Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-02, 15:17
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droiden
Lär inte vara 40 åriga Svenskar,vi kan ta oss ur vattnet.

Beror väl på promillehalten?
Men det står utlänningar så där har du rätt.

Dags införa promillegräns för att få bada i djupt vatten.
Senast redigerad av gofigur 2024-06-02 kl. 15:34.
Citera
2024-06-02, 15:39
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Många i tråden verkar snacka en hel del skit.

Männen var varken deltagare i en stor fest på platsen eller ukrainare.

https://omni.se/klader-och-handdukar...n-dog/a/4B1M16

Där står att männen kommer från ett utomeuropeiskt land. De upptäcktes livlösa i vattnet av andra badare och deras tillhörigheter låg på stranden.

TILLÄGG: Så de verkar alltså varit bara de två i sällskapet.
Senast redigerad av Hurt-Åke 2024-06-02 kl. 15:46.
Citera
2024-06-02, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Enligt polisen är männen inte svenska medborgare, och var på besök i Stockholmsområdet.

Var det badvakt på plats som försökte rädda offren?

Nacka drunknar i utlänningar som dör senaste tiden... de flesta drunknar. 4 på kort tid.
Är det något i vattnet? Eller är det sprit i blodet?
Finnarna som drunknade borde kunnat simma iallafall.

Nej det var andra badgäster som drog upp dom ur vattnet och påbörjade HLR. Vet inte om dom var i samma sällskap eller inte.Det var ganska mycket kaos och många människor som sprang dit för att försöka hjälpa till. Ett gäng stod och försökte få liv i han som drogs upp först och ett gäng sökte efter den andra i vattnet som hittades sist. Sen turades folk om att göra HLR tills ambulanspersonal kom dit och tog över. Men det var försent.
Citera
2024-06-02, 15:50
Medlem
Scilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Hade de som drunknade kläder på sig eller bara badbyxor?

Personen som låg avliden vid vattenkanten hade bara badbyxor på sig. Den andra mannen kunde jag inte se, för det stod typ 15 blåsljuspersonal runt honom och gjorde HLR.
Citera
2024-06-02, 15:55
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Intressant tips jag aldrig tänkt på, men det låter rimligt.

Har du testat?
Det är inget bra tipps. Du ska hålla dig undan inte låta personen få tag i dig. Den har panik både med huvudet över och under. paniken blir inte mindre med huvudet under vattnet.
Citera
2024-06-02, 15:57
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Nej jag har inte testat. Men det är det som jag fick lära mig under livräddningskurs.
Det kan du omöjligt fått lära dig på en livräddningskurs. I så fall är det illa.
Citera
2024-06-02, 16:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Folk från Sydasien och Mellanöstern brukar sällan vara bara två ensamma män som gör aktiviteter utan de har oftast halva släkten med sig om de besöker badplatser. Inte heller brukar folk från de områdena som drunknar vara såpass gamla utan det är oftast yngre män som ska stajla för polare eller kvinnor trots att de inte kan simma.

Så min sk blatteradar ger inte ifrån sig några varningssignaler denna gång. Fulla kineser? Australiensiska surfer dudes som rökt på för mycket och inte var van vid kallt vatten?
Citera
2024-06-02, 16:51
Medlem
löktårtas avatar
Förmodligen en av dem som först började drunkna. Sen skulle den andre försöka rädda, och blev neddragen. Slutresultat: båda drunknade.

Om du någonsin hamnar i den här situationen: försök nå din kompis med en gren eller nån sorts textil, inte din egen kropp! De kommer att försöka greppa tag i vad som helst när de befinner sig i panik. När de har ett grepp så bogserar du mot land.
Citera
2024-06-02, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
En annan som påstod sig vara ögonvittne tidigare i tråden hintade om att det var "folk från sydligare nejder" även om hen inte skrev det rakt ut. Så jag vet inte vem man ska tro på?

Nej det spelar väl egentligen ingen roll förutom i analysen om hur det gått till. Öststatare brukar vara simkunniga, mellanösternfolk inte.

Vad menar man när man skriver "obekräftade" uppgifter i en oneliner här, förresten
?

Att jag fått det berättat för mig från en person/källa men inte fått det bekräftat. Var det svårt att förstå?
Citera
2024-06-02, 16:59
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Att jag fått det berättat för mig från en person/källa men inte fått det bekräftat. Var det svårt att förstå?

Hur skulle det kunna bli bekräftat för dig? Vad betyder bekräftat?
Citera
2024-06-02, 17:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Förmodligen en av dem som först började drunkna. Sen skulle den andre försöka rädda, och blev neddragen. Slutresultat: båda drunknade.

Ja så har det troligen gått till ja. Sannolikheten att båda skulle drunkna samtidigt oberoende av varandra är förstås i stort sett noll.
Citera
2024-06-02, 17:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Att jag fått det berättat för mig från en person/källa men inte fått det bekräftat.

Det verkar inte bara vara obekräftat utan även en ren lögn. I media har det rapporterats att männen var från ett utomeuropeiskt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in