Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-16, 16:57
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loekskal
Något fuffens verkar det ha varit med herr Floderus.

Tolkskola.
”Intresserad av Iran”.
Pratar Persiska.
Träffat politiker/diplomater både i Israel och Iran på väg till semestern.
Utflyttad från Sverige enligt Skatteverket.
Håller ”extrem disciplin” i fängelset enligt medfångar.
Verkar inte sagt någonting under dessa två år i hårda förhållanden.
Familjen har varit lite väl tysta och någon kusin har pratat.

Eller så har han bara väldigt mäktiga vänner inom den reella makten i EU då både den icke folkvalde presidenten Ursula Von Der Leyen uttalat sig och vår proffesionella gråterska Y.Johansson skrivit ömmande kärleksbrev.
https://ec.europa.eu/commission/pres...speech_24_2107

Låter lite som en UD-tjänsteman? Vad är det som är fuffens?
Citera
2024-06-16, 17:14
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Kul för Kristersson att han tog även den här triumfen framför näsan på den avundsjuka Magdalena Andersson. Fast hon kanske går ut med att det var S som gjorde grovjobbet precis som hon hävdar med Nato

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...omt-om-det-har
I går flögs Johan Floderus och Saeed Azizi till Sverige efter att ha suttit fängslade i Iran. På flyget hem pratade Floderus med Statsminister Ulf Kristersson (M) på telefon.

– Jag känner mig... jag befinner mig bokstavligen i skyarna, sa han till statsministern.

– Jag känner mig verkligen känslomässigt uppe i sjunde himlen.

I samtalet säger Floderus att han flera gånger drömt om det här ögonblicket och att han i sina drömmar blivit övertygad att han faktiskt var fri. Bara för att vakna upp på ”det där jävla betonggolvet”.

Jag tänkte detsamma. Moderaterna kommer att ha ett bra CV till nästa val.

Dessvärre tror jag att den korkade, bittra och avundsjuka mobbar-Magda går hem i stugorna. Hon är som folk är mest, och det smäller högt i vårt land. En liten moderat i oljerock med bössa och tax däremot, fifan. Nej vi vill ha höga skatter för de rika - vilka de nu är - och bidrag och minskad arbetstid för alla oss andra..
Citera
2024-06-16, 17:17
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
den typen av svenskar som läst persiska på försvarets tolkskola.. dra dina egna slutsatser. mer troligt att hans hanterare gjort en missberäkning än att han själv gjort det, med tanke på var och när han greps.
1. Jag har inte hittat något så du får länka
2. Risk att man spelar på Irans strängar
3. Floderus och andra är idioter som reser till Iran - turist eller inte - och skapar så mycket problem för oss.
4. Kylie Moore-Gilbert är ännu en idiot som reste till Iran för att delta i akademisk konferens 2018 och greps på flygplatsen - hon har studerat i Israel 1 år och var gift i Israel med en israelisk medborgare!!

https://en.wikipedia.org/wiki/Kylie_Moore-Gilbert
Citera
2024-06-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Googla så ser du att det är en svensk gammal släkt! Bondesläkt med även präst i släkten. Därav kanske den latinska böjningen på namnet, lite bildat sådär.
Återigen så spelar det ju ingen roll.
De har varit här sen 1600-talet och en hel del spelar präster. Åke Bonnier, Helle Klein... Det har säkerligen pågått längre tid än så. Lätt jobb och ordentligt betalt.

Och jo, det spelar roll. Vi snackar om "allas lika värde" i denna tråd. Hade snubben varit en person med slavisk eller kinesisk bakgrund skulle de inte gjort mycket - eller nåt alls - för att befria dem.
Citera
2024-06-16, 17:31
Avstängd
Man borde prioriterat han som sitter med dödsdom.
Citera
2024-06-16, 17:43
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Hade räckt om Flodeus kom hem. Den andra var ju inte svensk och den tredje som sitter kvar känns ointressant för Sverige också.

JF var utvandrad till Belgien.
"Den andra" är mannen med stenhuggeri m fl företag, boende på Lidingö? Som drar mycket skatt till kassan.
Citera
2024-06-16, 17:44
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det tror jag att du förstår att jag inte menar. Du försöker nog bara slingra dig ur en besvärlig fråga när du nämnt ett yrke som anledning att man borde engagera sig mer.

Men med tanke på profilbild och användarnamn, så är du kanske på den nivån att du inte förstod min fråga?

Djalali fick sitt medborgarskap EFTER att han gripits och fängslats i Iran.
Det måste funnits någon anledning till det.
Citera
2024-06-16, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Så du menar att det är fel att försöka rädda en framstående forskare från att avrättas?
Exakt.
Citera
2024-06-16, 17:52
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Han är nån slags hjälte från den islamiska revolutionen och har haft ihjäl oräkneliga iranska oliktänkande. De gillar när islams fiender dör en plågsam död, då blir man firad. Lite som Lasse Berghagen hos oss. Fast vi gillade honom för att han skrev sånger om björnar, inte för att han var en virtuos på tortyr. Vad man vet.
Okej, så dom vill släppa honom fri m.a.o.
Citera
2024-06-16, 17:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Djalali fick sitt medborgarskap EFTER att han gripits och fängslats i Iran.
Det måste funnits någon anledning till det.

Det är väl också anledningen till att Iran (och många här) inte betraktar honom som svensk. Hans fru som uppenbarligen bor här, klarar ju inte heller av att bli intervjuad på svenska. Så hon är väl inte heller svensk.

Oklart varför man vill ge någon som sitter fängslad utomlands ett svenskt medborgarskap när han inte redan har det, det kan väl rimligen endast upplevas som ett försök att kringgå iranskt rättsväsende?

Men vi ger ju häktade/fängslade gängkriminella medborgarskap. Så vem är förvånad...
Citera
2024-06-16, 18:05
Medlem
Vet någon varför just Sverige lockade hit och tog denne Noury?
Citera
2024-06-16, 18:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
En iransk forskare åker till sitt hemland väl medveten om vilka risker som föreligger. Han vill ha europeiska samarbeten med iranska universitet, vilket för den iranska regimen bjuder in stora risker för moralisk korruption.

Hans arbete rör forskning kring beredskap vid katastrofer på sjukhus, vilket efterforskats på sjukhus i Norden, Yemen och Iran. Jag kan, utan att veta, tänka mig att han dragit slutsatser att beredskapen inte är tillfredställande i Iran i jämförelse med västerländska sjukhus, det kan också handla om att Iran burit ansvar för saker gått till i Yemen, vilket i praktiken enligt Iran är högförräderi.

Hans avsikter hedrar honom, .

Exakt. Hedersvärt av honom att riskera livet för att hjälpa katastrofdrabbade!

#FreeDjalali

Hoppas #HanifBali lyfter frågan, många lyssnar på honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in