Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-06-14, 12:44
  #1
Medlem
IQ60s avatar
https://www.flashback.org/t3578042
I denna tråd kan man redan i trådstarten läsa namn på en misstänkt gärningsman. Att hänga ut folk är redan där tveksamt enl mig men här blir det värre.
Mannen i fråga är misstänkt för att ha förgripit sig på sitt egna barn och barnet kommer skyddas av sekretess och slutna dörrar under en rättegång för att skydda barnet. Enbart riktigt nyfikna kommer söka domen i framtiden.
Vi vet alla hur barn och ungdomar fungerar och tyvärr vissa vuxna med.
I och med att man tillåts hänga ut MGM så hänger man indirekt även ut brottsoffret. Hur i helvete kan Flashbacks regler tillåta detta? Barnet i fråga lär ha många år av terapi framför sig och en uthängning här kommer bara spä på rykten på den orten vilket med stor säkerhet kommer leda till mobbning av barnet.
Den här formen av uthängningar där man lämnar brottsoffret helt oskyddat är verkligen något Flashback borde förbjuda i regelverket och det borde bedömas på samma sätt som när någon söker efter en annan användares identitet ev den enkla anledningen att barnet inte ens har rätt att försvara sig på forumet.
Citera
2024-06-14, 12:51
  #2
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
https://www.flashback.org/t3578042
I denna tråd kan man redan i trådstarten läsa namn på en misstänkt gärningsman. Att hänga ut folk är redan där tveksamt enl mig men här blir det värre.
Mannen i fråga är misstänkt för att ha förgripit sig på sitt egna barn och barnet kommer skyddas av sekretess och slutna dörrar under en rättegång för att skydda barnet. Enbart riktigt nyfikna kommer söka domen i framtiden.
Vi vet alla hur barn och ungdomar fungerar och tyvärr vissa vuxna med.
I och med att man tillåts hänga ut MGM så hänger man indirekt även ut brottsoffret. Hur i helvete kan Flashbacks regler tillåta detta? Barnet i fråga lär ha många år av terapi framför sig och en uthängning här kommer bara spä på rykten på den orten vilket med stor säkerhet kommer leda till mobbning av barnet.
Den här formen av uthängningar där man lämnar brottsoffret helt oskyddat är verkligen något Flashback borde förbjuda i regelverket och det borde bedömas på samma sätt som när någon söker efter en annan användares identitet ev den enkla anledningen att barnet inte ens har rätt att försvara sig på forumet.
Har du anmält berörda inlägg för 1.12? Om inte så kan det vara en idé att göra det så berörda moderatorer blir uppmärksammade på inläggen och kan ta ställning till det hela
Citera
2024-06-14, 12:54
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
Det är ju allmänna uppgifter så det är inget konstigt med detta. Det är viktigt att detta är allmänna uppgifter för ett rättssäkert samhälle.
Citera
2024-06-14, 13:43
  #4
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Har du anmält berörda inlägg för 1.12? Om inte så kan det vara en idé att göra det så berörda moderatorer blir uppmärksammade på inläggen och kan ta ställning till det hela
Hoppsan.
Nu tror jag inte något händer då en moderator skrev inlägg #2
Citera
2024-06-14, 13:46
  #5
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är ju allmänna uppgifter så det är inget konstigt med detta. Det är viktigt att detta är allmänna uppgifter för ett rättssäkert samhälle.
Som jag skrev så är det bara de mest nyfikna som skulle söka den infon. Min frågeställning är mer om Flashback ska tillåtas sprida denna skit.
Det finns en anledning till att jag skapade tråden och det är att jag med egna ögon ser hur ett barn mår just nu när hon är i samma situation. Hon var opåverkad fram till det att omgivningen fick nys om det.
Citera
2024-06-14, 13:47
  #6
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Hoppsan.
Nu tror jag inte något händer då en moderator skrev inlägg #2
Anger du skäl för din rapportering så kommer det ju iaf diskuteras, vi kan ju missa infallsvinklar också. Är skälen rimliga och det faktiskt strider mot våra regler så kan väl åtgärder vidtas.
Sedan finns alltid möjligheten att kontakta admin med skälen om man anser att moderatorerna tar fel beslut. Vi är ju inte direkt ofelbara
Citera
2024-06-14, 13:53
  #7
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
https://www.flashback.org/t3578042
I denna tråd kan man redan i trådstarten läsa namn på en misstänkt gärningsman. Att hänga ut folk är redan där tveksamt enl mig men här blir det värre.
Mannen i fråga är misstänkt för att ha förgripit sig på sitt egna barn och barnet kommer skyddas av sekretess och slutna dörrar under en rättegång för att skydda barnet. Enbart riktigt nyfikna kommer söka domen i framtiden.
Vi vet alla hur barn och ungdomar fungerar och tyvärr vissa vuxna med.
I och med att man tillåts hänga ut MGM så hänger man indirekt även ut brottsoffret. Hur i helvete kan Flashbacks regler tillåta detta? Barnet i fråga lär ha många år av terapi framför sig och en uthängning här kommer bara spä på rykten på den orten vilket med stor säkerhet kommer leda till mobbning av barnet.
Den här formen av uthängningar där man lämnar brottsoffret helt oskyddat är verkligen något Flashback borde förbjuda i regelverket och det borde bedömas på samma sätt som när någon söker efter en annan användares identitet ev den enkla anledningen att barnet inte ens har rätt att försvara sig på forumet.

