2024-05-30, 01:34
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chooba
Alla människor går ner i vikt om dom ger kroppen mindre energi än vad den gör av med.

Äter man 1200 kalorier men förbränner 2500 så går man ner i vikt.

Jag förstår inte vad du menar riktigt. Om en människa går från 200kg till 90kg via ett kalori underskott, kommer samma människa bli fet igen även om den håller sig på kalori balans? För att kroppen vill tillbaka till att vara fet igen?

Ja, det är mycket svårare.
Har sett doktorer på youtube som sagt det och även läst om doktorer som skrivit det på nätet …
Citera
2024-05-30, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Ja, det är mycket svårare.
Har sett doktorer på youtube som sagt det och även läst om doktorer som skrivit det på nätet …
Om man gått ner från 200kg till 90kg, och vid 90kg inte äter mer än vad man gör av med, så kommer man fortsatt väga 90kg. Det är vad tråden handlar om. Se trådstarten.

Sedan är det säkert inte lätt.
Citera
2024-05-30, 01:41
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Om man gått ner från 200kg till 90kg, och vid 90kg inte äter mer än vad man gör av med, så kommer man fortsatt väga 90kg. Det är vad tråden handlar om. Se trådstarten.

Sedan är det säkert inte lätt.

Tror mer på en doktor på youtube än på dig 😛
Citera
2024-05-30, 01:45
Medlem
Citat:
Tror mer på en doktor på youtube än på dig 😛
Det finns inte en enda "doktor" som motsäger det jag skrev.
Citera
2024-05-30, 02:01
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Det finns inte en enda "doktor" som motsäger det jag skrev.

Såhär säger doktorerna, har man en gång fått fetman är det nästan kört …
https://youtu.be/GS2EwC2mWzE?si=NFeq...etSq_3&t=4m16s
Citera
2024-05-30, 02:06
Medlem
Citat:
Såhär säger doktorerna, har man en gång fått fetman är det nästan kört …
https://youtu.be/GS2EwC2mWzE?si=NFeq...etSq_3&t=4m16s
Okej, men säger de att energi in-energi ut inte stämmer?

Om du läser vad jag skriver och vad tråden handlar om, så kanske det vore enklare.

Jag säger inte att det är lätt att hålla vikten, jag säger att det som gäller är energi in-energi ut.

Har du eller någon annan ett annat svar, så föreslår jag dig eller er att kontakta nobelkommittén. Vi pratar nämligen då om en världsomvälvande upptäckt. Varenda fysikbok skulle behöva skrivas om, tabeller skulle behöva justeras, och jag vet inte allt som skulle hända.
Citera
2024-05-30, 02:10
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Okej, men säger de att energi in-energi ut inte stämmer?

Om du läser vad jag skriver och vad tråden handlar om, så kanske det vore enklare.

Jag säger inte att det är lätt att hålla vikten, jag säger att det som gäller är energi in-energi ut.

Har du eller någon annan ett annat svar, så föreslår jag dig eller er att kontakta nobelkommittén. Vi pratar nämligen då om en världsomvälvande upptäckt. Varenda fysikbok skulle behöva skrivas om, tabeller skulle behöva justeras, och jag vet inte allt som skulle hända.

Som doktorn säger så är det inte så enkelt som att bara säga energi in och energi ut till en tjockis …
Man måste tänka längre än så …
Citera
2024-05-30, 02:13
Medlem
Citat:
Som doktorn säger så är det inte så enkelt som att bara säga energi in och energi ut till en tjockis …
Man måste tänka längre än så …
JAG HAR INTE SAGT ATT DET ÄR ENKELT! Läs vad jag skriver, att det som gäller är energi in-energi ut. Och precis det är vad tråden handlar om.

Hur man bäst bantar har jag inte en aning om.
Citera
2024-05-30, 02:16
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
JAG HAR INTE SAGT ATT DET ÄR ENKELT! Läs vad jag skriver, att det som gäller är energi in-energi ut. Och precis det är vad tråden handlar om.

Hur man bäst bantar har jag inte en aning om.

Jag tycker du ska läsa vad jag skriver och acceptera att man inte bara kan säga energi in och ut utan det är mer komplext än så.
Citera
2024-05-30, 02:20
Medlem
Citat:
Jag tycker du ska läsa vad jag skriver och acceptera att man inte bara kan säga energi in och ut utan det är mer komplext än så.
Men tråden handlar INTE om hur man går ner i vikt.

Ta och läs trådstarten. Återkom sedan med svar på den. Tack.
Citat:
Ursprungligen postat av 0ld0x
Haft en lång diskussion med en hord tjockisar, dom hävdar att man visst kan gå upp i vikt även fast man bränner fler kalorier än vad man stoppar i sig.

Att dom på grund av hormoner och gener kan skapa massa ur tomma intet och att det inte spelar någon roll hur mycket dom tränar och hur lite dom äter då dom fortfarande är överviktiga.

Är detta möjligt? Isåfall hur? Finns det någon riktigt insatt som kan försvara att man med ett kaloriminus ändå går upp i vikt?!

Tack på förhud
(FB) Tjockisar hävdar att kalorier är en lögn
Citera
2024-05-30, 02:55
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Men tråden handlar INTE om hur man går ner i vikt.

Ta och läs trådstarten. Återkom sedan med svar på den. Tack. (FB) Tjockisar hävdar att kalorier är en lögn

Vad du håller på tjatar och gnatar om vad den inte handlar om …

Ett samtal förändras med tiden, det är den naturliga gången, det måste man acceptera.
Ämnena hör ihop, som handen i handsken, det går inte samtala om det ena utan att samtala om det andra.

Citat:
Ursprungligen postat av 0ld0x
Att dom på grund av hormoner och gener

Som påverkar tjockisar att det är mycket svårare att gå ner i vikt och hålla vikten.
Här finns en tydlig koppling till det första inlägget.
Citera
2024-05-30, 02:59
Medlem
Citat:
Vad du håller på tjatar och gnatar om vad den inte handlar om …

Ett samtal förändras med tiden, det är den naturliga gången, det måste man acceptera.
Ämnena hör ihop, som handen i handsken, det går inte samtala om det ena utan att samtala om det andra.
Oavsett om tråden har förändrats eller inte, så gäller energi in-energi ut. Så enkelt är det. Energiprincipen gäller - Det finns inga undantag för överviktiga.

Jag kan tänka mig att tjatet om att man inte ska räkna kalorier för att det inte fungerar, kan få överviktiga att tro det är meningslöst att ens tänka på energiinnehållet på det man stoppar i sig. Typ, nu har jag levt på grönsaker i dag, då kan jag unna mig en påse lökchips och en Coca cola till kvällen.

När jag var ung stoppade man i sig efedrin, och det fungerade. I dag sprutar man in Ozempic, och det fungerar också. Däremellan har ingenting fungerat bra, vilket man kan se på genom att problemet med övervikt bara ökat och ökat.

Efedrin minskar hungerkänslor (kanske ökar energin man gör av med också), Ozempic likaså. Men även om man tar något av dessa så gäller fortfarande energiprincipen.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-05-30 kl. 03:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in