2023-05-24, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Lägg upp länk till domen. Många nyfikna.

Står det någonstans i domen att hon cyklade på gatan bredvid en lastbil som körde om henne samtidigt som hon fipplade med mobilen?
Står det att det var mobil fipplande som gjorde att hon inte upptäckte lastbil framför henne?

Eller har domen helt utelämnat mobil fipplandet?
VAR det inget mobil fipplande?
Är mobil fipplande bara ett påhitt? Varifrån?

Står inget om att den förolyckade kvinnan höll på med mobilen. I domen framgår det att cyklisten färdas bredvid lastbilen på Rosenlundsgatan.

Målnummer B 15905-22 vid Stockholms tingsrätt. Fick domen på under 24 h.
Citera
2023-05-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Står inget om att den förolyckade kvinnan höll på med mobilen. I domen framgår det att cyklisten färdas bredvid lastbilen på Rosenlundsgatan.

Som sagt.... M.A har själv skrivit om att hon blev uppringd av B.C, flera signaler gick fram innan hon svarade och då hörde hon att något var fel. Så... B.C måste ha ringt upp precis innan det hände.

Jag får inte ihop att hon cyklade på gatan med de spår som fanns på marken efteråt... fläckar nästan i höjd med första blomkrukan in på tvärgatan. (Kolla Google Maps, så förstår ni. Rosenlundsgatan 54, vänstra gaveln om man tittar mot huset.)

Dessutom har ett vittne skrivit så här tidigare i tråden... svar på fråga om plats.

Citat:
Ursprungligen postat av ConsigliereG
Exakt där.

Jag har svårt att avgöra hur fort hon cyklade, då jag uppmärksammade händelsen precis när lastbilen började köra över henne och cykeln. Men tror inte att hon cyklade i astronomiska hastigheter.

Chauffören var riktigt ouppmärksam, då han först körde över framdelen av cykeln med sitt framhjul så hon hamnade på backen, och när han rätat upp svängen så befann hon sig under lastbilen mellan fram och bakhjul. Då blundade jag.

Hon cyklade mest troligt på trottoaren, vad jag kunde se. Tänkte inte så mycket på det då
Citera
2023-05-24, 22:13
Medlem
Så här skriver M.A.

Citat:
Klockan 14.02 ringer du. Ringsignalen som du lagt in åt mig ljuder och din röst sjunger ”Äntligen på väg” som så många gånger förr. Jag är lite obalanserad och tänker att jag kanske inte borde svara. Du blir ofta så påverkad av min sinnesstämning och nu vet jag att du dessutom säkert är jättestressad. Du hade ju en tid hos läkaren klockan 14. Jag svarar ändå. Jag hör att du är där, att du andas. Det låter konstigt. Tungt. Tänker först att du fickringt mig men det går inte med din telefon. Jag ropar och undrar, vad gör du? Har det hänt något? Bara den där andningen. Sen ett högt skrik i bakgrunden ”Ni måste ringa polisen också! Ring polisen!” Sen bryts samtalet. Det har gått 9 sekunder. Jag ringer tillbaka. Och ringer tillbaka. Igen och igen.

Länk till inlägg
Citera
2023-05-27, 13:53
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern

Citat:
Ursprungligen postat av Sheeevil
Som sagt.... M.A har själv skrivit om att hon blev uppringd av B.C, flera signaler gick fram innan hon svarade och då hörde hon att något var fel. Så... B.C måste ha ringt upp precis innan det hände.

Jag får inte ihop att hon cyklade på gatan med de spår som fanns på marken efteråt... fläckar nästan i höjd med första blomkrukan in på tvärgatan. (Kolla Google Maps, så förstår ni. Rosenlundsgatan 54, vänstra gaveln om man tittar mot huset.)

Dessutom har ett vittne skrivit så här tidigare i tråden... svar på fråga om plats.
Exakt!
Svårt att fatta hur det går ihop....domen, vittnesmålet och placeringen av fläckarna.
Är fläckarnas placering andrahandsuppgifter eller något du sett med egna ögon?

Mobilsamtalet kan ha utelämnats för att man inte prövade Betsys skuld eftersom hon dog. Funkar det så?
Försvaret borde väl anfört det som förmildrande omständighet att Betsy var uppmärksam på annat?
Citera
2023-05-28, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Exakt!
Svårt att fatta hur det går ihop....domen, vittnesmålet och placeringen av fläckarna.
Är fläckarnas placering andrahandsuppgifter eller något du sett med egna ögon?

