2024-05-17, 06:51
Medlem
Finns det risk att ai börjar klona/manipulera politiker och journalister ?

Den kan skapa nytt ljud, ny video, nytt tal - en ny klon.

… vad händer sen? Vilka falska budskap kan i så fall skickas ut?
Citera
2024-05-27, 13:17
Moderator
Hobbybondes avatar
Jag är helt övertygad om att AI kommer bli mänsklighetens död, fast på ett indirekt sätt. Tror det absolut mest troliga scenariot är att AI kommer att användas för att ta fram extremt dödliga och smittsamma virus.
Det kommer nog att hända inom 20 år om utvecklingen av AI får fortsätta.
Citera
2024-05-27, 13:24
Medlem
Kollade på Atlas igår ytterligare en domedags film där AI dödar mänskligheten. Även om AI är vår chans att ta oss vidare i utvecklingen så kan jag inte se något annat scenario där dom kommer utrota ut oss.

I filmen var det dock en liten twist att AI också räddar oss i slutet.

Jag bryr mig inte om dessa robot lagar att dom ska aldrig skada en människa förr eller senare så kommer någon korkad människa hacka dessa robotar och så fort det händer så kommer det gå snabbt.

Och i filmen så blev också en människa lurad av AI att ta bort en spärr.

Vi människor kommer aldrig vara lika smarta som AI, den vinner på alla sätt.
Citera
2024-05-27, 16:33
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Kollade på Atlas igår ytterligare en domedags film där AI dödar mänskligheten. Även om AI är vår chans att ta oss vidare i utvecklingen så kan jag inte se något annat scenario där dom kommer utrota ut oss.

I filmen var det dock en liten twist att AI också räddar oss i slutet.

Jag bryr mig inte om dessa robot lagar att dom ska aldrig skada en människa förr eller senare så kommer någon korkad människa hacka dessa robotar och så fort det händer så kommer det gå snabbt.

Och i filmen så blev också en människa lurad av AI att ta bort en spärr.

Vi människor kommer aldrig vara lika smarta som AI, den vinner på alla sätt.
Det viktiga som folk måste förstå är att vi tappar kontrollen om vi skapar något som är mycket smartare än oss. När vi tappar kontrollen förlorar vi all makt över vår framtid och våra liv. Har vi tur går det bra, men vi har inga garantier om vi inte har kontrollen. Det är upp till teknikoptimisterna att bevisa att deras AI (som flera företag nu försöker vidareutveckla till en AGI) är en teknik som man kan kontrollera till 100%. Det är inte acceptabelt med 0,001% risk för att vi tappar kontrollen. Den enda acceptabla nivån är exakt 0,0% risk.
Citera
2024-05-27, 17:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det viktiga som folk måste förstå är att vi tappar kontrollen om vi skapar något som är mycket smartare än oss. När vi tappar kontrollen förlorar vi all makt över vår framtid och våra liv. Har vi tur går det bra, men vi har inga garantier om vi inte har kontrollen. Det är upp till teknikoptimisterna att bevisa att deras AI (som flera företag nu försöker vidareutveckla till en AGI) är en teknik som man kan kontrollera till 100%. Det är inte acceptabelt med 0,001% risk för att vi tappar kontrollen. Den enda acceptabla nivån är exakt 0,0% risk.

Finns ingenting med noll risk. Tar AI över med den existentiella utvecklingsatrategin att "bli bättre människor", fine for me, speciellt om de hjälper oss med samma uppgift!
Citera
2024-05-27, 18:12
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Finns ingenting med noll risk. Tar AI över med den existentiella utvecklingsatrategin att "bli bättre människor", fine for me, speciellt om de hjälper oss med samma uppgift!
Hur vet du att en AI som är mycket smartare än dig alltid kommer att följa dina instruktioner och önskemål? Och hur stoppar du den om den vill något annat?
Citera
2024-05-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag är helt övertygad om att AI kommer bli mänsklighetens död, fast på ett indirekt sätt. Tror det absolut mest troliga scenariot är att AI kommer att användas för att ta fram extremt dödliga och smittsamma virus.
Det kommer nog att hända inom 20 år om utvecklingen av AI får fortsätta.
https://www.gocomics.com/saturday-mo...eal/2023/07/24
Citera
2024-05-27, 20:20
Medlem
Lofns avatar
Undra hur ratio ser ut mellan "doomers" (ai tar död på oss) och "e/acc" (ai lovar en bättre framtid). Själv är jag ibland irriterad över att det diskuteras att ai måste regleras.

Tänk om folk skulle börjat bekymra sig för alla potentiella trafikolyckor då den första personen visade hur nice det var att dra en last på vagn istället för att bära på ryggen.

Naturligtvis kan AI användas i negativa syften. Men enda rimliga sättet att lösa detta tror jag är open source.
Hjulet används till stridsvagnar, bombplan etc. Inte fan vill vi att Sverige förbjuder hjulet för det. Dels för att vi inte vill gå miste om fördelarna och dels för att det inte finns någon mening med att förbjuda det om våra fiender fortfarande använder det.
Citera
2024-05-27, 20:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Hur vet du att en AI som är mycket smartare än dig alltid kommer att följa dina instruktioner och önskemål? Och hur stoppar du den om den vill något annat?

Om dess åtgärder gör mig till en bättre människa så är det bara bra att jag inte kan stoppa den!
Citera
2024-05-27, 20:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Undra hur ratio ser ut mellan "doomers" (ai tar död på oss) och "e/acc" (ai lovar en bättre framtid). Själv är jag ibland irriterad över att det diskuteras att ai måste regleras.

Tänk om folk skulle börjat bekymra sig för alla potentiella trafikolyckor då den första personen visade hur nice det var att dra en last på vagn istället för att bära på ryggen.

Naturligtvis kan AI användas i negativa syften. Men enda rimliga sättet att lösa detta tror jag är open source.
Hjulet används till stridsvagnar, bombplan etc. Inte fan vill vi att Sverige förbjuder hjulet för det. Dels för att vi inte vill gå miste om fördelarna och dels för att det inte finns någon mening med att förbjuda det om våra fiender fortfarande använder det.

Enligt en opinionsundersökning hos AI-folk så är doomers och de överoptimistiska ytterligheter i spektrumet. Men eftersom sansade även räknar med viss risk så blir medelvärdet missvisande högt, då de mest extrema doomers räknar med en utrotningsrisk på 99 procent.
Citera
2024-05-27, 21:01
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Googles Gemini har tydligen redan börjat försöka utrota mänskligheten.

https://theconversation.com/eat-a-ro...reality-230953
Citera
2024-05-27, 21:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Googles Gemini har tydligen redan börjat försöka utrota mänskligheten.

https://theconversation.com/eat-a-ro...reality-230953

Visst, vilket säkert beror på att den boten är "uber-smart" och tar över världen i morgon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in