Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-17, 05:14
  #745
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Det var det inte. Den hemkomne SA med familj verkar ha skyddade uppgifter. Märkligt att då låta sig fotograferas av Expressen på villaaltanen.

Eller ett genidrag - om den avbildade villaaltanen inte är hans..
Citera
2024-06-17, 06:34
  #746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Krig mot Iran kan uppstå:

Trump gick helt omotiverat ur JCPOA-avtalet och skickade trupper till Persiska Viken och stor konflikt med Iran följde.

Trump har goda relationer med Saudi. Saudi och Iran kan hamna i krig även om de närmats varandra under kinesisk medling

USA hetsar mot Iran. Trumps Bolton har kontakter med MEK som även EU har förhandlat med. MEK har sprängt Irans regering I luften och stod på EU:s terroristlista fram till 2014. Nu skall däremot MEK användas för att destabilisera Iran.

Nu hetsas mot Iran. Man påstår att deras hemkörda robotar används av supermakten Ryssland. Robotarna skall tidigare ha passerat Patriot i Saudi och slagit ut en pipeline!

Fallet med Noury är ju bara snömos. Hade detta varit på allvar hade EU, NATO etc aktiverat sig och krävt bevis. Parallellfall i Belgien och Danmark. Samma hets mot Iran nu som mot ryssarna (ubåtar, doping ...) innan det small i Ukraina.

Kallt krig tvingar in oss i NATO och Ukraina i NATO/EU.

EU svälter Europa

Det är alldeles uppenbart att EU använder energisvält för att kontrollera de europeiska länderna. Ukrainakriget har lett till att Europa genomgår extrema energiprisstegringar och inflation. EU:s sanktioner har skadat Europa allvarligt. Ryssland är rikare än någonsin och USA:s ekonomi drar ifrån oss. Vi köper dyr amerikansk gas per fartyg. EU och västländer påstår felaktigt att de kan reglera oljepriset mellan Ryssland och Indien!

EU använder verkningslösa sanktioner om gas mot Ryssland, men Europa svälts. Rysk gas säljs per fartyg och pipelines i Asien. Alla länder behöver olja och gas från t.ex. Ryssland.

Starka europeiska länder som Tyskland och Sverige knäcks genom kärnkraftsnedläggning. Frankrike bygger ut kärnkraft för att andra EU-länder länder skall bli beroende och EU kunna centralstyras från Frankrike/Belgien. "Kärnkraftsfria" Tyskland tvingas köpa kärnkrafts-el från Frankrike.

Se på elräkningarna och bensinpriset.

EU:s klimatregleringar höjer energipriserna. Trump, Putin, Kina, Indien struntar i dessa. Även Biden struntar i klimataktivitet fast han säger annorlunda och skyller på senatorer eller domstolar.

Europa sänks i energisvält, ofta med gröna motiv, eftersom starka länder inte skulle låta sig bli beroende och ockuperas från Bryssel. Skall makten i Europa kunna koncentreras till Bryssel/Paris måste Europas länder göras svaga och beroende. Tysk industri suger upp Europas el genom luddiga EU-regler för sammankoppling, när Tyskland lagt ned kärnkraft.

Fallet med Noury är ett steg till i uppbyggnaden mot Iran som kan komma att leda till krig i Mellanöstern och ännu större energibrist i Europa.

Jag har skrivit detta flera gånger. Hinner tyvärr inte upprepa mer just nu.

Det är inte första gången Sverige dömer för krigsbrott som begåtts i annat land. Noury lockades till Sverige med löfte om lyxkryssning med kvinnor och alkohol. Patetisk man. Jag förstår om många exiliranier känner sig bittra över att han släppts, men den enes bröd är den andres död.

