Någon som vet vad som har hänt?
'Misstänkt drunkning vid en sjö i Nacka, öster om Stockholm. Senare under kvällen meddelade polisen att två män i 40-årsåldern dött." https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...drunkningslarm
Enormt pådrag. Oklart vad som hände men skedde på motsatt sida av sjön från där restaurangen/bastun är. Vid klippor. Såg hur personer utförde HLR och sen kom hela pådraget från alla håll. Det var verkligen en idyllisk kväll därute och så hände detta, hemskt tragiskt att de inte klarade sig 💔
Jag var i närheten vid tillfället och såg en ambulanshelikopter landa och ett gäng polisbilar och brandbilar anlända och gick förbi platsen en stund senare. Några personer, säkert en släktsamling av något slag, hade samlats vid en liten udde på andra sidan sjön mittemot där bryggan och bastun ligger för någon typ av fest/firande. Dom hade satt upp ballonger i träden osv.
När jag stannade till och tittade såg jag blåljuspersonalen göra HLR på en person och hörde från en kille som hjälpt till att få upp männen ur vattnet att en av männen redan var avliden.
Det satt några kvinnor vid ett träd och höll om varandra och grät förskräckligt högt.
Gick sedan runt sjön och kunde se en person ligga vid vattenkanten orörlig samt hur blåljuspersonalen förberedde bår och liksäck.
Båda männen var av utländsk härkomst och kunde förmodligen inte simma, nej. Tragiskt för familjen oavsett.
Senast redigerad av Scilon 2024-06-01 kl. 23:32.
Ja visst är det underligt att det är mest svenskar som drunknar i Sverige? Procentuellt är mer intressant än antal, gissar utan att ens titta på länken att svenska män är överrepresenterade där också pga vi är i Sverige.
Alltid tråkigt oavsett vem det drabbar, speciellt att det verkar vara en olycka också. Kunde säkert undvikits.
Män har en tendens att överskatta sin förmåga. Jag kunde simma till den där ön när jag var 20. Då kan jag när jag är 60 och stupfull också. Intressant att man kan räknas som drunknad även om man överlever.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!