Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-06-17, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Nja, officiellt hatar han ju Iran och är ett offer för dem. Han har kontakter långt in i EU och svenska regeringen. Ganska bra val enligt mig.

Vet inte om det är värt att byta ut honom mot en massmördare som begått brott mot mänskligheten. Sverige säkrar inte ens mänskliga rättigheter inom landet. Hjälp alla utvisningshotade minoriteter istället med barn som är apatiska, det är ju fruktansvärt att de inte får stanna.
Så hade du minsann inte tyckt ifall det var du själv, eller dina egna nära och kära som suttit fast i iranskt fängelse, med tillhörande bödlar!
Senast redigerad av Havskung 2024-06-17 kl. 12:05.
Citera
2024-06-17, 12:01
Medlem
Är det nån som snappat upp nåt om Saeed Azizis person och verksamhet i Sverige - alltså nåt annat än det kryptiska som står i Expressen om att han under sina +35 år i Sverige "har byggt upp ett liv som han uppskattar och värnar om"?
Citera
2024-06-17, 12:36
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Har du ens läst länken. Inte alls stark ställning, det står dels att de är tvingade att genomgå operation och dels att trakasserier och våld mot dem är mycket vanligt och att de har en svag ställning och utsatts för stor diskriminering.
”trans individuals facing very high levels of discrimination, from the law, the state, and from the wider society”. Mm.
Du borde läsa lite noggrannare.

Trots att detta betraktas som den mentalsjukdom det är ger regimen den själsligt lidande stöd och möjlighet att fullfölja fantasin om att ändra sitt biologiska kön. Istället för att spärra in dem på mentalsjukhus som de gör i andra länder där nere.

Att den medeltida allmänheten fördomsfullt diskriminerar dem är inget den teokratiska regeringen kan hållas ansvarig för.

Även sk SDare förföljs i Sverige utan att Åkesson kan fällas för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Instämmer med det fetade!

Tror också att det där snabbfixade medborgarskapet den 21 februari 2018, först efter avkunnad dödsdom för Djalali, fick iranierna att bli irriterade.

Svenska Amnesty skriver i en publikation då att de gratulerar till medborgarskapet "som kommer göra att svenska UD nu inte kan nekas att få tillgång till hela fallet".

Det störde nog iranierna ordentligt.
Varken Sveriges regering eller UD har varken före eller efter det utdelade extra svenska medborgarskapet fått ha någon som helst kontakt med Djalali eller fått tillgång till några handlingar. Inte en enda gång. Allt har gått genom Djalalis anhöriga.

Med tanke på hur otroligt viktigt och vilken tyngd medborgarskap har i resten av världen - ses nog Sveriges "lite fladdriga lättvindiga" utdelande medborgarskap i detta fall som att vi inte är seriösa eller ska tas på allvar med våra medborgarskap.
Det hade antagligen varit bättre att låta bli än att försöka vara "fiffig" här.
Dessutom. Bodström är inte min favorit men jag håller med honom i vad som citeras i expressen.
Citat:
Det får väldigt olyckliga konsekvenser om vi ska döma folk som jobbat som administratörer eller vakter för mord,

https://www.expressen.se/nyheter/sve...rys-benadning/
Påminner om fängelsedomarna mot 90+ kärringarna som var kontorister under WW2.
Citera
2024-06-17, 13:45
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Du borde läsa lite noggrannare.

Trots att detta betraktas som den mentalsjukdom det är ger regimen den själsligt lidande stöd och möjlighet att fullfölja fantasin om att ändra sitt biologiska kön. Istället för att spärra in dem på mentalsjukhus som de gör i andra länder där nere.

Att den medeltida allmänheten fördomsfullt diskriminerar dem är inget den teokratiska regeringen kan hållas ansvarig för.

Även sk SDare förföljs i Sverige utan att Åkesson kan fällas för detta.

Dessutom. Bodström är inte min favorit men jag håller med honom i vad som citeras i expressen.
Påminner om fängelsedomarna mot 90+ kärringarna som var kontorister under WW2.

Det kan man i väst också och det finns inga lagar mot diskriminering där så det är fritt fram att förfölja, hota och hata dem efter operation.
Citera
2024-06-17, 13:47
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Så hade du minsann inte tyckt ifall det var du själv, eller dina egna nära och kära som suttit fast i iranskt fängelse, med tillhörande bödlar!

Jo. Om de åkt till Iran på semester som diplomater hade jag inte tyckt att Sverige skulle frige mördare som begått brott mot mänskligheten i utbyte.
Citera
2024-06-17, 14:22
Medlem
Mindbusinesss avatar
Iran verkar fortfarande poppis i Sverige. Går dagligen 20 flyg till Teheran från Arlanda. Antar att flyktingar struntar i Ud’s reseråd.

