Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
Men sitt du där i ditt eget lidandes bittra träsk och repetera ditt mantra om hur lyckan bara är en villfarelse, så lever jag vidare på det sätt som faktiskt gör mig lycklig. Om detta (mot all sannolikhet och förmodan) skulle innebära att jag har lägre IQ än du, så verkar det ärligt talat bara vara en fördel.
Exakt. Olycklighet är kanske den största villfarelsen av alla. Den föder enbart mer olycklighet och gör således bäraren av olyckligheten ännu olyckligare. De som istället lider av villfarelsen meningsfullhet mår åtminstone bra under tiden. Olycklighet gör det mycket svårt att upprätthålla fungerande relationer med andra. Man blir ensam och arbetslös och får massor av tid över att fylla med ännu mer tankar på alltings meningslöshet.
TS, antar att du gärna ser sig som mer intelligent och mer klarsynt än andra. Du har sett ljuset, vi andra kan inte förstå dig, vi lallar omkring i tron att blommor är vackra och doftar gott, när blommor i själva verket bara är ute efter sex så de kan gå i frö och föröka sig. Koltrastens sång strax före gryningen kan översättas till Vem vill knulla? Kom och knulla med mig! Osv. Alla blir gamla och fula och dör. Politiker vill berika sig själva. Ja, vi vet. Alla normalbegåvade vet detta. Alla vältrar sig inte i denna insikt.
Nu tror jag dock att TS egentliga problem är depressionssjukdom, inte ett övermått av intelligens. Det kan vara väldigt svårt, ofta omöjligt, att ta sig ur depression på egen hand. Depression kan bli livslång.