Citat:
Ursprungligen postat av
RonnyKålman
Det sista är absolut inte minst troligt. Varför skulle det inte vara troligt?
Jag menar, usa dödade deras general med en riktad robot från långt håll för nåt år sedan
Israel dödade flera av deras toppar nyligen, också från distans.
Vad pekar på att de inte skulle kunna göra det, låt säga från Azerbajdzjan, och över gränsen till östra Azerbajdzjan?
Jag vill minnas att Blinken och andra usa politiker vart där nyligen och träffat deras regering. Usa har varit där frekvent senaste tiden, för att påverka dem emot ryssland.
Jag satsar min 100 lapp på usa/israel. Det låter för "slumpmässigt" att just Presidentens helikopter av 3st skulle krascha och nu hittar man honom inte.
Väldigt mycket som passar in kring detta för att det skulle vara en vanlig olycka.
Vad gäller dem du nämner som dödades med riktad robot är inte så svårt, vet man bara platsen personen befinner på så finns bl.a. GPS för att träffa på fem meter när, men en flygande farkost dessutom tre st och med luftrobot skjuta ner "rätt" helikopter är aningen svårare.
Dåligt väder, misstag från piloterna låter mer sannolikt och har hänt ett antal gånger att pilotmisstag har avslutats i en bergvägg. Tekniskt fel och piloten kanske försökte nödlanda med autorotation men misslyckades, ja ner kom han men följdverkningarna blev ödestigra.
Att annan utomstående makt skjutit ner helikoptern tar jag för osannolikt, det närmaste om främmande makt skulle vara inblandad är sabotage, ungefär som gick Prigozjin tillmötes, behövs inte säskilt stor laddning som exempel för att göra en helikopter omöjlig att manövrera. Men vid ett sådant scenario så måste främmande makt ha personal på plats och det tar jag för osannolikt. Det är betydligt större sannolikhet att någon gruppering inom Iran eller liknande ville bli av med presidenten och hans följe om det var ett attentat. Jag tror mest på tekniskt fel eller pilotmisstag, rent statistiskt brukar det vara så, man skall inte göra det krångligare än vad det är, Ockhams rakkniv.