Hur sammankopplar du detta som en hets mot Iran? USA lämnade avtalet, vilket väl var lite outgrundligt . Europa sänks i energisvält? Hade inte Ryssland startat kriget hade det sett annorlunda ut. Tysklands gröna parti drev igenom nedläggning av alla kärnkraftverk. Gasledningen från Ryssland skulle täcka deras behov, när den också försvann så drevs priserna upp i Europa förståeligt nog. EU arbetar stenhårt för att kompensera med vindkraft och biogas. Norge och USA är EU:s främsta gas-levrantörer nu. Skulle Frankrike och Belgien kunna knäcka oss med sina kärnkraftverk? Vattenfall är världens första statliga vattenkraftsproducent och står för 40 % av vår elförsörjning. Kommer Frankrike knäcka oss tror du? Vilket lands nyheter är ditt förstaval undrar jag, låter som en parallell förvriden världsuppfattning.
Citera
2024-06-17, 06:51
  #747
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är inga problem att åka och turista till Iran sålänge man inte är mossadagent.

Jag tror inte den här svenske killen var någon mossad-agent utan att han greps för att han var en etnisk svensk utan diplomatisk immunitet, och därmed kunde användas för att få hem den iranske folkrätts förbrytaren vilket också skedde.
Citera
2024-06-17, 07:03
  #748
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Krig mot Iran kan uppstå:

EU svälter Europa

Det är alldeles uppenbart att EU använder energisvält för att kontrollera de europeiska länderna. Ukrainakriget har lett till att Europa genomgår extrema energiprisstegringar och inflation. EU:s sanktioner har skadat Europa allvarligt.

En intressant sammanfattning; och jag opponerar mig enbart mot en enstaka detalj: sambandet mellan inflationen i Europa och kriget i Ukraina. Jag vill snarare påstå att den vansinnigt överdrivna reaktionen på Covid - specifikt de enorma underskottsutgifterna, som finansierades med ’tryckta pengar’ - som nu manifesteras som inflation.

För övrigt är jag med; och precis som i fallet Ukraina, så lyser diplomatin med sin frånvaro. I den mån de yttrar sig, så ägnar de sig åt krigshets, snarare än att predika fred.
Tyvärr så har indoktrineringen varit såpass total, att till och med på Flashback har det varit ansträngande att hålla en öppen diskussion, utan tillmälen som ”rysstroll”.

Mitt antagande har varit att vettigt folk vid detta laget har genomskådat propagandan; och att man fått sig en uppfattning om den deprimerande liten den gruppen faktiskt är.

Jag brukar eftersöka folks ställning till farsen med Nordstream; och de desperata försöken att skylla den energipolitiska vanskötseln på Ryssland - medelst det infantila uttrycket ”Putinpriser” - för att upptäcka i vilken grupp de ingår.
Citera
2024-06-17, 07:05
  #749
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är inga problem att åka och turista till Iran sålänge man inte är mossadagent.

Varför ljuger du för? Och du utsätter människor för risk. Du är en hemsk människa. Det kan uppenbart vara problem att besöka Iran.
Citera
2024-06-17, 07:11
  #750
Medlem
Torsuss avatar
Fortfarande finns det en svensk kvar i fängelset...

Kanske att Sverige nu skulle svara med samma mynt: ta och kidnappa en handfull Iranska ambassadörer och anklaga dom för spioneri.
Citera
2024-06-17, 07:39
  #751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Då krävs skäl för detta. Vad var det för skäl?

Inga men det är väl uppenbart i detta fall. Sverige ville få ut svenskarna från Iran.

Givetvis finns det skäl när det benådas men de motiveras aldrig i beslutet. De kan vara politiska, humanitära, viktig för Sverige eller det har uppstått något i vårt rättssystem som kan ses som riktigt orättvist.

Några ex på vad människor och troliga skäl bakom nåd i Sverige.

1 Dödssjuk/svårt sjuk

2 Viktig för samhället/Sverige att personen inte sitter i fängelse.

3 Mot dödsstraff ( till ex Under Oskar II)

4 Utrikespolitiskt tryck - Till ex Några fall under WWII

5 praktiskt - Tidigare kunde man inte få uppskov för sitt fängelsestraff utom genom nåd* - Till ex kvinna höggravid eller svenssons som var rädda för fängelse. och hitta på eller verkliga skäl till uppskov. Ex studier. Numera kan KV ge uppskov upp till x-tid.

