Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-26, 22:56
  #253
Medlem
Vilken match!!!
Gerorgien utklassade Portugal totalt!!!
Citera
2024-06-26, 23:16
  #254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Vilken match!!!
Gerorgien utklassade Portugal totalt!!!

Georgien är underskattade och Portugal hade redan vunnit gruppen samt lirade med ”B-laget”..
Citera
2024-06-26, 23:22
  #255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Är det bara jag, eller är det många matcher som känns väldigt sömniga rent spelmässigt?
Det känns ofta mycket avvaktande där inget av lagen riktigt vill gå för det offensivt.

Tro på fanken att det blir sömnigt och avvaktande med detta upplägg!

16 st lag vidare till slutspelet och ingen skräll att Ungern o Kroatien missar, när lagen från de återstående fyra grupperna kan måtta in rätt resultat för att gå vidare, värdelöst..
Citera
2024-06-26, 23:28
  #256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Georgien är underskattade och Portugal hade redan vunnit gruppen samt lirade med ”B-laget”..

Fantastiskt.
Herregud vad Ronaldo är toxic.
Citera
2024-06-26, 23:37
  #257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Fantastiskt.
Herregud vad Ronaldo är toxic.

Det visar också att Spanien har en starkare bredd än Portugal!

All cred till Georgien, förstod att de skulle spela för sina liv och sedan var det även gynnsamt med en bra start..
Citera
2024-06-27, 00:05
  #258
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsmeGlenn
Kan bara instämma i vad du skriver. Följt varje mästerskap sedan 1988 och nu känns det som sporten håller på att dö fullständigt. Går inte att följa med samma passion som man gjorde en gång i tiden.

Det finns många anledningar till varför det gått utför så kraftigt. Men låt oss inte älta om eländet.

Låt oss istället blicka tillbaka och minnas det goda tiderna. Vilket mästerskap är bäst genom tiderna? Är det VM90 med Gazzas tårar och Higuitas libero spel eller Roger Millas Dans. Kanske EM 2004 När en ung Wayne Rooney satte dobbarna i lagkamraten Ronaldo. VM 2006 när Zidane gjorde Kaos med brassarna i kvartsfinalen. Vad tycker ni? Vilket mästerskap minns ni bäst?
Em 2000 ganska klart tycker jag. Sveriges grupp var skit men man brydde sig ändå om den.

Portugal som både var turneringens poplag och guldbra.

Frankrikes bästa upplaga någonsin

Holland som fullständigt flög fram på hemmaplan

Italien som precis så som italien ska vara. Sliskiga med offensiv briljans.

Spelmässigt så var matcherna otroliga med ett mycket bra gruppspel och ett ännu bättre slutspel. Aningen mer tryck i det gruppspelet än årets. https://m.youtube.com/watch?v=tMn7I3...5nbGFuZCAyMDAw

Alla Frankriked slutspelsmatcher var episka med Rauls straffmiss i kvarten, Zidane straff i 90 minuten i semin och finalen där de kvitterade med sekunder kvar.

Det är inte ofta ett mästerskap har båda semifinalerna och en final som det fortfarande pratas om på ett positivt sätt. Finns det någon annan turnering där de tre sista matcherna har varit så bra?
__________________
Senast redigerad av sebastian_ 2024-06-27 kl. 00:08.
Citera
2024-06-27, 00:17
  #259
Medlem
Sånt överdrivet snack om hur tråkigt det här mästerskapet är, bara för att det blev ett par 0-0 i rad. Första omgångarna var toppen och sen är det ju alltid så att allmänintresset svalnar något oerhört en bit in i gruppspelet och framför allt framåt slutspelet. Så ska man också ha i åtanke att gemene man konsumerar så mycket mer kring matcherna tack vare/pga sociala medier och diverse forum - klart det blir en slags mättnad så småningom.

Jag är mest glad att det inte är ett pajigt Qatar-VM eller ett coronasmittat EM utspritt över hela Europa, med dassigt publikstöd och orättvisa hemmafördelar för en tredjedel av lagen.
Citera
2024-06-27, 09:38
  #260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Gällande offsider så VAR-granskas dom alltså endast om det lett till ett mål (eller till en straff alt. utvisning då)...och fortfarande så VAR-granskas alla mål och gjorde så även 2018. Den semiautomatiserade offsidetekniken fanns inte 2018, men man granskade givetvis de potentiella offsidemålen noggrant genom video, repriser och grafik.

Hade varit intressant att veta hur detta kontrollerades 2018 om tekniken inte fanns, jag kan nämligen inte minnas att det var samma parodi runt offsidesituationer då (som det blir när man nagelfar offsider och inte får ligga en millimeter fel) som i detta mästerskap.

Lutar åt att man släppte förbi alla situationer som inte var uppenbara offsider, och ingen klagade vad jag kan minnas.

Så där har vi ju ett tydligt exempel på när VAR plockat andelar och försämrat tittarupplevelsen.

För jag har rätt svårt att tro att spelare helt plötsligt har börjat ligga på gränsen.
Citera
2024-06-27, 09:41
  #261
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Sånt överdrivet snack om hur tråkigt det här mästerskapet är, bara för att det blev ett par 0-0 i rad. Första omgångarna var toppen och sen är det ju alltid så att allmänintresset svalnar något oerhört en bit in i gruppspelet och framför allt framåt slutspelet. Så ska man också ha i åtanke att gemene man konsumerar så mycket mer kring matcherna tack vare/pga sociala medier och diverse forum - klart det blir en slags mättnad så småningom.