”Iran - avrådan
UD har den 23 juni 2022 beslutat att ändra avrådan för Iran. Följande avrådan gäller:
Med anledning av säkerhetsläget avråder UD från alla resor till Iran.
Avrådan gäller tills vidare.”
https://www.swedenabroad.se/sv/om-ut...dborgare/iran/
Citera
2024-06-17, 14:25
Medlem
Citat:
Jo. Om de åkt till Iran på semester som diplomater hade jag inte tyckt att Sverige skulle frige mördare som begått brott mot mänskligheten i utbyte.
Du tycker alltså det skulle vara mer okej att offra både dig själv och dina föräldrar och barn till tortyr och mord istället,...så generöst av dig!? (Säg det till dom! Ifall du nu har några nära och kära som du bryr dig om vill säga?)

Det viktigaste var att få hem Floderus och Azizi, inget snack om saken!
Citera
2024-06-17, 15:17
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ordet bödlar verkar ha blivit poppis i samband med denna soppa.
Används det lika flitigt när det gäller avrättningar i USA. Till en fångvaktare som leder fången ifrån sin cell till avrättnings avdelningen. Är han också en bödel.
Eller är det bara ett påverkans modeord som sprids med hysteriska tongångar i propaganda syfte?
Citera
2024-06-17, 15:26
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disques
En svensk medborgare får utan restriktioner förflytta sig från ett EU land utan problem
Vi är medlemmar i EU , så om jag flyger från Paris till Doha
så är jag trots bosatt i Frankrike svensk medborgare
Eller du vill att jag skall först flyga Paris -Arlanda och sedan Doha
Typiskt svensk genomsnittskonsument eller rånad sosse
som bara skall ifrågasätta allt
Tack gode gud att jag flyttade till Frankrike julen 2002

Det var det jag berättade för de som har snöat in sig på och tror att Floderus rest från Sverige till Iran.
Citera
2024-06-17, 15:47
Medlem
Egentligen är det synd och onödigt att Sverige och Iran behöver ha en beef överhuvudtaget. Vi har inga motstridiga geostrategiska anspråk, inte heller motstridiga religiösa - eftersom vi i Sverige är så sekulariserade. Vi ser olika på demokrati och mänskliga individuella rättigheter. Fine. Visst. Men när det skiljer -ish 500 mil mellan nationerna - Fuck. Peace and let's just embrace for a moment. Ett närmande Sverige-Iran kan vara en viktig prequel för ett närmande Iran-Israel.

Kärlek åt folket. Vart Du än bor❤️
Citera
2024-06-17, 15:53
Medlem
colis avatar
Det är inte utan att man håller på allt mer irriterad över några av de exil-iranier som befinner sig i Sverige.....

De anklagar Svenska regeringen för att ha "skadat" dem genom att släppa loss Nuori.
En kvinna i artikeln nedan uppger detta var den sämsta dagen i hennes liv - eftersom hon tillbringat 8 år i Iranskt fängelse och att släppa Nuori var inhumant mot henne.

Djalais hustru anklagar Sverige och svenska regeringen (på engelska) över omänskligt inhumant beteende, oförståelse för att hennes barn lider utan far, att Sverige borde skämmas osv.

Att hon är förtvivlad är begripligt liksom att hon måste ha det väldigt jobbig.
Men man kan väl för he..te inte anklaga Sverige för att hennes make är fängslad i Iran eller i det andra fallet att vi behövde kohandla om våra medborgare med Iran eftersom de kidnappat dessa.

Skäller inte dessa personer under fel träd?
De har välkomnats hit, fått en fristad men är ändå missnöjda med att Sverige (!) inte också kan förändra Iran....

https://www.expressen.se/nyheter/sve...rys-benadning/
Senast redigerad av coli 2024-06-17 kl. 15:57.
Citera
2024-06-17, 16:13
Medlem
Citat:

Det här resonemanget dyker upp rätt ofta, och jag är lite osäker på vad du försöker åstadkomma med det? Vad jag personligen tycker om mina familjemedlemmar och vad jag tycker att staten ska ägna sig åt är två helt olika saker. Jag är t.ex konsekvent negativ till dödsstraff för att staten inte ska ha den makten, men den som ens tänker på att röra min dotter i sexuella syften skulle aldrig sova tryggt igen. Detsamma gäller ju här. Skulle jag personligen gärna vilja ha tillbaka en familjemedlem som åkt till en skurkregim som spion? Ja, antagligen, om hen inte är ett totalt arsel. Det betyder väl inte att jag tycker att folkrättsbrottslingar som hjälp till att begå massmord ska frias av staten för att få hem svenska spioner?
Det är lite därför vi har ett rättsystem istället för att offrens anhöriga ska straffa brottslingar, välkommen till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in