Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-16, 23:23
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Tackar! Då lär Hovrätten döma honom till rättspsykiatrisk vård vilket torde vara det bästa som kan hända honom.

Ja det får vi hoppas.

Men finns det inte rätt många ute i samhället som är lika störda som Mört-Bert, eller värre?

Det skulle vara kul att få höra Mört-Berts egen syn på saken, och se vilket tillstånd han är i.

Har intagna på rättspsyk tillgång till internet?
Det verkar ha diskuterats och motionerats lite fram och tillbaka.
Vet någon vad som gäller nu?

Så här skriver i alla fall 1psykfall för några år sedan:
(FB) Livet på rättspsyk -den stora frågetråden

Fast jag undrar vad Mört-Bert mår bäst av. Internet, eller inte internet.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2024-05-16 kl. 23:28.
Citera
2024-05-17, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Ja det får vi hoppas.

Men finns det inte rätt många ute i samhället som är lika störda som Mört-Bert, eller värre?

Det skulle vara kul att få höra Mört-Berts egen syn på saken, och se vilket tillstånd han är i.

Har intagna på rättspsyk tillgång till internet?
Det verkar ha diskuterats och motionerats lite fram och tillbaka.
Vet någon vad som gäller nu?

Så här skriver i alla fall 1psykfall för några år sedan:
(FB) Livet på rättspsyk -den stora frågetråden

Fast jag undrar vad Mört-Bert mår bäst av. Internet, eller inte internet.

En del verkar ha tillgång till internet då det finns lite diverse trådar skapade av intagna på rättspsyk där dom berättar hur dom har det osv. Ifall Bert skulle få ha det så skulle det kanske innebära att vår underhållning kommer tillbaka!
Misstänker dock att det kan anses hämma hans behandling och vård om han får fortsätta googla om pedofiler och geeten, men man kan väl alltid hoppas!
Citera
2024-05-17, 09:44
Medlem
Sonny00s avatar
Svårt att hitta bra och aktuell information om internet på Rättspsyk. I denna artikel från 2019 sägs i alla fall att vissa intagna kan ha restriktioner. Något generellt förbud att använda internet verkar inte finnas i alla fall.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...t-pa-rattspsyk

Bert skulle nog må bäst av en långvarig nätpaus. Om han får fortsätta med att följa diverse konspirationsteoretiker och andra stollar så fastnar han nog i sitt tidigare tankesätt. Eller också kanske eventuell medicinering fungerar. Vi får väl se… själv hoppas jag slippa se honom mer i nuvarande tillstånd.
Senast redigerad av Sonny00 2024-05-17 kl. 09:48.
Citera
2024-05-17, 16:19
Om han ska behandlas på rättspsyk tills han blir frisk så lär han aldrig komma ut igen.
Citera
2024-05-17, 21:18
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Om han ska behandlas på rättspsyk tills han blir frisk så lär han aldrig komma ut igen.
Han har ju varit föremål för Stockholmspsykiatrins intresse tidigare. Och vi vet nu vad de släpper ifrån sig som "färdigbehandlade". Så satsa inte skjortan på det.
Citera
2024-05-17, 21:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
Han har ju varit föremål för Stockholmspsykiatrins intresse tidigare. Och vi vet nu vad de släpper ifrån sig som "färdigbehandlade". Så satsa inte skjortan på det.

Problemet är väl att dom inte fortsätter med medicinen efter dom skrivs ut och dom följer sällan avtalet om att fortsätta ha kontakt med öppenvården plus att dom fortsätter att självmedicinera med illegala droger tills dom hamnar i en psykos och blir inlagd igen.
Citera
2024-05-17, 22:23
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Problemet är väl att dom inte fortsätter med medicinen efter dom skrivs ut och dom följer sällan avtalet om att fortsätta ha kontakt med öppenvården plus att dom fortsätter att självmedicinera med illegala droger tills dom hamnar i en psykos och blir inlagd igen.
Utebliven medicinering/psykofarmaka är nog inte det överhängande problemet här, utan mera att mörten behöver en rejäl spark i arslet för att förstå att han inte längre är ett barn utan behöver stå (åtminstone hjälpligt) på egna ben. Många har varit honom behjälplig (husvagnsjimmy i Gävle? Fittjoff potatisbonde i Umeå?, Verandadamen på Rådmanso?, olika hjälporganisationer, privata donationer från ICA flygfyren? anonyma som fyllt på hans GB för att ge honom möjlighet att sprida dynga vidare, etc). Alla med otack som lön. Medicin lär inte hjälp här, men kanske en rejäl kick i röven. (OBS: spekulation från min sida, jag är inte psykutbildad)
Citera
2024-05-17, 22:52
Citat:
mörten behöver en rejäl spark i arslet för att förstå att han inte längre är ett barn utan behöver stå (åtminstone hjälpligt) på egna ben.

Det är mycket generöst av dig att tro att Mörten har ens en snöbollschans i helvetet att bli frisk.

