Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-21, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kan detta vara uppsegling till en storkonflikt? Jag har inte sett att Iran anklagar Israel eller USA, men det kan komma.

USA mördade 290 civila när de sköt ned IA 655. 254 var iranier. Detta Twittrade Raisis företrädare Rouhani hotfullt om dagen innan Iran sköt ned UIA 752 med bl.a. 10 civila svenskar (och fler "hemmahörande" i Sverige), många kanadensare etc, 176 döda civila.

Raisis krasch skulle kunna vara en fortsättning på den duellen.

Är det verkligen en vanlig olycka? Det är möjligt. Men det passar lite för bra in. Saudi och Iran har närmat under kinesisk medling. Men med USA i bilden kan Saudi bli indraget. EU kan dikta upp motiv att skruva ned oljekranarna och svälta oss ännu mer.

Iran anklagar USA nu.. men får se efter utredningen vad som sägs..
Citera
2024-05-21, 06:44
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea

Hej!
Har du läst artikeln? Jag kommer inte åt den, så det är oklart var dom anklagar USA för. För att dom var tvungna att flyga med avslagna transpondrar, eller att dom ska ha skjutit ned dom.
Citera
2024-05-21, 06:47
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Edit: Mullorna tar ingen skit:

Från AB. Skitsnack, säger jag
Mullorna är ju totalt fulla av skit.

Vilket jävla clownland alltså... Kör omkring landets absoluta ledning i kärror som borde varit skrotade för årtionden sedan. Som Iran skrapar ihop reservdelar till, högst sannolikt, från begagnatmarknaden. För snåla för att köpa något nyare.

Efter beskedet om dödskraschen har det nu framkommit att regimen i ett hemligt dokument varnats för sin helikopterflotta, uppger The Guardian.

Det fanns en oro för att underhållet av den åldrande flottan var eftersatt på grund av brist på reservdelar.

Man uppmanades att köpa två nya ryska helikoptrar för att transportera den högsta ledningen.
Mohammad Javad Zarif, tidigare utrikesminister och FN-ambassadör i Iran, anklagade nu USA för att indirekt ha orsakat presidentens död genom handelssanktionerna mot landet.

”Ännu en punkt på den svarta listan över amerikanska brott mot Iran”, uppger han.

Dumma dumma USA och väst som har sanktioner mot terrorregimen i Teheran.

Konstigt att man som land vill göra sig ovän med nästan alla andra länder på planeten när man är för korkade och efterblivna för att kunna ta fram något mekaniskt eller elektroniskt själva.

Konstigt att dom inte rider åsnor istället för att använda den vita djävulens flygande 70-talsteknik.
Det amerikanska utrikesdepartementet slog tillbaka mot anklagelserna under kvällen.

– Till sist är det den iranska regeringen som är ansvarig för beslutet att flyga en 45 år gammal helikopter i vad som har beskrivits som dåliga väderförhållanden, inga andra,

Ja, precis. 45 år gammal kärra. Som förmodligen lämnats kvar i landet från innan diktaturen tog över. I dåligt väder. Sannolikt med dåligt underhåll.

Kanske skulle satsa på annat än koranstudier så hade inte landet stått still i utvecklingen sedan 1979.
Senast redigerad av JustTrolling 2024-05-21 kl. 06:51.
Citera
2024-05-21, 07:24
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Hans son har pekats ut som efterträdare. Men det skulle vara spännande med en klassisk Machiavelisk maktkamp i toppskicket.

Det är alltså den religiösa kejsarens son som anses vara den som tar över president posten i Iran.

Med andra ord blir det son och fader som i så fall kommer att styra Iran.

Ju mer jag ser på det så pekar nu allt på att Raisi blev mördad av krafter inom Iran....
Citera
2024-05-21, 08:07
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
45 år gammal kärra. Som förmodligen lämnats kvar i landet från innan diktaturen tog över. I dåligt väder. Sannolikt med dåligt underhåll.
Underättelser har börjat strömma in att det var en Bell 212 , "gammal kärra" ? ja men dåligt underhållen troligtvist inte med tanke på all smugglingsverksamhet de har, skulle de sannolikt prioritera sina vip-smurfar. Däremot märkligt är att transpondern av nån anledning var avstängd (eller inte utrustad alls), vilket gjorde sökandet utdraget. Funna kraschsajten är extremt kuperad, terräng med branta stup och höga träd och där gav de sig alltså ut i det vädret.
Citera
2024-05-21, 08:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Menea

Rabiata Iranier anklagar alltid USA. Ryssjävlar likaså.
Citera
2024-05-21, 08:22
Medlem
Gud har straffat de ogudaktiga för deras raketanfall på Israel och skickat tillbaka djävulen till helvetet.
(här använder jag den typ av retorik som är bruklig i dessa länder).
Citera
2024-05-21, 08:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Hej!
Har du läst artikeln? Jag kommer inte åt den, så det är oklart var dom anklagar USA för. För att dom var tvungna att flyga med avslagna transpondrar, eller att dom ska ha skjutit ned dom.
Kommentar:
Att flyga med transpondern avslagen är väl en ganska rimlig säkerhetsåtgärd om man tror att någon skulle kunna tänkas angripa helikoptern. Transponderns signaler kan ju detekteras av vem som helst, t.ex. Flight Radar24 (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flightradar24). Detta gäller även om helikopter skulle haft en gammal SSR-transponder från 70-talet (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Seco...eillance_radar).

Jag har svårt att tro att t.ex. Air Force 1 flyger med påslagen transponder, men någon mer insatt för gärna rätta mig om jag har fel.

Sedan gör ju transpondern ingenting för att hindra att man flyger in i ett berg. Således inte mycket att anklaga USA för.
Senast redigerad av farbror_barbro 2024-05-21 kl. 08:49.
Citera
2024-05-21, 08:52
Medlem
och FN håller en tyst minut för slaktaren från Teheran. Det säger väl allt om FN.

https://www.foxnews.com/world/un-hol...licopter-crash
Citera
2024-05-21, 08:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Kolla bilderna, den har inte sprängts. Däremot är det interessant varför de andra två klarade sig.

Edit: Mullorna tar ingen skit:

Från AB. Skitsnack, säger jag
Det finns väl inga autentiska bilder från platsen, eller har jag fel? Bl.a. TT hade tydligen använt en äldre bild från Iran av misstag.
Citera
2024-05-21, 08:56
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
och FN håller en tyst minut för slaktaren från Teheran. Det säger väl allt om FN.

https://www.foxnews.com/world/un-hol...licopter-crash

Så oerhört osmakligt.
Citera
2024-05-21, 09:23
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Rabiata Iranier anklagar alltid USA. Ryssjävlar likaså.
Ja så är det, vissa länder anklagar alltid någon annan när de själva klantar sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in