Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-16, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doehora
Det här handlar egentligen bara om Johan Floderus politiska kontakter, hade han inte varit EU-diplomat så hade det inte varit så bråttom.

Det finns många svenskar varit fängslade längre än Johan Floderus, bla Djalali som är fängslad i just Iran.

Om man inte kan hålla huvudet kallt och förhandla på ett bra sätt så ska man inte vara diplomat.

Johan Floderus får i övrigt skylla sig själv som var dum nog att åka på semester till Iran.

Det är svårt att beskriva Johan Floderus som något annat än en egoistisk idiot.

Floderus är ju spion för helvete!

Bara googla så ser du att Floderus gått på tolkskolan i Uppsala och haft en typisk karriär för en underrättelseofficerare.

På pappret en EU-diplomat men informellt jobbar han för MUST. Iran tog alltså inte och fängslade random turist.

Varför tror ni att Floderus familj höll gripandet hemligt för alla utanför närmsta familjen i över ett år? Hade familjen till en ”vanlig turist” hållt knäpptyst i en så katastrofal situation? Inte en chans.
Citera
2024-06-16, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Han har på statens uppdrag medverkat till mord på tusentals oppositionella i Iran och det är ett hedersuppdrag i landet. En hjälte i Irans ögon alltså.
Hmm, du tror det är därför? Men tänk lite längre. Vad skulle hända om Iran lät bli och samma process upprepas för varje iransk medborgare som har jobbat för myndigheterna där?
Citera
2024-06-16, 11:13
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Troligen finns det orsaker bra som dåliga, när regeringen benådar i enskilda ärenden. Problemet är att de redovisas inte. Vi får aldrig veta skälet till att någon benådas. Jag säger inte det var bra det regeringen gjorde utan bara beskrivet varför man borde ha använt nåd för göra bytet, nu när man ville byta. Det fanns två sätt att göra det juridiskt. Enklast är nåd. När det gäller överflyttning av straff så ska till ex KV höras. Med nåd slapp man det. Jag utgår att detta ärende var extremt känsligt och fick inte läcka. Nu hoppas jag att jag att iraniern är utvisad på livstid antingen genom den ursprungliga domen eller benådningsbeslutet.

Funderar lite. Tror du verkligen att den benådade Nuori är utvisad?
För vad då?
Han är ju benådad från sitt straff helt, inte till hälften eller liknande så att utvisningen står kvar.

Min gissning, utan att veta, är att Nuori är helt benådad och bara har fått skjuts hem.
Men han är inte utvisad. Tyvärr, för teoretiskt kan han då komma tillbaka, även om han nog drar sig för det.
Citera
2024-06-16, 11:29
Medlem
Genelkurmays avatar
Djalili var inte svensk medborgare. Han fick symboliskt medborgarskap när han satt i fångenskap. Iran erkänner inte det svenska medborgarskapet. Regeringen försökte få loss honom i denna fångutväxling, men Iran vägrade.

Djalali får skylla sig själv som åkte ner dit.

Alternativet hade varit att Floderus och Azizi inte hade kommit hem.

Den som hädanefter åker ner till Iran och åker fast kan inte förvänta sig hjälp eftersom det ligger en avrådan från UD.

Vi slipper dessutom skattefinansiera Nourys fängelsevistelse.

Win-win.
Citera
2024-06-16, 11:30
Medlem
Trollet420s avatar
Djalali blev svensk medborgare medan han redan satt i fängelset i Iran. Floderus lär ju inte vara någon vanlig turist. Annars hade han fått ruttnat i fängelset som en god vän till mig fick göra i Brasilien.
Citera
2024-06-16, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Bra att Billström poängterade att svenskar bör följa UD:s rekommendationer när det gäller resor. När det gäller Iran utsätter man sig för risk även om man besöker grannländer som Turkiet eller Egypten. Det är väl därför det blev sådant liv bland exiliranierna. Tydligare kan det inte bli att man reser på eget ansvar.

SAS bör också lägga ner sina direktlinjer till Iran.
SAS har inga flyg till iran de senaste 20åren vad menar du?
Citera
2024-06-16, 11:35
Medlem
"Iran erkände inte medborgarskapet" ?

En somalisk våldtäktsman fick medborgarskap i häktet i Sverige, samtidigt som han satt häktad för våldtäkt.
Jag erkänner inte Det medborgarskapet

Vad fan spelar det för roll ifall Iran erkänner det eller ej, Sverge tilldelade det, kvittar vad Iran "tycker"
Citera
2024-06-16, 11:37
Medlem
Kan andra länder avgöra svensk medborgarskap kan vi väl be USA plocka bort Jordgubben o Rävens medborgarskap!
Senast redigerad av Stina2017 2024-06-16 kl. 11:44.
Citera
2024-06-16, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420
Djalali blev svensk medborgare medan han redan satt i fängelset i Iran. Floderus lär ju inte vara någon vanlig turist. Annars hade han fått ruttnat i fängelset som en god vän till mig fick göra i Brasilien.

läs ovan

+ han var vanlig turist! Var och hälsade på vänner, på sin fritid.

Ylva säger ju det själv i citatet
Citera
2024-06-16, 11:41
Medlem
Grontarskonts avatar
Ja vår statsminister till dvärg är sämst i att spela poker! Tycker de verkligen att de gjort ett bra byte eller?!

Själv känns det som om man sålt sin själ till djävulen!

Sverige, den moraliska högborgen, nä fy fan!
Citera
2024-06-16, 11:43
Medlem
2024-01-01s avatar
Kom ihåg att denna fångutväxling gjordes möjlig för att Sverige fått löfte om minskat gängvåld från Irans högsta ledning. Foxtrot & andra gäng ska få mindre pengar och färre attacker kommer ske. Detta var en del av avtalet. Dock vet vi ju allihopa att Iran inte kommer hedra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
Kan du inte ta 3 rader mellan varje mening, så ditt svar upptar hela trådsida 1?
Kan inte du göra fler radbrytningar efter en QUOTE så att ditt inlägg upptar mer än dubbelt så stor yta än vad det gjort om inte ett grottmongo hade skrivit det?
Citera
2024-06-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
SAS har inga flyg till iran de senaste 20åren vad menar du?
Rätt av dig, fel av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in