Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-20, 16:56
  #157
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Ser ut som ett litet batteri typ elcykel eller liknande.

Ja inte vill jag parkera min elbil bredvid en diesel som kan börja brinna. Som du förmodligen inte vet så är det vanligare att fossildrivna bilar brinner än eldito. Därför vore det bra att elbilar fick egna parkeringar.
Statistiken är ju rätt skev då den baserar sig på nästan inga elbilar alls. Sen har jag aldrig hört talas om att en parkerad bensin eller diesel skulle självantända. Elbilar däremot fattar eld lite när dom tycker. Och magnituden är en helt annan när en elbil fattar eld. Hela parkeringshus och fartyg totalförstörs.

Men försök du stoppa en brinnande tändsticka i en dieseltank och se om du får den att fatta eld, det gör den inte.
Citera
2024-06-21, 01:24
  #158
Medlem
Alltså detta handlar ju inte om kvaliteten på bilarna, men om misstanke om att kinesiska bilar säljs under produktionspris. Detta görs genom att kinesiska staten pumpar in dolda subventioner i bilföretagen. Varför? För att konkurrera ut västerländska märken. Sedan blir det dyrt (i dubbel bemärkelse, vi har ju då inte kvar våra jobb/skatteintäckter längre heller).
Det är samma playbook som de tidigare kört med solceller.

Det har alltså ingenting med hur bra produkterna är, men om fuskspel på hög nivå.
Citera
2024-06-21, 04:25
  #159
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Alltså detta handlar ju inte om kvaliteten på bilarna, men om misstanke om att kinesiska bilar säljs under produktionspris. Detta görs genom att kinesiska staten pumpar in dolda subventioner i bilföretagen. Varför? För att konkurrera ut västerländska märken. Sedan blir det dyrt (i dubbel bemärkelse, vi har ju då inte kvar våra jobb/skatteintäckter längre heller).
Det är samma playbook som de tidigare kört med solceller.

Det har alltså ingenting med hur bra produkterna är, men om fuskspel på hög nivå.
Men det där är spekulationer. Jag tror inte det skulle hålla om man jämförde med vad västerländska företag erhåller. Statliga subventioner, storfinansen går in och stöder vissa företag. Teslas klimatcertifikat, Northvolts 88 miljarder i skattebidrag. WTO:s regler.

Länder (och tyvärr även EU) lägger tullar för att skydda sin industri. Det är lagligt vad jag vet.

Länder som inte har bilindustri att skydda vill köpa billigt från Kina. Men Nej! säger EU, vi måste skydda de stora biltillverkarna.

Bluffen ligger i att EU har gapat om klimatkatastrof och stigande havsnivåer, men ändå inte tar in alla elbilar så billigt det går, sänker elpriserna, reser laddstolpar etc. Tullarna visar att talet om kris är bluff. Storföretagens vinster går före.

EU vill ofta stänga kineserna ute med klimattullar (ex stål) eftersom EU menar att vi är mer klimatsmarta. Men när kineserna är klimatsmartare än vi och bygger billiga elbilar drar vi upp en kinesisk mur för dem också.

EU gör det dyrt för oss I alla lägen. Det är tyvärr EU:s huvudmål. Att göra det dyrt för vanligt folk så att storföretagen tjänar maximalt. Det började med livsmedelsindustrin, de första europeiska regleringarna, vad jag vet. Fransmännen vann mest på det, förstås.
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-06-21 kl. 04:47.
Citera
2024-06-25, 23:39
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Viktigast fär mig är att jag personligen inte blir drabbad av skatter/tullar. Tullar är negativt samtidigt är det en form av skatt och jag är för skatt men föredrar låga. Kinesiska skatter/tullar är dåligt för Kinesiska konsumenter. Det är inte självklart att länder bör matcha varandras tullar, det kan även vara rätt att göra det, men det är en annan fråga.

Jag bor i Norge och här finns massor av Kinesiska bilar redan. Jag funderar själv på en MG. Ingenting tyder på att kvaliten är låg för klassen. Nybilsgarantin är generösare än nästan alla konkurrenter. Recentioner är överlag mycket bra. En MG4 verkar vara betydligt mer värde för pengarna än en VW ID3 som är den bil som ligger närmast att jämföra med.

Ni i Norge är ju utanför EU, så ni kommer ju inte drabbas. Ni drabbas ju inte heller av det felaktiga högre biltullarna som Kina har för att skydda sin egen marknad. Think var väl den sista biltillverkaren i Norge, men i dag så har ni ju ingen som helst bilindustri att ta hänsyn till.

Jo, att MG säljer på pris är inte konstigt. De har inte annat att konkurrera med. Är ju egentligen sämre på allt utom just pris (låg laddeffekt, sämre mjukvara, sämre äldre chassin, etc). Problemet för frihandeln är dock att CCP satt den ur spel när se subventionerar deras egna bilföretag som SAIC (MG). Det är ju lätt för MG att sälja billigare än VAG ID-bilar när de får tusentals kronor i subventioner per såld bil.
Citera
2024-06-25, 23:42
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det där är spekulationer. Jag tror inte det skulle hålla om man jämförde med vad västerländska företag erhåller. Statliga subventioner, storfinansen går in och stöder vissa företag.

EU subventionerar inte sin bilindustri, men däremot så gör kommunistpartiet i Kina det med många av sina bolag. Framför allt de statligt ägda bolagen som CCP har direkta intressen och kontroll över, som tex. SAIC får enorma subventioner.

