Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-06-20, 21:43
  #1
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag är förnuvarande arbetslös. Utbildning Maskiningenjör (som ingen jävel behöver). Har endast kört väldigt grundläggande programmering, kurser typ Pascal, C++, hållt på att lattjat lite med Arduino, skrivit lite vsb scripts för excel. Men det är allt.

AI kommer stort, frågan är om det finns möjlighet att lära sig AI så att man kan söka jobb på det? Eller måste man vara dataingenjör/systemvetare/programmerare för att tillskansa sig kunskaperna? Jag förstår ju att jag inte kan börja utveckla AI, men kanske att man kan lära sig att tillämpa det.
Citera
2024-06-20, 21:51
  #2
Medlem
Eponumoss avatar
Det ryms ju ett otroligt brett spektrum med olika arbeten inom det som lite slarvigt kallas för ai.

Vad vill du göra om du tittar lite mer överblickat på detta spektrum?
Citera
2024-06-20, 22:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jag är förnuvarande arbetslös. Utbildning Maskiningenjör (som ingen jävel behöver). Har endast kört väldigt grundläggande programmering, kurser typ Pascal, C++, hållt på att lattjat lite med Arduino, skrivit lite vsb scripts för excel. Men det är allt.

AI kommer stort, frågan är om det finns möjlighet att lära sig AI så att man kan söka jobb på det? Eller måste man vara dataingenjör/systemvetare/programmerare för att tillskansa sig kunskaperna? Jag förstår ju att jag inte kan börja utveckla AI, men kanske att man kan lära sig att tillämpa det.
Lär dig stenhårt Python via onlinekurser.
Sen tar du dina Pythonkunskaper några snäpp högre genom att använda ChatGPT eller Claude (betalversionerna) som mentor för diverse hobbyprojekt som du skapar en portfolio av till din CV.

Bli inte stressad av AI-hypen, som ofta kommer från okunniga buzzwordjournalister, bara fokusera på att lära dig använda någon eller båda av ovanstående LLMs. Här är en piss-artikel som ett exempel på oanvändbar och obegriplig buzzwordjournalistik: https://computersweden.se/article/21...erett-sig.html

Lägg ner allt annat som tar din tid i onödan tills du blivit expert. (Netflix, TV osv)
__________________
Senast redigerad av pjabas 2024-06-20 kl. 22:27.
Citera
2024-06-20, 22:50
  #4
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jag är förnuvarande arbetslös. Utbildning Maskiningenjör (som ingen jävel behöver). Har endast kört väldigt grundläggande programmering, kurser typ Pascal, C++, hållt på att lattjat lite med Arduino, skrivit lite vsb scripts för excel. Men det är allt.

AI kommer stort, frågan är om det finns möjlighet att lära sig AI så att man kan söka jobb på det? Eller måste man vara dataingenjör/systemvetare/programmerare för att tillskansa sig kunskaperna? Jag förstår ju att jag inte kan börja utveckla AI, men kanske att man kan lära sig att tillämpa det.

Jag skulle säga att många företag gärna skulle vilja ha en som dig om du nu är duktig maskiningenjör och då gärna lite maskinutveckling.
Är det något du jobbat med?

Vi kan ta det via PM om du vill.
Citera
2024-06-20, 23:01
  #5
Medlem
SvenHelsings avatar
Det primära som programmerare bör tänka på med AI är att se det som ett verktyg, och ett rätt bra sådant. En programmerare som inte använder sig av AI kommer nog inom rätt kort betraktas som en ineffektiv bakåtsträvare.

De flesta programmerare behöver relativt ofta koda saker som är rent rutingöra för någon med lite erfarenhet. Dessa enkla saker kan ofta vara relativt tidsödande, men gå mycket snabbare med en AI. Jämför med en snickare som vägrar använda skruvdragare och ska dra i alla skruvar manuellt.
Citera
2024-06-20, 23:44
  #6
Medlem
Nä det låter inte så sannolikt. Kanske kan du upplåta bandbredd åt AI;n så det kan få mer kapacitet, men att su skulle få betalt för det är orimligt. Vill du absolut tjäna egna pengar kanske du kan smörja cykellager eller så mot pantburkar i ersättning.
Citera
2024-06-21, 09:22
  #7
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag skulle säga att många företag gärna skulle vilja ha en som dig om du nu är duktig maskiningenjör och då gärna lite maskinutveckling.
Är det något du jobbat med?

