Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-06-20, 19:05
  #1
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Funderar på att bli lite mer aktiv med mitt långsiktiga sparande i ISK hos Avanza...

Jag planerar därför att flytta runt kapitalet en gång i kvartalet framöver. Men fortfarande enbart placera i "ganska säkra fonder"...

Sedan en lång tid tillbaka har jag hela mitt svenska fondsparande i Avanza Zero, men funderar nu på om någon annan fond skulle passa bättre. Speciellt funderar jag på fonden Avanza Sverige.

Under vilka förutsättningar är Avanza Sverige lämpligare än Avanza Zero?

Är det någon annan fond med enbart svenska företag jag istället borde placera i?

Avanza Sverige:

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...avanza-sverige


Avanza Zero:

https://www.avanza.se/fonder/vara-eg...anza-zero.html
Citera
2024-06-20, 19:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Funderar på att bli lite mer aktiv med mitt långsiktiga sparande i ISK hos Avanza...
Ingen av fonderna du nämner har enbart svenska aktier. Men inte långt ifrån.

Varför inte ha hälften i varje?
Citera
2024-06-20, 19:13
  #3
Medlem
Free12s avatar
Varför inte bara ha Investor som går bättre än båda dom?
Citera
2024-06-20, 19:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Funderar på att bli lite mer aktiv med mitt långsiktiga sparande i ISK hos Avanza...

Jag planerar därför att flytta runt kapitalet en gång i kvartalet framöver. Men fortfarande enbart placera i "ganska säkra fonder"...

Sedan en lång tid tillbaka har jag hela mitt svenska fondsparande i Avanza Zero, men funderar nu på om någon annan fond skulle passa bättre. Speciellt funderar jag på fonden Avanza Sverige.

Under vilka förutsättningar är Avanza Sverige lämpligare än Avanza Zero?

Är det någon annan fond med enbart svenska företag jag istället borde placera i?

Avanza Sverige:

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...avanza-sverige


Avanza Zero:

https://www.avanza.se/fonder/vara-eg...anza-zero.html
Avanza Sverige följer ett ESG-hitte-på-index. Inget jag skulle placera mina pengar i. Jag hade kompletterat Avanza Zero med någon svensk småbolagsfond istället om du vill få en bredare täckning av den svenska marknaden.
Citera
2024-06-20, 21:26
  #5
Medlem
ingetbranicks avatar
Båda är ju indexfonder, men följer olika index. Avanza Sverige ska enligt programförklaringen även innehålla en del småbolag, men det är likväl övervägande stora bolag i fonden. Jag instämmer med föregående talare, vill du ha en Sverigefond till utöver Zero bör du välja en småbolagsfond, aktivt förvaltat så klart.
Citera
2024-06-21, 00:42
  #6
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Varför inte bara ha Investor som går bättre än båda dom?
Har också tänkt i de banorna. Men investor är ju mer eller mindre statlig ägd och det klart den går bra
Citera
2024-06-21, 00:46
  #7
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanpuffy
Har också tänkt i de banorna. Men investor är ju mer eller mindre statlig ägd och det klart den går bra
Om det är klart att den går bra så är det väl den man vill ha?

Litar mer på att Wallenberg kan sina bolag än någon fondförvaltare som slänger in dom och några utav deras bolag för att sedan fylla på med några random för att inte kopiera rakt av.
__________________
Senast redigerad av Free12 2024-06-21 kl. 00:58.
Citera
2024-06-21, 14:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanpuffy
Har också tänkt i de banorna. Men investor är ju mer eller mindre statlig ägd och det klart den går bra
Nej Investor är absolut inte statligt ägt.
Investor går bra av egen kraft. Mycket tack vare en fenomenal företagsledning.
Citera
2024-06-22, 08:41
  #9
Medlem
Är det inte säkrare med Avanza Global än Avanza Zero med tanke på att Zero fokuserar främst på Sverige? Går Sverige åt helvete är man körd liksom. Mindre risk att flera länder går åt helvete samtidigt.
Citera
2024-06-22, 12:15
  #10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Är det inte säkrare med Avanza Global än Avanza Zero med tanke på att Zero fokuserar främst på Sverige? Går Sverige åt helvete är man körd liksom. Mindre risk att flera länder går åt helvete samtidigt.

I likhet med andra globala indexfonder har Avanza Global tung slagsida mot USA med 70 % USA-aktier. Av de 25 största innehaven är 23 amerikanska, och "Mag 6", Microsoft, Apple, Nvidia, Alphabet, Amazon och Meta, utgör 20 % av det totala fondvärdet.

Det är alltså raka motsatsen till diversifiering och riskspridning. Börjar luften pysa ur teknikbubblan - om det nu är en sån - så går det snabbt rejält åt helvete för många sparare som trott att globala indexfonder var det bästa och tryggaste sättet att placera sina pengar.

Vill du ta del av uppgången i tekniksektorn - hur länge den varar vet ingen - så tycker jag att du i stället kan investera i en aktivt förvaltad teknikfond, till exempel DNB Teknologi som inte bara har fokus på USA och har presterat utmärkt under en lång rad av år*. Plus en del andra fonder i olika regioner/branscher för verklig riskspridning, så klart.

* Historisk avkastning är naturligtvis inte en garanti för framtida intäkter.
__________________
Senast redigerad av ingetbranick 2024-06-22 kl. 12:19.
Citera
2024-06-25, 13:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Funderar på att bli lite mer aktiv med mitt långsiktiga sparande i ISK hos Avanza...

Jag planerar därför att flytta runt kapitalet en gång i kvartalet framöver. Men fortfarande enbart placera i "ganska säkra fonder"...

Sedan en lång tid tillbaka har jag hela mitt svenska fondsparande i Avanza Zero, men funderar nu på om någon annan fond skulle passa bättre. Speciellt funderar jag på fonden Avanza Sverige.

Under vilka förutsättningar är Avanza Sverige lämpligare än Avanza Zero?

Är det någon annan fond med enbart svenska företag jag istället borde placera i?

Avanza Sverige:

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...avanza-sverige


Avanza Zero:

https://www.avanza.se/fonder/vara-eg...anza-zero.html

Köp en småbolagsfond istället. Kommer ge mer över tid särskilt nu när räntan har toppat.
Amf småbolag t.ex.
Citera
2024-06-27, 22:00
  #12
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Tack för återkoppling!

Tråden verkar vara tämligen ense om att jag inte skall byta från Avanza Zero till Avanza Sverige, utan istället till en småbolagsfond.

Eller kanske ett investmentbolag om man är mer avancerad...

Jag startar en ny tråd om småbolagsfonder...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in