Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-06-07, 15:19
Medlem
jesper2013s avatar
Är det någon som har erfarenhet av att få medicinsk cannabis utskrivet i Tyskland?

Medicinsk cannabis har varit tillgängligt sedan 2017 men 2024 så ändrade dom lagen gällande klassificeringen av cannabis på recept så att det inte längre räknas som en ”special narkotika” utan det räknas som en vanlig medicin enligt följande artikel:
https://www.gleisslutz.com/en/news-e...medical-sector

Såvitt jag vet ska man väl som turist kunna besöka en doktor och få receptbelagda läkemedel? Det har jag fått i Spanien.
Och man ska ju kunna få ta med sina läkemedel i hela EU?

Hade vart ett livskvalitets höjande under om man äntligen kan få leva ett liv av frihet med thc i blodet här i Sverige.
Citera
2024-06-07, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesper2013
Är det någon som har erfarenhet av att få medicinsk cannabis utskrivet i Tyskland?

Medicinsk cannabis har varit tillgängligt sedan 2017 men 2024 så ändrade dom lagen gällande klassificeringen av cannabis på recept så att det inte längre räknas som en ”special narkotika” utan det räknas som en vanlig medicin enligt följande artikel:
https://www.gleisslutz.com/en/news-e...medical-sector

Såvitt jag vet ska man väl som turist kunna besöka en doktor och få receptbelagda läkemedel? Det har jag fått i Spanien.
Och man ska ju kunna få ta med sina läkemedel i hela EU?

Hade vart ett livskvalitets höjande under om man äntligen kan få leva ett liv av frihet med thc i blodet här i Sverige.

Problemet är väl att du antingen kommer behöva hitta en läkare i Sverige som är villig att förnya ditt recept eller behöva åka till Tyskland och förnya det en gång i månaden sen…
Citera
2024-06-07, 18:51
Medlem
Du lär väl ha tillstånd att importera det. Är det inte enklare att bara köpa cannabis olagligt i hemorten än att smuggla det från tyskland?
Citera
2024-06-07, 19:01
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Du lär väl ha tillstånd att importera det. Är det inte enklare att bara köpa cannabis olagligt i hemorten än att smuggla det från tyskland?

Man får ta med sig 30 "dagsdoser".
Citera
2024-06-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo

Om läkaren föreskriver ett hekto som daglig dos då?
Citera
2024-06-07, 22:32
Medlem
jesper2013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
Problemet är väl att du antingen kommer behöva hitta en läkare i Sverige som är villig att förnya ditt recept eller behöva åka till Tyskland och förnya det en gång i månaden sen…
Att åka ner engång i månaden skulle jag nog faktiskt kunna tänka mig att göra, så får man försöka hitta någon svensk läkare under tiden. Chansen att en läkare ordnar det borde väl höjas om man redan har ett recept.

Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Men det ska väl vara tillåtet att ta med sin medicin inom EU, då borde det väl gälla cannabis också? Och sen är jag nödvändigtvis inte ute efter just cannabis buds, skulle jag få sativex eller vad som helst som innehåller THC så är jag hemma!
Citera
2024-08-27, 14:50
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Om läkaren föreskriver ett hekto som daglig dos då?
Då blir han av med legitimationen.
Citera
2024-08-28, 07:25
Medlem
Citat:
Gäller endast 5 dagar för cannabispreparat.

Citat:
Resa från land inom Schengenområde och länder som följer Schengenreglerna

Är du bosatt i Sverige får du ta med dig:

fem dagars förbrukning av narkotikaklassade läkemedel förteckning II och III
tre veckors förbrukning av narkotikaklassade läkemedel förteckning IV och V.

Är du inte bosatt i Sverige får du ta med dig dina narkotikaklassade läkemedel så de räcker under resans längd, men inte längre än för 30 dagar. För vissa substanser krävs ett Schengenintyg. De finns angivna i regelverket.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/b...cin#hmainbody1
Citera
2024-08-28, 18:33
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Gäller endast 5 dagar för cannabispreparat.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/b...cin#hmainbody1

Du citerar ett stycke där det står 30 dagar bara så du vet. Och det står 30 dagar överallt annars. Och folk tar de facto med sig för 30 dagar utan problem. Så ja..
Citera
2024-08-29, 09:32
Medlem
30 dagar om du inte är bosatt inom EU.
Citera
2024-10-13, 21:17
Medlem
VinkelSleeps avatar
Citat:
Du citerar ett stycke där det står 30 dagar bara så du vet. Och det står 30 dagar överallt annars. Och folk tar de facto med sig för 30 dagar utan problem. Så ja..
Har de ändrat i texten? Så vitt jag kan se så står det klart och tydligt:

Någon som testat detta ännu? Det har ju blivit väldigt enkelt att få medicinsk cannabis i Tyskland. Tar bara några minuter att fixa recept och beställa online. Vore ju himla trevligt om man kunde ta med sig lite till Sverige.
Citera
2024-10-13, 21:21
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Har de ändrat i texten? Så vitt jag kan se så står det klart och tydligt:

Någon som testat detta ännu? Det har ju blivit väldigt enkelt att få medicinsk cannabis i Tyskland. Tar bara några minuter att fixa recept och beställa online. Vore ju himla trevligt om man kunde ta med sig lite till Sverige.

Ja. Det är en massa som testat dessa. Se länkarna om Gröna Bussen till Danmark i den andra tråden om cannabis som läkemedel och alla artiklar om sura tullare som fått släppa igenom folk med cannabis.

Det här är ju inget nytt. Du har kunnat få cannabis utskrivet av en läkare utomlands i årtioenden.

EU och Sverige verkar lite oense om det här med hur många dagar och doser och sånt. Men faktum är ju att folk tar med för en månad in och Sverige tillåter det ske. Eller har jag fel?

https://accentmagasin.se/politik/gronabussen/
Senast redigerad av OdCaBo 2024-10-13 kl. 21:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in