Namnet i trådstarten är maskat, och personen har dessutom ett väldigt vanligt namn.
Vet inte om just denna tråd är så bra exempel, men jag förstår vad du vill belysa.
Reglerna på Flashback har genom åren skrivits om, och de fortsätter att utvecklas.
Den aktuella tråden handlar om följande händelse:

Man misstänks för grov våldtäkt mot barn
https://www.dalademokraten.se/2023-1...dtakt-mot-barn
"En man i 40-årsåldern har häktats för två fall av grov våldtäkt mot barn. De misstänkta gärningar ska ha ägt rum i somras på mannens hemadress i Smedjebacken."
Hur anser du att denna händelse kan diskuteras?
Eftersom du är kritisk till hur ämnet diskuteras på Flashback, så får du gärna berätta vilka detaljer som skulle vara förbjudna att nämna, och vilka uppgifter som du anser bör vara tillåtna att berätta om.

admin
Citera
2024-06-14, 14:03
  #8
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Namnet i trådstarten är maskat, och personen har dessutom ett väldigt vanligt namn.
Vet inte om just denna tråd är så bra exempel, men jag förstår vad du vill belysa.
Reglerna på Flashback har genom åren skrivits om, och de fortsätter att utvecklas.
Den aktuella tråden handlar om följande händelse:

Man misstänks för grov våldtäkt mot barn
https://www.dalademokraten.se/2023-1...dtakt-mot-barn
"En man i 40-årsåldern har häktats för två fall av grov våldtäkt mot barn. De misstänkta gärningar ska ha ägt rum i somras på mannens hemadress i Smedjebacken."
Hur anser du att denna händelse kan diskuteras?
Eftersom du är kritisk till hur ämnet diskuteras på Flashback, så får du gärna berätta vilka detaljer som skulle vara förbjudna att nämna, och vilka uppgifter som du anser bör vara tillåtna att berätta om.

admin
Det framkommer längre fram i tråden att det är pappan vilket gör att brottsoffret exponeras. I just detta fall anser jag att tråden bara skulle raderas. Det blir fel när folk ska ge sig på att spy galla över en persons gärning samtidigt som det drabbar offret.
Citera
2024-06-14, 14:29
  #9
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Som jag skrev så är det bara de mest nyfikna som skulle söka den infon. Min frågeställning är mer om Flashback ska tillåtas sprida denna skit.
Det finns en anledning till att jag skapade tråden och det är att jag med egna ögon ser hur ett barn mår just nu när hon är i samma situation. Hon var opåverkad fram till det att omgivningen fick nys om det.

Ja eftersom det är allmänna uppgifter så blir det ju svårt att förhindra att folk får skriva om det och samtidigt hävda yttrandefrihet.

För att värna om rättssäkerheten så är det viktigt att det förblir allmänna uppgifter.
Citera
2024-06-14, 14:59
  #10
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Namnet i trådstarten är maskat, och personen har dessutom ett väldigt vanligt namn.
Vet inte om just denna tråd är så bra exempel, men jag förstår vad du vill belysa.
Reglerna på Flashback har genom åren skrivits om, och de fortsätter att utvecklas.
Den aktuella tråden handlar om följande händelse:

Man misstänks för grov våldtäkt mot barn
https://www.dalademokraten.se/2023-1...dtakt-mot-barn
"En man i 40-årsåldern har häktats för två fall av grov våldtäkt mot barn. De misstänkta gärningar ska ha ägt rum i somras på mannens hemadress i Smedjebacken."
Hur anser du att denna händelse kan diskuteras?
Eftersom du är kritisk till hur ämnet diskuteras på Flashback, så får du gärna berätta vilka detaljer som skulle vara förbjudna att nämna, och vilka uppgifter som du anser bör vara tillåtna att berätta om.

admin

I sin TS så har personen även med en länk till häkningsframställan.
Nu går den inte att komma åt längre men var namn och personnummer maskat där?

Jag har nämligen i trådar sett länkar till häktningsframställan där namn och personnummer inte är maskade.

Varför är det viktigt att länka till en häktningsframställan såvidare den inte är maskad?
Citera
2024-06-14, 15:03
  #11
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ja eftersom det är allmänna uppgifter så blir det ju svårt att förhindra att folk får skriva om det och samtidigt hävda yttrandefrihet.

För att värna om rättssäkerheten så är det viktigt att det förblir allmänna uppgifter.

I tråden länkade även TS till gofile och där gick (dvs går inte längre) att ladda ner häktningsframställan.

Var den misstänktes personnummer och andra uppgifter maskade där?

Om inte så finns det väl inget allmänintresse förrän tidigast att det går till åtal.

Om man ska prata rättssäkerhet i alla fall.
Citera
2024-06-14, 15:11
  #12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
I tråden länkade även TS till gofile och där gick (dvs går inte längre) att ladda ner häktningsframställan.

Var den misstänktes personnummer och andra uppgifter maskade där?

Om inte så finns det väl inget allmänintresse förrän tidigast att det går till åtal.

Om man ska prata rättssäkerhet i alla fall.

Det har inget med allmänintresse att göra. Det ska gå för vem som helst att kontrollera. Det är vad rättssäkerhet handlar om. Det ska inte tummas på det hur mycket vänsterblivna än grinar om det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in