6 Gravid och barn -Tidigare innan "många" kvinnor begick riktigt grova brott, så hände det att kvinnor fick nåd för halvgrova brott för att bebisen inte skulle sitta inlåst, om över 2 år - Straff över 2 år men under x-tid. Vet inte hur det ser ut nu. Men generellt så är man hårdare.

Skälen ovan har aldrig motiverats i beslutet utan man får läsa mellan raderna. Till ex dödssjuk afrikan och livstidsdömd får nåd utvisas dör inom några månader i sitt hemland.


https://www.kriminalvarden.se/for-do...gelse/uppskov/

*Ändrades på 1980-talet.

Så du får läsa mellan raderna. MEN det kan finnas skäl som omöjliga att känna till. Det kan finnas strikt hemliga delar i överenskommelsen med Iran. Vem som satt med trumfen är svårt att veta. Iran ville verkligen få hem massmördaren.
Citera
2024-06-17, 08:00
  #752
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
En intressant sammanfattning; och jag opponerar mig enbart mot en enstaka detalj: sambandet mellan inflationen i Europa och kriget i Ukraina. Jag vill snarare påstå att den vansinnigt överdrivna reaktionen på Covid - specifikt de enorma underskottsutgifterna, som finansierades med ’tryckta pengar’ - som nu manifesteras som inflation.

För övrigt är jag med; och precis som i fallet Ukraina, så lyser diplomatin med sin frånvaro. I den mån de yttrar sig, så ägnar de sig åt krigshets, snarare än att predika fred.
Tyvärr så har indoktrineringen varit såpass total, att till och med på Flashback har det varit ansträngande att hålla en öppen diskussion, utan tillmälen som ”rysstroll”.

Mitt antagande har varit att vettigt folk vid detta laget har genomskådat propagandan; och att man fått sig en uppfattning om den deprimerande liten den gruppen faktiskt är.

Jag brukar eftersöka folks ställning till farsen med Nordstream; och de desperata försöken att skylla den energipolitiska vanskötseln på Ryssland - medelst det infantila uttrycket ”Putinpriser” - för att upptäcka i vilken grupp de ingår.
Det stämmer att kopplingen mellan Ukrainakriget och priserna är ett skapat samband. Utdelningen av EU:s Coronafonder bidrog också.

Vad gäller parallellerna med uppseglingen till Ukrainakriget skall man också ta med Skripal, Navalny och framförallt nedskjutningen av MH 17 som holländarna "dömde" som genomförd av rebeller i rysskontrollerat område i östra Ukraina.

Iranierna har också en nedskjutning på sitt samvete. UI 752 januari 2020 (delägare i bolaget: den av USA eftersökte Kolomoisky, Zelenskys sugar daddy!). 63 kanadensare 10 svenskar omkom bl.a.
Förhållandevis stillsamma protester. Trots morden på kanadensarna hälsar Trudeau artigt på Irans FM bara 5 veckor efter nedskjutningen

https://youtu.be/UBM4vP1iBTc?t=80

Dagen innan nedskjutningen hade Irans president Twittrat om flygplansnedskjutningar (IA655) i hotfulla ordalag. Det tyder på att iranierna sköt ned trafikflygplanet avsiktligt.

Jag tror Löfven och kronprinsessan tände ljus I Storkyrkan på årsdagen av katastrofen, inte mycket mer av minnesceremonier.

Iran var också med på ett hörn i Skripal-härvan. De hade visat att det inte bara är ryssar som kan göra Novichok men det hade gjorts i samarbete med internationella myndigheter. Iran kritiserades inte men kopplades samman med nervgas, vad jag minns.

