Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-06-06, 22:24
Medlem
Skogssvinetss avatar
Jag har idag en ca 2*2m stor lagerhägg som tidigare ägaren hade planterat mitt på gräsmattan. Eftersom häggen mest är i vägen samt luktar illa under blomning är planen att ta bort den nästa år.

Men till problemet: inne i lagerhäggen bor det 1-2 igelkottar. Jag är glad att de hittills har överlevt robotgräsklipparen som kör runt deras boplats. Men hur kan jag hjälpa dem till ett ny boplats på vår tomt? Eftersom det först blir nästa vår eller höst som vi tar bort lagerhäggen så kan vi ju underlätta för igelkottarna. Det är ju fina djur att ha i sin trädgård. Kan man bygga bo åt dem? Kom med era bästa tips!
Citera
2024-06-06, 22:38
Medlem
Custom_mades avatar
Ett romantiskt mjölkbad är ett måste för ett igelkottspar!

Citera
2024-06-06, 22:38
Medlem
Bygg igelkottshus åt dem. Eller köp.
Googla på "igelkottshus".
Citera
2024-06-06, 22:41
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogssvinets
Jag har idag en ca 2*2m stor lagerhägg som tidigare ägaren hade planterat mitt på gräsmattan. Eftersom häggen mest är i vägen samt luktar illa under blomning är planen att ta bort den nästa år.

Men till problemet: inne i lagerhäggen bor det 1-2 igelkottar. Jag är glad att de hittills har överlevt robotgräsklipparen som kör runt deras boplats. Men hur kan jag hjälpa dem till ett ny boplats på vår tomt? Eftersom det först blir nästa vår eller höst som vi tar bort lagerhäggen så kan vi ju underlätta för igelkottarna. Det är ju fina djur att ha i sin trädgård. Kan man bygga bo åt dem? Kom med era bästa tips!
Nu kan jag vara ute på tunn is men knatar de inte mest runt under sommaren och letar käk?
När hösten kommer och det blir kyligare ute så letar de sig till en rejäl lövhög eller hålighet i marken där de kan övervintra.
Citera
2024-06-06, 22:42
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Ett romantiskt mjölkbad är ett måste för ett igelkottspar!

Nej nej nej, kottar ska inte ha varken mjölk eller grädde.
Kasta ut några kulor hundmat på gräsmattan om ni vill ge dem något, eller samla lite mask o andra småkryp.
Citera
2024-06-06, 22:45
Avstängd
DyngSmElls avatar
Dom behöver inga hus, men när det är väldigt varmt ute så brukar jag ge mina kottar en skål med vatten.
Citera
2024-06-07, 00:42
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogssvinets
Hur skapa bra boendemiljö för igelkottspar?

Om du verkligen bryr dig, undvik robotgräsklippare helt och hållet till att börja med! https://www.tradgardshem.se/igelkott...tgrasklippare/

Lagom till vintern bygger du ett litet hus för de små liven.
https://rikaretradgard.se/sa-bygger-...-igelkottshus/
Citera
2024-06-07, 03:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyngSmEll
Dom behöver inga hus, men när det är väldigt varmt ute så brukar jag ge mina kottar en skål med vatten.
De behöver ett bo att föda upp sina ungar i (den här sommaren har de det i busken) De behöver även någonstans att övervintra, ris eller lövhögar där de ligger i dvala under vintern.

Skippa robotgräsklipparen om inte, så alla tider förutom på dagtid vid högsommarsol. De är kvälls, natt och morgonaktiva och deras ungar lämnar snart boet och lär stryka med om de möter robotgräsklipparen då de inte springer undan utan borrar ihop sig.
Citera
2024-06-07, 08:45
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Nej nej nej, kottar ska inte ha varken mjölk eller grädde.
Kasta ut några kulor hundmat på gräsmattan om ni vill ge dem något, eller samla lite mask o andra småkryp.

Igelkottar är väl laktosintoleranta. Kattmat gärna blötmat uppskattar de.

Igelkottar gömmer sig väl gärna i hoprullade mattor och sånt också men det vill du väl heller inte ha i din trädgård tänker jag. Du kan inte plantera nån annan buske?
Citera
2024-06-07, 09:06
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Om du verkligen bryr dig, undvik robotgräsklippare helt och hållet till att börja med! https://www.tradgardshem.se/igelkott...tgrasklippare/

Lagom till vintern bygger du ett litet hus för de små liven.
https://rikaretradgard.se/sa-bygger-...-igelkottshus/
Ja där fångade du något som kanske kan vara ett riktigt problem. Hur funkar en robot gräsklippare?
Tar den lika gärna en liten hoprullad igelkott och småbarns tår som halvlångt gräs? Begriper klipparen att den är på väg att kapa något som inte är gräs?
Citera
2024-06-07, 10:45
Medlem
ShaniquaKoolaidrias avatar
Du kan ju börja med att kasta din och grannarnas mördargräsklippare i havet.
Citera
2024-06-07, 10:45
Medlem
Huhhhhhs avatar
Fin liten tråd. Se till att hälsa på dem ibland så klarar de sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in