Vi kan ta det via PM om du vill.

Har inte hållt på med maskinutveckling. Produktutveckling/PM är mer bad jag hållt på med.
Citera
2024-06-21, 09:25
  #8
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Lär dig stenhårt Python via onlinekurser.
Sen tar du dina Pythonkunskaper några snäpp högre genom att använda ChatGPT eller Claude (betalversionerna) som mentor för diverse hobbyprojekt som du skapar en portfolio av till din CV.

Bli inte stressad av AI-hypen, som ofta kommer från okunniga buzzwordjournalister, bara fokusera på att lära dig använda någon eller båda av ovanstående LLMs. Här är en piss-artikel som ett exempel på oanvändbar och obegriplig buzzwordjournalistik: https://computersweden.se/article/21...erett-sig.html

Lägg ner allt annat som tar din tid i onödan tills du blivit expert. (Netflix, TV osv)

Har du några tips om Python-kurser? Gjorde en på LinkedIn för 1.5 år sedan, men använde det aldrig och glömt bort det.
Citera
2024-06-21, 10:59
  #9
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Har inte hållt på med maskinutveckling. Produktutveckling/PM är mer bad jag hållt på med.

Ok, då kan jag köpa att det kanske inte är samma sug på marknaden även om det finns.
Jag åker själv runt i yrket till olika företag och många söker personal inom projekt och maskinutveckling. Skulle du ha riktat dig mot elingenjör, elkonstruktör, automationsingenjör eller liknande så hade du haft jobb imorgon. Även här är programmering av både PLC, C, python och annat mer och mer intressant då allt detta vävs ihop mer och mer.
Citera
2024-06-21, 11:02
  #10
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ok, då kan jag köpa att det kanske inte är samma sug på marknaden även om det finns.
Jag åker själv runt i yrket till olika företag och många söker personal inom projekt och maskinutveckling. Skulle du ha riktat dig mot elingenjör, elkonstruktör, automationsingenjör eller liknande så hade du haft jobb imorgon. Även här är programmering av både PLC, C, python och annat mer och mer intressant då allt detta vävs ihop mer och mer.

Det är det som är problemet, att det endast söks de ingenjörer som du räknar upp. En gammal avdankad maskin/mekanik som jag är, är ungefär lika åtråvärda som herpes.
Citera
2024-06-21, 11:08
  #11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Det är det som är problemet, att det endast söks de ingenjörer som du räknar upp. En gammal avdankad maskin/mekanik som jag är, är ungefär lika åtråvärda som herpes.

Jo, tyvärr är det så just nu men ibland hittar även blinda höns ett korn så även kanske du hittar ett jobb.
Kan du tänka dig att flytta? Om det nu inte finns jobb inom just dina ämnen på hemmaplan så kan de kanske behövas en rackare 50 mil bort.
Jag har flyttat pga jobb ett antal gånger, både för mig och sambon och det är verkligen något som får en att växa. Varför sitta och gnälla i stad X när du kan vara glad och lycklig i stad Y.
Citera
2024-06-21, 11:15
  #12
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jo, tyvärr är det så just nu men ibland hittar även blinda höns ett korn så även kanske du hittar ett jobb.
Kan du tänka dig att flytta? Om det nu inte finns jobb inom just dina ämnen på hemmaplan så kan de kanske behövas en rackare 50 mil bort.
Jag har flyttat pga jobb ett antal gånger, både för mig och sambon och det är verkligen något som får en att växa. Varför sitta och gnälla i stad X när du kan vara glad och lycklig i stad Y.

Nu sitter jag inte och gnäller, konstaterar hur marknaden ser ut. Söker och hittar säkert något till slut. Men under tiden jag söker vill jag göra något produktivt. Kört lite LinkedIn Learning kurser under tiden, och tänkte att man kanske skulle lära sig hur man kan använda AI på ett produktivt sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback