Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-28, 18:59
  #13
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Målet är att eskalera konflikten. Givetvis kommer de se till att det blir civila dödsoffer inne i Ryssland.

Samma sak som terrordådet på koncerthuset i Moskva, målet var att eskalera konflikten och att de medvetet gjorde att allt skulle peka på Ukraina.

Putinvänliga media-buzz words deluxe.

"Eskalera konflikten" t.ex. Förklara den för mig. Hur kan ett mindre, fattigare och svagare land med på papper mycket mindre militär förmåga "eskalera konflikten" som skapats av deras rikare, större och på papper militärt starkare granne som invaderat dem, enbart genom att slå mot militära mål på det större landets territorium?

Är det verkligen att "eskalera" en konflikt? Ukraina borde förstås bara ge upp, och sluta eskalera konflikten sådär elakt?
Citera
2024-05-28, 19:10
  #14
Moderator
Meijis avatar
Rubrik förtydligad.

Utgången rubrik: Sverige förklarar krig mot Ryssland

/Moderator
Citera
2024-05-28, 19:20
  #15
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Bara så att jag förstår det förvirrade resonemanget ordentligt. Menar du, ts, att om vi säljer vapen till Frankrike, och Frankrike därefter använder de vapnen som en liten del av sin krigsinsats när de invaderar...... Spanien, så har Sverige de facto förklarat krig mot Spanien i det läget?
1. Vi säljer inte vapen till Ukraina. Vi skänker dem till Ukraina.

2. Om vi i samband med överlämnandet av vapnen till Frankrike skulle säga, "Varsågod, här har ni vapen att attackera Spanien med", så skulle jag tro att Spanien tar det som en krigsförklaring.
Citera
2024-05-28, 19:23
  #16
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
De får använda irans vapen mot ukraina, men ukraina får inte använda andra länders vapen mot dom.
Om Iran skulle skänka (inte sälja) vapen till Ryssland och säga, "Varsågoda att använda dem för att beskjuta Sverige", så skulle jag nog som svensk uppfatta det som en iransk krigsförklaring mot Sverige.
Citera
2024-05-28, 19:34
  #17
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Jag kan inte tänka mig något svensktillverkat vapen som kan nå mål inne i Ryssland. Vi har helt enkelt aldrig haft markmålsrobotar med lång räckvidd. Sverige har inte ens innehaft någon typ av markmålsrobot över huvud taget, någonsin, borträknat pansarvärnsrobotar. Dvs det är trams. DN har skrivit av en artikel i någon engelskspråkig tidning och ersatt "british" eller "american" med "svenska".
Nej, de citerar Pål Jonsson. Han är Sveriges försvarsminister, även om han iofs, som du påpekar, företräder brittiska och amerikanska intressen istället för svenska.
Citera
2024-05-28, 19:59
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
Om Iran skulle skänka (inte sälja) vapen till Ryssland och säga, "Varsågoda att använda dem för att beskjuta Sverige", så skulle jag nog som svensk uppfatta det som en iransk krigsförklaring mot Sverige.

Nu är det inte så det har uppfattats historiskt när länder väljer att stödja varandra med vapen eller monetärt. Givetvis kan det ge upphov till irritation med det ses inte som en krigsförklaring.

Rent folkrättsligt försvarar Ukraina sig och det innebär att det är fritt fram för dem att slå mot ryska mål både i Ukraina och i Ryssland.
Citera
2024-05-28, 20:32
  #19
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
1. Vi säljer inte vapen till Ukraina. Vi skänker dem till Ukraina.

Det känns mindre relevant om vi säljer dem på kredit, säljer dem mot reda pengar, leasar ut dem, skänker bort dem, eller lånar ut dem.


Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
2. Om vi i samband med överlämnandet av vapnen till Frankrike skulle säga, "Varsågod, här har ni vapen att attackera Spanien med", så skulle jag tro att Spanien tar det som en krigsförklaring.

Se där. Kan du citera var den svenska regeringen eller någon annan representant för Sverige ordagrant sagt "varsågod, här har ni vapen att använda mot Ryssland på ryskt territorium"?
Citera
2024-05-28, 20:55
  #20
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Kan du citera var den svenska regeringen eller någon annan representant för Sverige ordagrant sagt "varsågod, här har ni vapen att använda mot Ryssland på ryskt territorium"?
Det är faktsikt ännu värre än så. Pål Jonsson, som är "svensk" försvarsminister, säger att Ukraina får använda de vapen som du, jag och alla andra skattebetalare skänkt till dem, var de vill på jordklotet:
Citat:
Vi har inte identifierat några geografiska begränsningar, fastslår Pål Jonson i Bryssel.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...f-16-i-bryssel
Citera
2024-05-28, 21:15
  #21
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
1. Vi säljer inte vapen till Ukraina. Vi skänker dem till Ukraina.

2. Om vi i samband med överlämnandet av vapnen till Frankrike skulle säga, "Varsågod, här har ni vapen att attackera Spanien med", så skulle jag tro att Spanien tar det som en krigsförklaring.
Så med andra ord har Ryssland förklarat krig mot samtliga länder i världen där där någonsin ett enda rysk/sovjettillverkat vapen använts?
Citera
2024-05-28, 21:19
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
Om Iran skulle skänka (inte sälja) vapen till Ryssland och säga, "Varsågoda att använda dem för att beskjuta Sverige", så skulle jag nog som svensk uppfatta det som en iransk krigsförklaring mot Sverige.

Nej, det skulle vi inte. Jämför Vietnamkriget och Afghanistankriget på 80-talet.
Citera
2024-05-28, 21:28
  #23
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Så med andra ord har Ryssland förklarat krig mot samtliga länder i världen där där någonsin ett enda rysk/sovjettillverkat vapen använts?
Nej, det var en dålig jämförelse. Svenska vapen har använts mot mål i Ryssland tidigare, men då utan något officiellt publikt godkännande från Regeringen.
Citat:
Här används svenska vapnet i Belgorod
https://tv.aftonbladet.se/video/3566...net-i-belgorod
__________________
Senast redigerad av TVBIE 2024-05-28 kl. 21:33.
Citera
2024-05-28, 21:43
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
Bara en liten krigsförklaring till förmiddagsfikat:

https://www.dn.se/sverige/svenska-va...al-i-ryssland/

"Inget att se här - cirkulera". Krigsförklaringen meddelas via TT i ett litet telegram, ungefär sådär som avdelningschefen brukar smyga in viktiga beslut i det där vecko- eller månadsbrevet som skickas ut via jobbmeljen och som nästan ingen läser.

Nu vet du ju inte ens vad en krigsförklaring innebär.

Och som den ryzzfjortis du är kommer du snart vräka ur dig att ryzzarna minsann inte har gjort någon krigsförklaring.

FB måste införa en funktion där man kan ignorera alla dessa ryzz/sosse konton som bara sprider desinformation och lögner...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in