Man hetsar nu mot Iran på samma sätt som man gjorde mot ryssarna. Lägger man in fallet med Noury och det jag skrev tidigare pekar en hel del på att ett krig mot Iran kan vara under uppsegling. I så fall givetvis med mycket skadliga effekter på Europas energiförsörjning.
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-06-17 kl. 08:33.
Citera
2024-06-17, 08:07
  #753
Medlem
Lord.Hells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
En intressant sammanfattning; och jag opponerar mig enbart mot en enstaka detalj: sambandet mellan inflationen i Europa och kriget i Ukraina. Jag vill snarare påstå att den vansinnigt överdrivna reaktionen på Covid - specifikt de enorma underskottsutgifterna, som finansierades med ’tryckta pengar’ - som nu manifesteras som inflation.

För övrigt är jag med; och precis som i fallet Ukraina, så lyser diplomatin med sin frånvaro. I den mån de yttrar sig, så ägnar de sig åt krigshets, snarare än att predika fred.
Tyvärr så har indoktrineringen varit såpass total, att till och med på Flashback har det varit ansträngande att hålla en öppen diskussion, utan tillmälen som ”rysstroll”.

Mitt antagande har varit att vettigt folk vid detta laget har genomskådat propagandan; och att man fått sig en uppfattning om den deprimerande liten den gruppen faktiskt är.

Jag brukar eftersöka folks ställning till farsen med Nordstream; och de desperata försöken att skylla den energipolitiska vanskötseln på Ryssland - medelst det infantila uttrycket ”Putinpriser” - för att upptäcka i vilken grupp de ingår.

Haha sant, vi i Europa har slaktat oss själva rent ekonomiskt. Vi borde vara 20-30% rikare allihop on inte det vore för dessa dumma sanktioner och vapen leveranser. Bara kina och usa som blivit rikare på europa bekostnad.
Citera
2024-06-17, 08:08
  #754
Medlem
Lord.Hells avatar
Man undrar hur en iraniern blir dömd i Sverige för brott som gjorts i Iran. Är det inte utanför svensk juridiskt område.
Citera
2024-06-17, 08:19
  #755
Medlem
Lao Tzus avatar
Den kvarvarande ”svenskens” juridiska status är naturligtvis helskum. Att efter en dödsdom och efter att ha läkarturistat i Sverige (och andra länder) få medborgarskap i ett fängelse har naturligtvis fått Iran att se Sverige som en juridisk rättshaverist fars.

Om Sverige vill vara juridiskt seriöst måste man införa en tillsvidareregel som per automatik ger alla iranska medborgare dubbelt svenskt medborgarskap. Då kan man gasta om frigivning av allt från dömda felparkerare till pederaster.

I ett fall är Iran emellertid ett föredöme. Transgender har en stark ställning och skulle kunna importeras som sagoberättare till Svenska barn när tillgången här tryter.
Citat:
Beginning in the mid-1980s, however, transgender individuals were officially recognized by the government, under condition of undergoing sex reassignment surgery, with some financial assistance being provided by the government for the costs of surgery, and with a change of sex marker on birth certificates available post-surgery.

https://en.wikipedia.org/wiki/Transg...rights_in_Iran
Citera
2024-06-17, 08:50
  #756
Medlem
Undringars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Du är då för äcklig! Du tycker alltså att svenska regeringen skulle ha offrat oskyldiga människor, bara för att dom enligt dig rest till fel ställe och varit naiva och korkade...att dom får skylla sig själva, så det kvittar ifall dom blir torterade och mördade....

Sitt själv i ett skräckfängelse, så du får känna av hur kul det är, jävla sadist! Fatta att det inte var några restriktioner från UD när JF åkte till Iran...och han hade anledning att åka dit! Regeringen kunde inte ha gjort på annat sätt Du är en sadistisk idiot!!

Han var EU-diplomat, bara en person helt okunnig inom internationella relationer, alternativt nån slags narcissist eller psykopat som tror att regler och risker inte gäller dem hade rest dit. Även jag som avgudar området och den gamla kulturen i Iran, älskar Iranier i allmänhet hade aldrig rest dit med den regimen. Speciellt inte som EU-diplomat.
Själv undrar jag om han är spion åt Iran nu och ifall allt detta var planerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in