Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-05, 16:14
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Hoppas du höll käften när dom ställde sina frågor!

Det enda du skulle säga var, Jag vill ha en advokat.

Advokat blir man väl erbjuden inför förhör när man är misstänkt för allvarligt brott. Eller är det olika från fall till fall?
Citera
2024-06-05, 16:46
  #26
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Polisen hade uppenbart nån anledning till att du togs till förhör. Lägg ner ditt gnällande du kommer inte att kunna sätta dit nån för detta!
Han såg antagligen misstänkt ut.
Citera
2024-06-05, 18:33
  #27
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enter-sandman
Ok vad heter lagen då?
Polisen bad dig alltså följa med in på förhör som antagligen var kallad till. Utöver det var du misstänkt för brott. Polislagen kallas lagen som inbegriper båda dessa områden. Svårt att säga i ditt fall vilken paragraf de gått under, men 11 paragraf duger gott att slå till med.
Citera
2024-06-05, 20:14
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enter-sandman
Vill anmäla polisen som kom till mitt hem tidigt på morgonen som sa att jag måste åka till stationen med dom för att prata om en sak som inte är sant (olaga gripning). Var fan anmäler man snuten och vilken lag ska jag ta fram och vad ska jag begära för kompensation?


Vad är problemet med att de ställer frågor angående en misstanke? Hade du blivit kallad till förhör tidigare och ej dykt upp?
Citera
2024-06-05, 21:19
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Polisen bad dig alltså följa med in på förhör som antagligen var kallad till. Utöver det var du misstänkt för brott. Polislagen kallas lagen som inbegriper båda dessa områden. Svårt att säga i ditt fall vilken paragraf de gått under, men 11 paragraf duger gott att slå till med.

Tidigare kallad till förhör - vad får dig att tro det?
Citera
2024-06-05, 21:24
  #30
Medlem
flashmaners avatar
Om du anser att en polis har begått ett brott emot dig, så kan du kontakta polisens avdelning för särskilda utredningar, och göra en anmälan till dem.

https://polisen.se/om-polisen/gransk...a-utredningar/
Citera
2024-06-06, 04:24
  #31
Avstängd
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enter-sandman
Öh lol varför skulle jag klaga på en varning och vad har detta ens med saken att göra?


Polisen kommer inte utan ett skäl
Citera
2024-06-06, 07:17
  #32
Avstängd
Enter-sandmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Polisen kommer inte utan ett skäl
Jo det gör dem och det gjorde dem. En kvinna ljög.
Citera
2024-06-06, 07:39
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enter-sandman
Jo det gör dem och det gjorde dem. En kvinna ljög.

Polisen måste utreda vad som hänt. Blev hämtad av civilklädda poliser i civil bil då någon ljugit. Först hotade polisen med att jag måste stanna i polishuset (?) över natt. Jag hade rätt till advokat som misstänkt. När de fått klart för sig hur allt låg till släpptes jag (och advokaten skjutsade mig hem).
Citera
2024-06-06, 07:50
  #34
Avstängd
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Polisen måste utreda vad som hänt. Blev hämtad av civilklädda poliser i civil bil då någon ljugit. Först hotade polisen med att jag måste stanna i polishuset (?) över natt. Jag hade rätt till advokat som misstänkt. När de fått klart för sig hur allt låg till släpptes jag (och advokaten skjutsade mig hem).


Polisen i mån av misstanke stärkt av åklagar beslut kan hålla dig i arrest i 3 dygn, typ 99,9% klarar inte det, jag har klarat det, 2 ggr, har ryggrad. Svenskar har inte det. Majoriteten åtminstone. Men det du skriver innebär att Polisen har skäliga skäl inte sannolika skäl att hålla dig i 3 dygn, de flesta som inte varit i arrest bryter ihop inom 24h, begär advokat. Gör aldrig det.
Citera
2024-06-06, 07:56
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det finns väl typ missbrukande av myndighetsutövning, vilket svenska snutar gör sig skyldiga till på daglig basis.
Du tänker på tjänstefel.

Det andra brottet skulle vara olaga frihetsberövande.
Citera
2024-06-06, 08:05
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Polisen bad dig alltså följa med in på förhör som antagligen var kallad till. Utöver det var du misstänkt för brott. Polislagen kallas lagen som inbegriper båda dessa områden. Svårt att säga i ditt fall vilken paragraf de gått under, men 11 paragraf duger gott att slå till med.
Hämtning till förhör regleras i rättegångsbalken. PL11 är något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in