Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-20, 12:55
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Eftersom de rapporterar storm och svårt väder så är det rimligt att anta att orsaken är storm och svårt väder.
No shit, Sherlock.
Citera
2024-05-20, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Om EU hade kondolerat med t ex: "Vår nära och kära vän i Iran har gått ur tiden" (vilket är ungefär vad Putin uttalat ang. dödsfallet) skulle folket i EU verkligen ha skäl att bli förbannade. Ett neutralt och artigt kort kondolerande, då ett lands president dött i en olycka, är däremot helt OK. Man måste följa diplomatins spelregler annars avskaffas diplomatin.

Komiskt hur många trådar som genast får in såna här inlägg vilka är ägnade att så split mellan folk i väst. Har Kreml plöjt in sina sista rubel i påverkansoperationer? Till ingen nytta i så fall.
Du kanske inte bryr om svenske spionen som sitter i iranskt fängelse. Ett uttryck för kondoleanser från Carl Gustaf och svenska regeringen skulle vara ett utmärkt tillfälle att blidka iranska regimen.
I samband med begravningen kommer sannolikt amnesti att utlysas i Iran. Men på grund av människor som du kanske detta inte har någon inverkan på frigivningen av svenska medborgaren. Jag ska påminna dig om namnet på svensken - Johan Floderus
Senast redigerad av Yearling 2024-05-20 kl. 13:02.
Citera
2024-05-20, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yearling
Du kanske inte bryr om svenske spionen som sitter i iranskt fängelse. Ett uttryck för kondoleanser från Carl Gustaf och svenska regeringen skulle vara ett utmärkt tillfälle att blidka iranska regimen.

Sverige och EU ska enbart kondolera på det minimala sätt som krävs för god ton i diplomatin. Det var en brutal mördare och förtryckare som dog, ingen människorättskämpe eller liknande. Den svenska medborgare som sitter fängslad i Iran är en separat fråga. Spion är han heller inte, bara enligt den vidriga iranska regimen.
Citera
2024-05-20, 13:13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...n-for-satanism
Eller har det med deta och göra?
Nej, det låter väldigt långsökt.
Citera
2024-05-20, 13:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yearling
Men det är roligt. Att svensk media basunerar ut om Putins kondoleanser, men är tyst om EU:s kondoleanser. Det är trots allt kondoleanser å alla européers, alla svenskars vägnar. Men de tror att det är viktigare för oss att veta om Putin. Skrämmande orättvisa!
Skillnaden är att Putin aktivt samarbetar med Iran för att kunna mörda i Ukraina medan EU utfärdat sanktioner mot Iran.
Citera
2024-05-20, 13:20
Medlem
Kedoxs avatar
Tid för revolution?
Irans befolkning har väl tvångsislamiserats i 40 år.
Citera
2024-05-20, 13:21
Medlem
DaEzzs avatar
Förmodligen den enda flygkraschen i historien där folk oroat sig över att någon eventuellt överlevt
Citera
2024-05-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Jättekonstigt att Iran fortfarande efter 40år flyger statsämbeten med Amerikanska Bell som det varit exportförbud på de senaste 40åren. Måste vara väldigt komplicerat att hålla dessa luftvärdiga.

Det finns ett flertal ryska helikoptermodeller från Kazan som de borde kunna få full support med reservdelar och service från tillverkaren. Med tanke på att de kämpar med sina Bell så gissar jag på att de inte får köpa av Ryssland, intressant med tanke på BRICS.

Dom har inga större problem att hitta delar till sina Bell. Dubai, UAE, Kazakstan m.m ställer gärna upp
och säljer delar. Det går 10 flighter om dagen från Dubai till Teheran.

Varför dom inte köpt någon Ryskbyggd övergår även mitt förstånd.
Kazan Ansat hade väl varit en logisk efterträdare till dom åldrande Bell
eller så är det så enkelt att Ryssarna inte har några att sälja ?
Citera
2024-05-20, 13:42
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Så filmade och fotade som de passagerarna var under ditresan och vid start hemåt. Det är inte så att presidentflyget tar upp liftare.
Vart fan var de filmade ifrån, tror du det var första gången han åkte helikopter?
Citera
2024-05-20, 13:48
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Förmodligen den enda flygkraschen i historien där folk oroat sig över att någon eventuellt överlevt

Plus ett på den. 🥳

Det är inte ofta man blir glad när man läser om flygkrascher, men den här gången känns det bara bra. Brinn i helvetet, mördarislamist!

Undrar hur lång tid det kommer att ta innan regimen börjar skylla på Israel....
Citera
2024-05-20, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Det sista är absolut inte minst troligt. Varför skulle det inte vara troligt?

Jag menar, usa dödade deras general med en riktad robot från långt håll för nåt år sedan

Israel dödade flera av deras toppar nyligen, också från distans.

Vad pekar på att de inte skulle kunna göra det, låt säga från Azerbajdzjan, och över gränsen till östra Azerbajdzjan?

Jag vill minnas att Blinken och andra usa politiker vart där nyligen och träffat deras regering. Usa har varit där frekvent senaste tiden, för att påverka dem emot ryssland.
Jag satsar min 100 lapp på usa/israel. Det låter för "slumpmässigt" att just Presidentens helikopter av 3st skulle krascha och nu hittar man honom inte.

Väldigt mycket som passar in kring detta för att det skulle vara en vanlig olycka.

Vad gäller dem du nämner som dödades med riktad robot är inte så svårt, vet man bara platsen personen befinner på så finns bl.a. GPS för att träffa på fem meter när, men en flygande farkost dessutom tre st och med luftrobot skjuta ner "rätt" helikopter är aningen svårare.

Dåligt väder, misstag från piloterna låter mer sannolikt och har hänt ett antal gånger att pilotmisstag har avslutats i en bergvägg. Tekniskt fel och piloten kanske försökte nödlanda med autorotation men misslyckades, ja ner kom han men följdverkningarna blev ödestigra.

Att annan utomstående makt skjutit ner helikoptern tar jag för osannolikt, det närmaste om främmande makt skulle vara inblandad är sabotage, ungefär som gick Prigozjin tillmötes, behövs inte säskilt stor laddning som exempel för att göra en helikopter omöjlig att manövrera. Men vid ett sådant scenario så måste främmande makt ha personal på plats och det tar jag för osannolikt. Det är betydligt större sannolikhet att någon gruppering inom Iran eller liknande ville bli av med presidenten och hans följe om det var ett attentat. Jag tror mest på tekniskt fel eller pilotmisstag, rent statistiskt brukar det vara så, man skall inte göra det krångligare än vad det är, Ockhams rakkniv.
Citera
2024-05-20, 14:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Det var en amerikansk Bell 212, mest troligt med de senaste uppgraderingarna. Och även om det vore en gammal rysk helikopter så lär även den ha varit uppgraderad i så fall.

How did Iran's president end up on a four-decade-old US-made helicopter?
https://www.euronews.com/2024/05/20/...-us-helicopter

Jag menar de skyller alltså givet på USA åter igen. Att det är USAs fel. Men liksom ingen tvingade dom att ha kvar dessa helikoptrar, flyg med mera som de alltså fick extremt billigt i slutet av 70-talet. Då innan revolutionen.

Jag menar inte ens i USA används längre dessa äldre grejer. Så även om de nu kunnat fått reservdelar är det ju inte säker att sådana ens tillverkas längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in