Kina gillar inte frihandel. Kina vill ha fria export, men däremot begränsa utländska bolags tillgång till den kinesiska inre marknaden.
Citera
2024-06-26, 00:46
  #162
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Ni i Norge är ju utanför EU, så ni kommer ju inte drabbas. Ni drabbas ju inte heller av det felaktiga högre biltullarna som Kina har för att skydda sin egen marknad. Think var väl den sista biltillverkaren i Norge, men i dag så har ni ju ingen som helst bilindustri att ta hänsyn till.

Jo, att MG säljer på pris är inte konstigt. De har inte annat att konkurrera med. Är ju egentligen sämre på allt utom just pris (låg laddeffekt, sämre mjukvara, sämre äldre chassin, etc). Problemet för frihandeln är dock att CCP satt den ur spel när se subventionerar deras egna bilföretag som SAIC (MG). Det är ju lätt för MG att sälja billigare än VAG ID-bilar när de får tusentals kronor i subventioner per såld bil.

Jag hör dessa subventioner nämnas hela tiden men ingen journalist verkar ha lyckats kartlägga det. Det är ju inte som att storskalig tillverkning i Europa sker utan subventioner och bidrag. Så hur ska det jämföras? Det framstår som lite underligt om Kina med dessa enorma produktionskapacitet och infrastruktur som de byggt upp endast kan konkurrera med det byrokratiska Europa genom subventioner. Jag finner det troligare att de helt enkelt bara gått om i utvecklingen. Försäljningskurvorna talar sitt tydliga språk. Bilarna som kommit på senare tid har fått lysande kritik. Däribland MG4. Att de bara konkurrerar med pris stämmer inte enligt "bilexperter".
Citera
2024-06-27, 14:55
  #163
Medlem
BAB7s avatar
Mycket gapande om ingenting..
Nya försäljningssiffror som presenterades idag visar att kinesiska bilar, BYD, MG, Polestar, Nio mfl, tillsammans har stagnerat på en marknadsandel på 3 procent i Europa.
Citera
2024-06-27, 15:06
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag finner det troligare att de helt enkelt bara gått om i utvecklingen.

Du har humor, du. Det ger jag dig iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Mycket gapande om ingenting..
Nya försäljningssiffror som presenterades idag visar att kinesiska bilar, BYD, MG, Polestar, Nio mfl, tillsammans har stagnerat på en marknadsandel på 3 procent i Europa.

En fantastisk framgång. Tre procent är inte så illa.
Citera
2024-06-27, 16:21
  #165
Medlem
PeterNosters avatar
British Leyland Motor Corporation nationaliserades 1975 för att rädda engelsk bilindustri.

Rover ingick i BLC och utvecklade bilar ihop med Honda. Rover blev åter privatägt 1988. Uppköpt av BMW 1994 och sålt till SAIC. Nanjing Auto hade köpt namnet MG. SAIC och Nanjing Auto fusiuonerades och ägs nu av Kina

Citat:
The Rover 400 Series, and later the Rover 45, are a series of small family cars that were produced by the British manufacturer Rover from 1990 to 2005. The cars were co-developed as part of Rover's collaboration with Honda. The first-generation 400 was based on the Honda Concerto, and the Mark II 400 (later the Rover 45) was based on the Honda Domani/Civic.


Det är inte bara Kina som stöder sin egen industri.

Det är väl bara Sverige som inte gör det. Tack Maud.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2024-06-27 kl. 16:29.
Citera
2024-06-27, 16:24
  #166
Medlem
EU subventionerade på konsumtionssidan istället för produktionssidan. Så EU blev duktiga på att konsumera Kina-produkter. Kanske man borde tänkt på tidigare istället för att klaga nu?
Citera
2024-06-27, 17:01
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tupplurig
EU subventionerade på konsumtionssidan istället för produktionssidan. Så EU blev duktiga på att konsumera Kina-produkter. Kanske man borde tänkt på tidigare istället för att klaga nu?

Njae, där har du fel. Till skillnad från just Kina där deras subventioner och miljöbonusar bara gäller kinatillverkade elbilar (och samma sak i USA att det bara gäller elbilar tillverkade i USA), så hade vi inom EU aldrig haft denna typ av begräsningar att de bara skulle gällt europeiskt tillverkade elbilar.

Så vi har i EU faktiskt, till skillnad från just Kina och USA, inte diskriminerat emot elbilar tillverkade utanför Europa.

Dock så borde vi ändra på detta kan jag hålla med om. Är ju galet att både USA och Kina har högre tullar än vi har, subventionerar sin bilindustri (görs inte i EU, men väl i både Kina och USA), samt att både Kina och USA har miljöbonusar som diskriminerar emot bilar tillverkade utanför länderna i fråga.
Citera
2024-06-27, 17:44
  #168
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Njae, där har du fel. Till skillnad från just Kina där deras subventioner och miljöbonusar bara gäller kinatillverkade elbilar (och samma sak i USA att det bara gäller elbilar tillverkade i USA), så hade vi inom EU aldrig haft denna typ av begräsningar att de bara skulle gällt europeiskt tillverkade elbilar.

Så vi har i EU faktiskt, till skillnad från just Kina och USA, inte diskriminerat emot elbilar tillverkade utanför Europa.

Dock så borde vi ändra på detta kan jag hålla med om. Är ju galet att både USA och Kina har högre tullar än vi har, subventionerar sin bilindustri (görs inte i EU, men väl i både Kina och USA), samt att både Kina och USA har miljöbonusar som diskriminerar emot bilar tillverkade utanför länderna i fråga.

I Sverige har vi väl tull på bilar från andra än EU?
Detta för att skydda vår bilindustri som vi inte längre har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in