Mobilsamtalet kan ha utelämnats för att man inte prövade Betsys skuld eftersom hon dog. Funkar det så?
Försvaret borde väl anfört det som förmildrande omständighet att Betsy var uppmärksam på annat?

Såg fläckarna själv.
Citera
2024-05-23, 10:23
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja vems var felet….?
Vi saknar verkligen FUP!

Lastbilchaffisen saknade tydligen rätt inställd höger(?) backspelet - som sannolikt inte hade hjälp för att se cyklisten som kom direkt från sidan. Det var tydligen också en blinkers som inte fungerade - var det den främre högra blinkersen som saknades? Om det var den bakre eller någon blinkers på vänster sida har det nog inte haft betydelse för olyckan.

Ponera att lastbilen inte lagvidrigt hade saknat en korrekt inställd backspegel och en fungerande blinkers - hade chauffören ändå blivit dömd?
Han stod åtalad för vållande till annans död, om jag förstått det rätt. Blev han dömd för det?

Naturligtvis måste en lastbilschaufför vara enormt uppmärksam och visa extra stor försiktighet när han kör i stadstrafik. Men någonstans måste man också kunna förutsätta att andra trafikanter också följer trafikreglerna - annars blir det ju fullkomligt omöjligt att överhuvudtaget köra i trafiken.

• En cyklist har inte på en trottoar att göra.
• En cyklist ska naturligtvis ha uppmärksamheten på trafiken och ev gående på trottoaren - och absolut inte fibbla med sin telefon medan hon cyklar!

Man måste kunna utgå från att gångtrafikanter närmar sig en svängande bil som kör över trottoaren med gånghastighet och att dessa gående och andra bilförare därför hinner uppmärksamma vad som sker och stanna i tid.
En cyklist kör sannolikt betydligt fortare än en gående och har cyklisten dessutom fokus på sin telefon och är ouppmärksam, kommer cyklisten inte hinna stanna. Precis det som antagligen har hänt.

Hade inte B betett sig så urbota dumt och cyklat på trottoaren och samtidigt ringt med sin telefon - hade hon rimligen aldrig blivit överkörd. Oaktat lastbilens backspeglar och blinkers.

Så vems var egentligen felet?

Artikeln i Ex.press. är fullkomligt förfärlig!
Full av faktafel och märkliga slutsatser. Hur kan man skriva något så tendentiöst och vinklat?
Skriv sanningen i stället och dra vettiga slutsatser. Som att aldrig cykla på trottoaren och aldrig fibbla med telefonen medan du framför ett fordon i trafiken!

https://www.expressen.se/ledare/patr...-4-000-kronor/

Därtill att någon som varken är registrerad som anhörig i sjukvårdens journaler, inte är släkt, gift eller bor tillsammans med en intagen patient - naturligtvis inte bara ska kunna ringa upp ett sjukhus och få reda på medicinska uppgifter om tillståndet hos en icke tillfrågad patient.
Det som Bs uppgivna käraste M inte fick och var så upprörd över - M tyckte att hennes ord i telefonen borde räcka för att bryta sjukhussekretessen.
Det matchar i dumhet artikeln ovan.

M.A var på P4 Stockholm i går morse och pratade cykelsäkerhet och Saknad efter B.
Ville förbjuda tunga fordon i innerstaden.
Citera
2024-05-23, 11:49
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
M.A var på P4 Stockholm i går morse och pratade cykelsäkerhet och Saknad efter B.
Ville förbjuda tunga fordon i innerstaden.
FUP om du är intresserad: https://anonymfile.com/2pnVY/kvinnli...b-15905-22.pdf
Citera
2024-05-23, 12:15
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Länk till detta inlägg ligger nu under trådstarten. /Moderator
Citera
2024-05-23, 22:12
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Är det nån som lyckats ladda hem denna? Jag får bara en massa popups men får aldrig nedladdningen att starta.
Citera
2024-05-24, 05:12
Medlem
Fungerade utmärkt för mig, du får dock vänta 45sek. Tack till uppladdaren!
Citera
2024-05-24, 05:35
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sar.Kast
Fungerade utmärkt för mig, du får dock vänta 45sek. Tack till uppladdaren!
Jag väntade de 45 s.
Använde du mobil eller pc och vilken browser?
Citera
2024-05-24, 07:02
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisBatikhexan
Jag väntade de 45 s.
Använde du mobil eller pc och vilken browser?
Här har du en back up: https://easyupload.io/w949k0 (Länken är giltig i 30 dagar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in