Jag är mest glad att det inte är ett pajigt Qatar-VM eller ett coronasmittat EM utspritt över hela Europa, med dassigt publikstöd och orättvisa hemmafördelar för en tredjedel av lagen.
Sjukt att folk fortfarande kallar Qatar-vm för pajigt. Det är uppenbart att det blev mycket bättre än vad folk trodde (hoppades på). Grejen var att det inte var europa fokuserat och vissa europeiska supportergrupper fick för sig att bojkotta. Övriga världen körde dock på .

Sista gruppspelsomgången i Qatar var förmodligen den bästa sista omgången någonsin. Em 2021 var också klart bättre i gruppspelet. Samma sak där att folk ville att det skulle vara dåligt och tråkigt.

Vad har det här mästerskapet haft som har varit bra? Det är svårt att ens få ihop 5 matcher som folk kommer minnas från gruppspelet. Vilka är de stora genombrotten? Skyttekungarna som öst in mål?
Citera
2024-06-27, 10:45
  #262
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Em 2000 ganska klart tycker jag. Sveriges grupp var skit men man brydde sig ändå om den.

Portugal som både var turneringens poplag och guldbra.

Frankrikes bästa upplaga någonsin

Holland som fullständigt flög fram på hemmaplan

Italien som precis så som italien ska vara. Sliskiga med offensiv briljans.

Spelmässigt så var matcherna otroliga med ett mycket bra gruppspel och ett ännu bättre slutspel. Aningen mer tryck i det gruppspelet än årets. https://m.youtube.com/watch?v=tMn7I3...5nbGFuZCAyMDAw

Alla Frankriked slutspelsmatcher var episka med Rauls straffmiss i kvarten, Zidane straff i 90 minuten i semin och finalen där de kvitterade med sekunder kvar.

Det är inte ofta ett mästerskap har båda semifinalerna och en final som det fortfarande pratas om på ett positivt sätt. Finns det någon annan turnering där de tre sista matcherna har varit så bra?
Kan hålla med i att EM 2000 var ett fantastiskt mästerskap. EM i Portugal fyra år senare var även det ett rätt bra mästerskap, trots att tråkiga Grekland gick och vann hela skiten.

Men det bästa utgåvan av Euro skulle jag nog säga var EM i Frankrike 1984.
Citera
2024-06-27, 10:48
  #263
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Kan hålla med i att EM 2000 var ett fantastiskt mästerskap. EM i Portugal fyra år senare var även det ett rätt bra mästerskap, trots att tråkiga Grekland gick och vann hela skiten.

Men det bästa utgåvan av Euro skulle jag nog säga var EM i Frankrike 1984.
Em 2004s gruppspel var grymt, slutspelet ganska dåligt. Det är svårt för ett mästerskap att hålla från början till slut.
Citera
2024-06-27, 11:23
  #264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cegefe8395
Hade varit intressant att veta hur detta kontrollerades 2018 om tekniken inte fanns, jag kan nämligen inte minnas att det var samma parodi runt offsidesituationer då (som det blir när man nagelfar offsider och inte får ligga en millimeter fel) som i detta mästerskap.

Lutar åt att man släppte förbi alla situationer som inte var uppenbara offsider, och ingen klagade vad jag kan minnas.

Så där har vi ju ett tydligt exempel på när VAR plockat andelar och försämrat tittarupplevelsen.

För jag har rätt svårt att tro att spelare helt plötsligt har börjat ligga på gränsen.

Detta kontrollerades på samma sätt som alla de stora europeiska ligorna gör idag - för semiautomatiserad offsideteknik har endast använts i VM 2022, EM 2024 samt Champions League (tror att Premier League startar med detta from 2024/2025). Dvs VAR-domarna har tillgång till samtliga TV:s kamerabilder, vinklar och uppspelningshastigheter och kan genom grafiken, samt ett 3D-offsidesystem, dra egna offsidelinjer vid bedömningen.

Gällande din tes så "nagelfars" offsider självklart (ännu) mer idag. Men det handlar ju om att det är automatiserat och att tekniken har större förutsättningar än det mänskliga/manuella. Däremot tar det generellt längre tid utan den semiautomatiserade offsidetekniken (t ex VM 2018) eftersom VAR-domarna behöver göra hela bedömningen manuellt. Med dagens offsideteknik så får ju VAR-rummet en "varning" om potentiell offside och därefter behöver dom bara göra en kortare check av systemets 3D-modell och live-videofeeden.

Det stämmer nog absolut att denna offsidetekniken startat ytterligare en dimension. Men jag skulle inte vilja säga att det är så extremt som du vill göra gällande. För offside-diskussionerna har ju gått heta i Premier League i många år nu. Där har man ju också gått i taket över "millimetrar" och "offside med en stortå".

En fråga: Igår diskuterade du i termer av "Men om man jämför med VM 2018 är det ju tydligt att VAR numera går in i betydligt fler situationer än man gjorde då när man bara fokuserade på straff och offisde..." -och nu har du vänt diskussionen till att det är offsidebedömningarna/granskningarna som utvidgats. Hur skall du ha det egentligen?
__________________
Senast redigerad av Haaaaag 2024-06-27 kl. 11:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in