Citat:
Ursprungligen postat av
Pillerarm
Sedan har väl exempelvis kommuner ofta någon form av konstråd som hanterar hur och var saker ska placeras.
Jag har en gång suttit i en statlig konstjury för en utsmyckningstävling.
Det kom in över 200 (!) förslag på den utsmyckning det gällde, som var både stor och kostbar. Men jävlars så mycket skräp som vi skulle bedöma.
Smått plottrigt, konstnärerna hade inte satt sig in vad det gällde utan slängde in lite skisser på måfå, och det mesta var faktiskt dålig hantverk, dålig finish, ingen skicklighet i tekniker. De var mer intresserade av vad de själva ville göra, och inte vad konsttävlingen handlade om.
Som tur var hade två etablerade konstnärer skickat in genomtänkta förslag och som var skickliga i material, tekniker och den ena vann och den andre kom tvåa. Vinnarens förslag utfördes och ännu idag när jag går förbi konstverket tycker jag att det är snyggt, väl genomtänkt och materialen åldras på ett bra sätt precis som tanken var.
Så det måste vara en konstjury som bedömer offentlig konst, och den måste ha bredd och integritet, för många konstnärer gör bara sådant som faktiskt är skit. Det är sådant man inte kan ha i offentliga miljöer därför att det helt enkelt är för låg teknisk kvalitet, för dåligt yrkesarbete, ogenomtänkta idéer och handlar mest om dem själva och inte de som ska betrakta.