Gubben är mega maxi slut som artist. Kaputt.
Citera
2024-05-18, 08:39
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Medicin lär inte hjälp här, men kanske en rejäl kick i röven. (OBS: spekulation från min sida, jag är inte psykutbildad)

Jag är inte heller särskilt kunnig inom psykiatri, förutom erfarenhet av en moster som var sjuk i princip hela sitt vuxna liv. Enligt min mor var ett av problemen att uppföljningen var i princip obefintlig. Hon låg inlagd otaliga gånger och skrevs sedan ut med recept på diverse mediciner. I 90% av fallen ansåg hon sig inte behöva medicinerna och då blev det som det blev.
Citera
2024-05-18, 12:14
Medlem
Roligt med alla som "jag kan inget, men jag tror"

Rättpsyk är et "straff" som leder till att man vårdas tills man är frisk.

Öppenvården i Sverige är ju på sin höjd en KBT kurs "Sluta va idiot lilla vän" eller antidepressiv medicinering.

Citerar mig själv:

"Var faktiskt tvungen att prata med en bekant som jobbar inom rättpsykiatrin.

Hon var väl inne på två saker. "Du ska vara rätt virrig för att dömas till rättspsyk".

Men. "Vi jobbar ju till skillnad från kriminalvården helt och hållet med vård. Då straffet är att man ska sitta inlåst till att vårdande instans bedömer att man kommer ut som en vettig och självständig medborgare så sitter man tills man är frisk."

Hennes bedömning var att de som döms till rättspsyk där brotten inte är så grova sitter väsentligt längre tid inlåsta. Du kan sitta 5-10 år på rättspykiatrisk avdelning för att sen förpassat till nått boende i norrland.

Sen finns det såklart de som efter ett par år med rätt medicinering och goda effekter av terapi och andra behandlingar kommer ut och är fullgoda medborgare.

Kraven är ju större på en inskriven i rättpsykiatrin än på dig och mig. Man ska klara av att ha ett hem och vårda det, Man ska klara av att vistas bland folk utan att väcka förargelse eller bli utåtagerad, man ska klara av att sköta ett yrke (om än det så är att städa eller sortera kvitton).

Vette fan om han döms till det. Men det räcker ju att se alla hans filmer och se hur måendet svajar upp och ner för att inse att han ÄR i behov av vård.

Bästa för Bert kanske är att vårdas på låst avdelning 5 år och sen få sluta sina dagar i norrland med ett metspö och nära djur på någon av de vårdinstitutioner som finns där."
Citera
2024-05-18, 21:11
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shingen
Roligt med alla som "jag kan inget, men jag tror"

Rättpsyk är et "straff" som leder till att man vårdas tills man är frisk.

Öppenvården i Sverige är ju på sin höjd en KBT kurs "Sluta va idiot lilla vän" eller antidepressiv medicinering.

Citerar mig själv:

"Var faktiskt tvungen att prata med en bekant som jobbar inom rättpsykiatrin.

Hon var väl inne på två saker. "Du ska vara rätt virrig för att dömas till rättspsyk".

Men. "Vi jobbar ju till skillnad från kriminalvården helt och hållet med vård. Då straffet är att man ska sitta inlåst till att vårdande instans bedömer att man kommer ut som en vettig och självständig medborgare så sitter man tills man är frisk."

Hennes bedömning var att de som döms till rättspsyk där brotten inte är så grova sitter väsentligt längre tid inlåsta. Du kan sitta 5-10 år på rättspykiatrisk avdelning för att sen förpassat till nått boende i norrland.

Sen finns det såklart de som efter ett par år med rätt medicinering och goda effekter av terapi och andra behandlingar kommer ut och är fullgoda medborgare.

Kraven är ju större på en inskriven i rättpsykiatrin än på dig och mig. Man ska klara av att ha ett hem och vårda det, Man ska klara av att vistas bland folk utan att väcka förargelse eller bli utåtagerad, man ska klara av att sköta ett yrke (om än det så är att städa eller sortera kvitton).

Vette fan om han döms till det. Men det räcker ju att se alla hans filmer och se hur måendet svajar upp och ner för att inse att han ÄR i behov av vård.

Bästa för Bert kanske är att vårdas på låst avdelning 5 år och sen få sluta sina dagar i norrland med ett metspö och nära djur på någon av de vårdinstitutioner som finns där."

Man kan faktiskt också fortsätta vårdas enligt RTV men på typ ett HVBhem eller liknande, men med krav om att sköta medicinering hygien etc. Man kan efter ett tag få permis. Om kraven inte efterlevs kan man plockas in på avdelning igen eller tvingas bo kvar på HVB hur länge som helst.
Citera
2024-05-18, 22:08
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
eller tvingas bo kvar på HVB hur länge som helst.

Som musik för mina öron.

Ni med kollen, vad är oddsen på en skala mellan mega och maxi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in