Citat:
Ursprungligen postat av
Nietzschesson
Enligt Mitt i Stockholms rapportering smet bilisten som trängde motorcykeln från platsen.
https://www.mitti.se/nyheter/kvinna-...103.c3f9715ead
Vilket svin!
Citat ur artikeln:
Citat:
Det är ett antal bilar inblandade och på något sätt har mc:n hamnat mellan bilarna, säger polisens presstalesperson.
Citat:
Ursprungligen postat av
kamikazeklanten
Olyckan kan vara ett typiskt exempel på en situation som en b-kortsförare på en scooter inte självklart hanterar vettigt. Andra ska givetvis inte köra på folk hur som helst, men som oskyddad förare måste man hela tiden jobba med placeringen i trafikmiljön. För att undvika trängda situationer måste man ta mycket plats. Annars kommer det nån girig fan och ställer till det. Man kan som oskyddad förare aldrig slappna av, och måste med andra fordon runt omkring ha lika mycket koll bakåt som framåt.
När jag tog lätta mc-kortet så tjatades det hela tiden om placering i trafikmiljön. Missade man nåt sånt på uppkörningen blev det underkänt.
Personligen tycker jag det är totalt vansinnigt att man får köra fordon som i praktiken fungerar som tvåhjuliga motorcyklar/scootrar på enbart b-kort.
Jag är enig med dig. Detta låter som någon som "hamnat" på en plats han absolut inte skall vara på. En generaltabbe, ett nybörjarmisstag som alla utbildare arbetar hårt för att uppmärksamma och slipa bort.
Men, är man inte utbildad, har man inte blick för det, har man inte samlat erfarenhet av ett antal "near misses" så är man ett villebråd i trafiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
faizty
Jag ser inte det som ett bra exempel på det? Här gick det rakt fram och och en av bilarna tittade antagligen inte ordentligt.
Det är just det man som motorcyklist måste ta höjd för - att ingen ser dig, att ingen bryr sig, att alla är ute efter att döda dig - av ren jävla nonchalans och ointresse.
Det är fortfarande bilisten som är vållande, men långsiktigt motorcykelliv går i stor utsträckning ut på att inte ge bilisterna chans att bli vållande.
Det som är en överlevnadsstrategi för en motorcyklist i stadstrafik feluppfattas inte sällan som vårdslöshet eller rent av dödslängtan, men det är fel.
# Aldrig stanna och hamna sist i en kö. Se till att filtrera igenom mellan fordonen för att skapa skydd bakifrån.
# Rör dig alltid fortare än trafiken runt dig. Bli inte hängade i en position där du hamnar i flera förares döda vinkel och snabbt "glöms bort".
# Blicken långt bort, sök över taken, läs det som händer där framme och finn linjen som tar just dig säkert hem.
# Skapa utrymme åt dig själv och medvetande om din existens vid de tillfällen du fastnar jämsides andra fordon. Se till att arbeta upp en lucka minst lika stor som en personbil och jobba luckan genom att verkligen fylla ut den.
Det kan verka nervöst och hetsigt att accelerera inom luckan för att sedan falla tillbaka igen - för att ånyo gasa på igen.
Det är dock ett utmärkt sätt att synas och inte bli bortglömd på. Du fastnar inte i någons döda vinkel.
Det finns en zillion sätt att hålla sig vid liv på motorcykel, men alla innefattar aktiva beslut och aktivitet från föraren.
Somligt får man lära sig under utbildningen, annat plockar man upp och finslipar under sitt motorcykelliv.
Men, är man en bilist på trehjuligt handikappfordon är man jävligt illa ute. Speciellt om man tror sig köra "försiktigt".