det rekryterarna som ska leverera liksom.

Kraven har också ökat från allmänheten, det blir ett stort hallå när t ex en skola får problem med en lärare som knullar med eleverna eller när en dömd pedofil jobbar på en förskola eller som idrottslärare för lågstadieeleverna.

Det har också blivit så att nästan alla ljuger och trixar med sina CV som de fått lära sig på CV-kurserna att det är okey att skriva om det så det döljer brister och inkompetens.

Folk som söker har utbildningar från andra länder, språkbrister och en helt annan moralkänsla än vad som är i Sverige och ja listan kan göras hur lång som helst vad gäller problem i rekrytering och med anställda.

Jag tror att det blir standard med ekonomiskt kontroll (UC), kontroll mot brottsregister och identitetskontroll utöver att se ett id-kort. Kunskapsmässigt lär det bli standard med tester. Man kommer alltid att göra flera intervjuer vars resultat sedan jämförs med CV och annan information de hittat om dig. Det blir standard med kontroller mot sociala media, var du bor, drogtest och så vidare.

Det är klart att man då frågar sig, vad ska man då ta vägen i arbetsmarknaden när man är kriminellt belastad eller har drogproblem? Men är det någon jävla välgörenhet på arbetsmarknaden? Ingen vill få problem, så är det. Personer med kriminella problem kommer alltmer bli person non grata.

Så tänk er för innan ni gör något kriminellt.
Citera
2024-07-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är nog så att när politiker och ansvariga för samhället inte tog sitt ansvar utan lät massinvandring och kriminalitet skena iväg så blev situationen väldigt jobbig för företagen. De arbetssökande påhejade av arbetsförmedlingen sökar ALLA jobb även om de är långtifrån kompetenta nog för arbetet de söker till.

Det gör att företagen går på smällar allt oftare och försöker bemöta detta med mer arbete i rekryteringsprocessen. Där har då antalet rekryterare exploderat i antal ungefär som när antalet väktare har ökat i antal. Apparaten blir bra större och större för nu är det rekryterarna som ska leverera liksom.

Kraven har också ökat från allmänheten, det blir ett stort hallå när t ex en skola får problem med en lärare som knullar med eleverna eller när en dömd pedofil jobbar på en förskola eller som idrottslärare för lågstadieeleverna.

Det har också blivit så att nästan alla ljuger och trixar med sina CV som de fått lära sig på CV-kurserna att det är okey att skriva om det så det döljer brister och inkompetens.

Folk som söker har utbildningar från andra länder, språkbrister och en helt annan moralkänsla än vad som är i Sverige och ja listan kan göras hur lång som helst vad gäller problem i rekrytering och med anställda.

Jag tror att det blir standard med ekonomiskt kontroll (UC), kontroll mot brottsregister och identitetskontroll utöver att se ett id-kort. Kunskapsmässigt lär det bli standard med tester. Man kommer alltid att göra flera intervjuer vars resultat sedan jämförs med CV och annan information de hittat om dig. Det blir standard med kontroller mot sociala media, var du bor, drogtest och så vidare.

Det är klart att man då frågar sig, vad ska man då ta vägen i arbetsmarknaden när man är kriminellt belastad eller har drogproblem? Men är det någon jävla välgörenhet på arbetsmarknaden? Ingen vill få problem, så är det. Personer med kriminella problem kommer alltmer bli person non grata.

Så tänk er för innan ni gör något kriminellt.

Det har nog spårat ur när tonåringar på landsbygden åker dit för olovlig körning för att de tagit föräldrarnas bil till lokala ICAn.

Det ligger till last för evigt med dagens nuvarande system där allt sparas hos Verifiera.

Det är drakoniskt.
Citera
2024-08-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Det har nog spårat ur när tonåringar på landsbygden åker dit för olovlig körning för att de tagit föräldrarnas bil till lokala ICAn.

Det ligger till last för evigt med dagens nuvarande system där allt sparas hos Verifiera.

Det är drakoniskt.
Nu är det där lite överdrivet men samtidigt inte helt utan grund. På vår myndighet har vi en farhåga att minsta lilla synd kan ligga dig till last vilket gör att vi kan missa bra folk som hade lite otur när de tänkte för 10 år sedan. Det har blivit en större noll-tolerans mot framförallt drogrelaterade förseelser.

Men jag kan hålla med dig om att det ibland gått till överdrift. Vem fan har inte hittat på dumheter i sin ungdom? De festa mognar ju med tiden men idag ska man ju ha ett fläckfritt förflutet som du i princip bara kan få om du sitter i föräldrarnas källare och spelar dator och runkar 24/7.
Citera
2024-08-19, 20:43
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Nu är det där lite överdrivet men samtidigt inte helt utan grund. På vår myndighet har vi en farhåga att minsta lilla synd kan ligga dig till last vilket gör att vi kan missa bra folk som hade lite otur när de tänkte för 10 år sedan. Det har blivit en större noll-tolerans mot framförallt drogrelaterade förseelser.

Men jag kan hålla med dig om att det ibland gått till överdrift. Vem fan har inte hittat på dumheter i sin ungdom? De festa mognar ju med tiden men idag ska man ju ha ett fläckfritt förflutet som du i princip bara kan få om du sitter i föräldrarnas källare och spelar dator och runkar 24/7.

Och dessa incels är ju den perfekta arbetaren med den absolut bästa arbetsmoralen man kan tänka sig!

Nä förbjud all denna övervakning. Vi klarade oss bra innan 2005 genom att man säkerhets kollade personal gentemot Säpo förr. Då var det inte kört för en fjortis som körde en trimmad moppe att kunna få chansen till ett arbete som mekaniker eller lastbilschaufför. Nu är du tvärlurad!
Citera
2024-08-19, 20:48
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
ID-kontroll betyder ju bara att de kollar att det är du och ingen annan?

Bakgrundskontroll brukar betyda att de kollar att du inte har lika i bagaget, kanske kollar lexbase och liknande efter domar.

Många företag skriver inte ens ut att dom utför bakgrundskontroller! Utan att dom sätter sig ner på sin lunch och kollar upp dig redan efter att du fått en provanställning. Men den blir antingen förkortad eller inte förlängd bara.

Ja det är faktiskt inte helt enligt lagen. Men det finns absolut inget du kan göra för att bevisa varför du plötsligt inte längre var önskvärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in